marieka

Trådstartare
Har ni skydd på era hundar när dem löper?
jag har en liten vovve som löper för första gången sen jag fick henne.
Är det lönt att köpa skydd?
Jag vet ju inte hur mycket hon droppar, liten hund lite dropp?
Finn det så små skydd?

Visst finns det skydd till små hundar. Själv skulle jag aldrig sätta skydd på mina tikar. De sköter sig själva och slickar upp efter sig. Det är så lite som kommer att en och annan droppe som de missar kan jag leva med.

Den förnedringen vill jag bespara dem. :) Men visst finns det hundar som springer runt med sina byxor utan att bry sig det minsta.

Har en liiiten och en stooor!
Den lilla ställer aldrig till det, det är så extremt lite som kommer. Och det slickar hon upp.
Nu när den stora löpte var det lite värre. Inte för att det forsade blod eller så, men om hon låg en stund så blev det en pöl. Och det luktade vidrigt...
Använde dock inte skydd på henne.
En kompis till mig som var "barnvakt" en kväll satte dock på henne ett par boxer shorts bak och fram!!! De var lite mer rädda om sin lägenhet än vad vi är... Linda som min kompis heter är hundvan och skulle aldrig gjort det om Nova inte hade varit samarbets villig! Hon verkade tvärt om ganska stolt!

Ja vi har skydd på våra två tikar. Vi tycker att även om tjejerna är renliga av sig,så fläckar dom ju ändå.. (nu löper dom ganska mkt) Även om dom ser lite roliga ut i början! :D (försöker springa av sig skyddet,men det brukar inte funka :smirk:) Även om hundarna tvättar bort det från golvet så känns det inte alltför fräscht ändå..

Jag måste ha skydd.. det droppar och har sig..
MEN! min tik ÄTER löpskyddet om hon får chansen och jag kan ju inte passa henne HEEEELA tiden... *sucka och slita mitt hår*
Tror ju inte det är direkt lämpligt att hunden äter PLAST så jag vet inte hur jag ska göra nästa gång hon löper faktiskt?? Hon har löpt två gånger hittills.

Nån som har något tips?

/JES

Nej och ja.
Här hemma har hon inte skydd, skulle aldrig komma på tanken. Visst blir det fläckigt när hon ligger i sängen/soffan, men det är sånt man får ta om man skaffar sej en tik.
Men hon har ett skydd som åker på om vi ska bort till någon. Dom vi oftast är hos och som hon alltid följer med till har en vit soffa, så det känns trevligast.
Tvättar sej fortsätter hon med, skyddet sitter inte så tajt att tungan inte kan slinka in.

Det beror väl lite på hur mycket hunden blöder och vilken situation det handlar om.

Mina svärföräldrar hade två rottweilertikar som det bokstavligt talat rann om och jag tyckte INTE att det var speciellt trevligt att när man som gäst kom dit med sina småbarn och hundarna körde upp ändan mot en och satte blodfläckar på kläderna. Eller att ungarna kröp omkring på golvet som var fullt av blodfläckar.

Sen att svärföräldrarna har det så när dom är själv är ju upp till dom, men JAG, hade ju tagit hänsyn om jag haft gäster!

Därmed inte sagt att dom måste sätta på hundarna tikskydd, men dom kunde ju kanske haft hundarna i ett annat rum, t ex!?

Jojo.. såklart.. men hon håller sig ju inte ren som många andra tikar gör. Hon låter det droppa. Plus att hon när hon löpte första gången fick urinvägsinfektion och vet. sa att det berodde på att hon fick slicka sig som hon ville?? :confused:

Fattar faktiskt inte vad det är att tjafsa om det här med att använda tikskydd? Ni får det att låta som om det är värsta djurplågeriet. Min tik står stilla och låter mig sätta på det och verkar inte besvärad av det heller.. det enda hon gör är att hon slickar ju fortfarande och tuggar även i sig det man stoppar i som ska suga upp blodet (har börjat med dasspapper eftersom jag inte tror att de skydd som följer med är bra för magen :smirk: (är ju som trosskydd i princip).

Ni får ju göra som ni vill, men jag vill inte ha blodfläckar överallt och framför allt inte i andras hem. Är ni aldrig borta hos andra med era tikar när de löper eller?

/JES
irriterad på tonen i det här forumet nu där tydligen INGEN borde skaffa hund och sen när man har gjort det så får man inte se nånting som ett problem??? :mad:

Japp, jag har 2 tikar och en hane. Chihuahua tik som har skydd vid värsta dropp peridoen,dels för skydda soffan och dels som liiiiten säkerhet att hanen inte kommer åt med härligheten. Har alltid skydd på jakt tiken även där av samma anledning.Men till henne har jag sytt ett par jeans tikskydds byxor.Hon är döfräck i dom och hon springer glatt omkring i dom.
Jag använder faktiskt vanligt tros skydd till jakt tiken då hon annars käkar upp papper osv. Men är det tros skydd med limremsa baktill så låter hon bli den. ;)

Jag har en liten bichon havanais, hon sköter sig så bra själv att det knapps märks när hon löper. Dock har jag nu skaffat en tikvalp som kommer att väga runt 60kg som vuxen, så vi får väl se hur mkt hon löper... :)

*lånar knapp*

Hon verkar inte slicka upp efter sig, små droppar lite överallt.
Kommer det inte mer än så här så får hon nog gå utan skydd annars får jag hitta på nåt...

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
751
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: chimichanga
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
525
Senast: movi
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur