Loppfrön och sandkolik

Lona

Trådstartare
Våra hästar har ett grusat område i hagen där lunchen serveras. Man kan ju anta att de får i sig lite grus och lera emellanåt när de står och äter?
Borde man alltså ge loppfrön i förebyggande syfte eller skall man bara ge det om hästen visat koliksymtom? Vi hade tidigare en häst i stallet som hade tendenser till sandkolik men ingen av de andra hästarna har visat några symtom.
Finns det öht nackdelar med att ge loppfrön?
Hur mycket skall man ge (islandshäst)?
Behöver man reglera något annat i foderstaten för att man ger loppfrön?

Sv: Loppfrön och sandkolik

Det går alldeles utmärkt att ge loppefrön i förebyggande syfte och de påverkar inte foderstaten på något sätt. Har väl hästen börjat visa koliksymtom pga sand i tarmarna och har det samlats mycket där.

Har fått rådet av veterinär att ge 100 g loppefrön/100 kg häst/dag. Ge detta en vecka i sträck håll upp i tre veckor och upprepa sedan kuren. Det är bättre att ge stor mängd i kurer än att ge en lite skvätt varje dag.

Jag har precis hämtat hem en låda från veterinärstationen att ge i förebyggande syfte och jag blev rekommenderad 1 dl per dag.

Man skulle inte ge det samtidigt som man ger olja, då ger det nämligen ingen effekt.

*Delvis KL*
Tack!
Det med olja visste jag inte, det var bra att du skrev det för han får lite linfröolja.

Nackdelen är väl att det är dyrt och loppfröna lätt blir "statiska" eller vad jag ska säga och flyger omkring och häftar vid plastmåttet...

Vi ger våra isisar 1 dl under några dagar då och då (är inte så disciplinerad att det blir en hel vecka/månad :angel: ) och strör det i övriga fodret som är uppblött - det ska nämligen fuktas precis innan det äts, så fröet hinner ner till sanden innan det börjar klistra så att säga.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 431
Senast: Madick
·
M
Foder & Strö Jag har köpt loppfrön till min häst, hon står i en lerig hage o hon är jätte "duktig" på att städa upp allt lunch hö, även det i...
2
Svar
29
· Visningar
4 238
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka