Trolla

Trådstartare
En i mitt stall påstår att man måste ge Loppfrö i "intervall" dvs ge en vecka hålla upp 2 v, annars blir det giftigt för hästen!

Aldrig något jag har hört och jag själv anser ju att går hästen i sandhage och plockar i grusen så vill jag ju få ut grusen också och inte låta den "sparas" i 2 v inför nästa "kur"....

Sv: Loppfrö

Vad jag har kunnat läsa mig till så ska det vara effektivare att ge loppfrön som kurer än att ge hela tiden. Man får alltså ut mera sand på det viset. Har hästen däremot visat tendens till kolik och man har fog för att misstänka sandkolik så ska man inte göra något uppehåll. Då försöker man få i hästen så mycket loppfrö det går första dagen och sedan ger man minst 5 dl/dag i några veckor eller tills man ser att det inte är lika mycket sand i träcken längre.

blöt upp bajset i en genomskinlig påse med vatten. Skulle tro att man sen ska mosa skiten, sanden kommer att lägga sig i botten. Typ den beskrivningen fick jag från ett djursjukhus.

Lånar tråden lite istället för att starta en egen. Har fått på order av veterinär att ge min ponny loppfrö, inte pågrund av kolik utan tvärtom så är han lös i magen. Frågan är hur sjutton jag ska få i honom det då han är så himla kräsen.. Enda sättet att få i honom små mängder är med betfor. Men betfor vill jag helst inte ge då jag hört att det förvärrar magproblem. Ska jag få i honom rätt mängd loppfrön så får jag ge massvis med betfor..

Betfor innehåller lättsmälta fibrer som är bra för magen så det är i normalfallet tvärtom så att betfor är bra för magen. Jag tycker dock att det är ganska onödigt att hälla i hästen så mycket socker och tycker man det så kan man sätta betforn i mycket vatten och skölja bort sockret innan man ger det eller ge speedibeet eller kwik beet istället vilket är betfiber utan tillsatt melass.

Däremot tycker jag att det låter konstigt att du ska ge loppfrö för att hästen är lös i magen? Det användningsområdet har jag aldrig hört talas om tidigare. Du är säker på att det är loppfrö veterinären menar så att det inte är linfrö? Linfrö kan för vissa individer hjälpa när de är dåliga i magen men då är det enklare att ge linfrökaka så slipper du hålla på och koka linfröna.

Som kuriosa kan jag berätta att jag själv provat loppfrö. Min mage ballade ur totalt och jag kunde inte gå längre än 10 meter från en toalett under två dagar. Jag provade i tre omgångar för att vara säker på att det var loppfrö som ställde till det.

Därmed inte sagt att det inte är bra vid sandkolik, men jag är öppen för att det också kan ställa till det i magen.

Linfrö brukar vara det som rekommenderas till en strulande mage.

Googlar du så står det att det även är effektivt mot diaree. Men han har ätit det nu utan resultat(dock i för liten mängd). Så det får bli ett samtal med veterinären igen. Krafts mag och tarm och pro-paste hade inte heller någon funktion. Att betfor är dåligt har jag hört från flera håll, vet inte vad som stämmer :(

Betfor är bra för magen, innehåller lösliga fiber som är bra för magen och stabiliserar tarmfloran. Det är mode med dyra special musliblandningar som kan innehålla lika mycket socker som betfor, bara svårare att skölja bort ;)
Loppfrö är bra att ge ibland men hästen ska ha en fungerande mage också.
Jag fodrar med uppblött fibermix och ger nån dl nyponproviva då och då. Han har aldrig varit så bra i magen som i år.

Nja, jag skulle nog vilja säga att betfiber är bra för magen. Inte specifikt Betfor (som är ett skyddat varumärke) med så pass mycket tillsatt melass. Socker har för mig ingen naturlig plats i hästens foderstat när det kommer i sådan form som melass.

om hästen har sand i magen kan den även bli lös i magen. Jag hade en häst här som var så, när han blev lös i magen hade han klockrent fullt med sand i träcken och loppfrö sattes in, när man fått ut lite sand blev han bra i magen igen, dock var han inte tom på sand så viktigt att fortsätta kuren till slutet.

Var i kontakt med veterinären idag igen.. Så nu ska vi prova ännu ett pulver.. Börjar bli trött på detta :( hoppas det kan vara något bra denna gången.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 979
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar