loppfrö VS linfrö?

B

BeastieBabe

är det någon skillnad?

om nån orkar får ni gärna förklara :bow:

Sv: loppfrö VS linfrö?

*putta upp*

dom som fodrar med det bör juh veta..

en häst jag kände åt loppfrön för magen, linfrön är väl mer för päls å så?
Eller nej, linfrön är för mage oxå...
Förlåt för ett konstigt inlägg
De borde väl vara rätt likt eller?
Förutom att linfrön ska väl kokas, lopp räcker med vatten tror jag, ellee inte ens det.

hmm okai.. för ibland har jag undrat om det inte är samma sak bara det att folk säger olika.. men när du nämner det så brukar folk ge loppfrö utan att koka dem och linfrön ska juh kokas..

hmm..

Jo, det är olika växter.
Så här har jag fått lära mig:
- Linfrö, svagt laxerande effekt på magtarmsystemet, tarmrensande, energibärare, proteintillskott, bra för pälsen, innehåller essentiella fettsyror. Finns som pellets, behövs då inte kokas.

- Loppfrö, frön från grodbladsart som anses ha gynnsam effekt på tarmslemhinnan genom att skydda mot mekanisk eller annan irritation. Blötlagda frön bildar en gele som kan öka tarminnehållets volym, stimulera tarmrörelserna och ha laxerande effekt. Loppfrö ger inget tillskott av energi eller näringsämnen.
Har hört hästägare i Skåne ge det till sina hästar för att få dem "sandfria".

/AC

Senast ändrad av en moderator:

åhh tack.. vet du något om hur mycket man brukar ge av vardera normalt sett?

Loppfrö ska (enligt hbg djursjukhus) ges torra ihop med blöt mat, när de kommer ner i magen är de blöta och blir klibbiga ddå drar de med sig tex sand ut och därför slipper man kanske sandkolik eller botar en som redan har det. Vid akut kolik kan man ge så mycket man får i hästen, vid "förebyggande" ska man ge häst 2dl 2 gånger dagligen.
Loppfröna blir som en stor gelemassa och därför ska du inte blöta dem innan. Linfröna blir inte alls så klibbiga och tar inte med sig så mycket "skit" ut ur magen.

Det som är smidigt med loppfrön är att du slipper hålla på och koka jämt och ständigt. Linfrö MÅSTE du ju koka.
Linfrö och loppfrö har ju annars samma effekt.

Jag ger 3 msk dagligen i en veckas tid, framför allt under vår och höst då de äter nära marken och får i sig mer jord än annars.
Du ska inte ge längre än en vecka i sträck för loppfrö kan även dra ur näring ur tarmarna.
Glutenallergiker brukar äta loppfrön för de rensar även ut skit i tarmfickor som glutenallergiker tydligen lätt får.
Har hört om en häst som fick ur sig massor av sand ur tarmarna med hjälp av loppfrön, en häst som lätt drog på sig just sandkolik.

Har du någon källa på att loppfrö drar ut näring ur tarmarna? Vad för problem kan det ge? Måste kolla upp detta känner jag! Har på order av vetrinär gett min häst bla 2 x 1dl loppfrö per dag i 4 veckors tid. Detta ska jag också fortsätta med under resten av hans liv för att förebygga kolik och andra mag/tarm problem.

Han har aldrig varit så bra som han är nu ska tilläggas...

Det där med att man inte får ge Loppfrö mer än max 1vecka stämmer inte. Mina får 1dl loppfrö/dag. Köper det av en kvinna som är utbildad i konsten att använda och sälja naturmedicin och örter både till djur och människor. Hon säljer även Back on track.
Hon äter själv loppfrö varje dag alla dagar i veckan.

Jag blir inte klok på skillnaden mellan loppfrö och Linfrö, det ser ju likadant ut :confused:
Ska prata med min försäljare hon lär veta skillnaden :D

Pratade med min försäljare och fick detta svaret:

Linfö MÅSTE kokas för det finns nån syra i linfröna som försvinner när den kokas om man inte kokar dom så kan hästarna dö för dom tåler inte den här syran som finns i linfröna.
Loppfrö kan man däremot ge som dom är för den här syran finns INTE i loppfrö.

Det finns nån Linfrökaka man kan köpa och ge för att hästarna ska få finpäls men det är inte tillräckligt för att dra med sig sanden och annat skit i magen som kan orsaka kolik.

Priset skiljer ju oxå..

linfrö; 1kg i butik ca 16 kr

loppfrö; 1kg på nätet 60 kr

Kan det stämma?

*kl*
Jag ger 1.5 dl linfrö på kvällen (som jag hällt kokande vatten på)

Tycker inte att det är krångligare än något annat och min häst
verkar inte tycka att sörjan är äcklig. (blir ju ca 4 dl klet)

Loppfrö (psyllium) är små, små och runda, väldigt "flygiga" så det brukar bli mycket spill.

Linfrö är inte lika små, mörkt bruna och ser ut som små fästingar utan ben i formen...

Loppfrön gör vad jag förstår inget för hästen mer än att de blir klistriga och kan dra med sig sand osv ut. Rörs ner i blöt mat eller fuktas precis innan det ges för bästa effekt.

Linfrö däremot tas upp av hästen och är bra för magen samt förbättrar päls och hovar. Tror det var metionin i linfrökaka (H***o lincubes t.ex.) som var väldigt bra för hovarna. Hela linfrön måste stöpas innan de ges.

Loppfröna är mindre och har mera "slembildade" ämne i sig, vilket gör att dom är asbra till att göra en sandkur. Loppfröna går ner i alla små veck och sånt i magen och tar sanden med ut.

Linfröna är i stort sett det samma men inte lika små och inte lika mycket "slembildande".

Dom är båda bra för magarna. Men loppfröna eller psillumfröna som dom egentligen heter är bra om man har en häst gående på sand. Jag kör en kur varje år med psillumfrön för att slippa oroa mig för sanden i magen.

Dom blötlägges och bildar ett segt äckligt slem, men hästarna verkar gilla dom..

Linfö MÅSTE kokas för det finns nån syra i linfröna som försvinner när den kokas om man inte kokar dom så kan hästarna dö för dom tåler inte den här syran som finns i linfröna.

Tror den syran heter blåsyra, den förvinner när man kokar linfröna

*puttar upp å hoppas vår foderguru HH vill göra oss lite klokare*
:bow:

*kl-parantes*
(precis bestämt att börja ge linfrökaka men mkt osäker nu efter att ha lästa alla linfrö-trådar här på buke...:confused:)

Jag har bara hört/läst att psylliumfrön (loppfrön) är stabiliserande för magen, alltså är de bra både för lösa och hårda magar. Vet inte hur de funkar men ska tydligen vara bra.
Min mamma har testat och det funkade bra för henne iaf.:p

Priset skiljer ju oxå..

linfrö; 1kg i butik ca 16 kr

loppfrö; 1kg på nätet 60 kr

Kan det stämma?

*kl*
Jag ger 1.5 dl linfrö på kvällen (som jag hällt kokande vatten på)

Tycker inte att det är krångligare än något annat och min häst
verkar inte tycka att sörjan är äcklig. (blir ju ca 4 dl klet)

Jag köper loppfrö i 25kg säck, ger 900kr för den, så det är 36kr/kg, den räcker i över 6månader.

Jag har bara hört/läst att psylliumfrön (loppfrön) är stabiliserande för magen, alltså är de bra både för lösa och hårda magar. Vet inte hur de funkar men ska tydligen vara bra.
Min mamma har testat och det funkade bra för henne iaf.:p

Loppfrö har en läkande effekt på tarmen så det är därför den är bra mot både och.
Ex. kan man ge loppfrö under pågående kolik men även efter kolik för att hjärlpa tarmen att läka och sedan hålla sig ren och frisk.

Jag ger mina hästar loppfrö varje dag (1dl på kvällen) och det har dom fått i ca 1år nu, min PRE hade jätteproblem med magen när jag fick hem honom provade allt möjligt utan resultat började vänja mig vid att det bara skulle vara så för ingen kunde få slut på det, sen fick mitt halvblod kolik, efter det började jag ge dom rapsolja morgon och kväll (Började vintern 06), sen i november 07 fick jag tips om Loppfrö + en kur med pro biosa, det fick dom november 07-januari 08, loppfrö har dom fått nu från november 07 och jag planerar inte att sluta med att ge dom det och inte heller finns det planer på att sluta ge dom rapsolja en gång om dagen.

Tips för er med hästar som lätt får kolik, gå till närmaste färgaffär och köp Parafinolja, det är exakt samma som den veterinären ger, bra att ha hemma när koliken bestämmer sig för att hälsa på.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
734
Senast: matson
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka