Loppfrö, ge blött eller torrt?

gulkiwi

Trådstartare
Ja, ni ser frågan.

På burken jag köpte står det att det ska ges med blött foder, men på många ställen på nätet har jag läst att det ska ges torrt. Hur är det egentligen?

Under hur långt period kan man fodra en häst med loppfrö?

Sv: Loppfrö, ge blött eller torrt?

Det finns nog lika många svar som användare ;)

Jag har fått lära mig av veterinär på djursjukhus att loppefröna ska blötas, max tio minuter och sedan ges till hästen. Svårt att få hästen att äta denna klibbiga smet och man kan blanda det med annat foder men så lite som möjligt för att hästen ska äta.

En del ger sina hästar en mindre mängd under långa perioder medans jag fått lära mig 100g/100 kg häst varje dag i en vecka, en gång i månaden.

Har själv blandat den i lite pellets, hästen i fråga äter allt men detta tyckte han inte var någon höjdare... Men han har ätit upp det efter en liten stund i alla fall.

jag ger torra loppefrö som jag blandar i blött(betfor) precis innan dom får, man får trixa lite med mängden betfor till ett lagom förhållande mot mängden loppefrö som dom äter upp utan sura miner:p
(var det någon som fattade:o)
Jag vill ge torrt för att gelét som blir, vill jag ska svälla i tarmen och inte i hinken. Jag inbillar mig att det blir effektivare då

Senast ändrad:

Jag får inte i min det torrt, inte heller blandat i vatten eller juice. Äppelmos fick det bli :) Min fick i dl tre dgr vecka.

Jag svällde dom med betforn, och gav efter någon timme. (Jag vet inte om det var rätt...) Det blev ganska slemmigt men min häst åt med god aptit, men han är ju ett matvrak! På min burk stod det att man skulle ge i 30 dagar, 2 mått per dag.

Min häst åt loppfrö med god aptit, och då hade jag ändå blandat i metacam. :D Skållade loppfröna i kokande vatten tillsammans med lite, lite linfrökaka. När det svalnat så blandade jag kletet med metacam och en liten näve müsli. :d

Det var nåt nytt. Varför skållade du loppefröna?

I stallet där jag stod fram tills alldeles nyss så gjorde många så, med betfor, linfrö och loppfrön. Alla gav så klart inte allt sånt till sina hästar men de flesta kokade vatten och hällde sen över betforn som en del då hade linfrö(-kaka) i. en del hade ibland loppfrö också.
Sen så har jag blivit lärd att linfrö ska man alltid koka, men det går lika bra att bara hälla på hett vatten och låta det dra en stund.

Ok, jag har trott att effekten minskar om man skållar loppefröna.

Men dom ska väl vara lite klistriga för att få med sig sand från tarmarna? Nu gav jag visserligen inte för att få den efffekten utan för att ha något att blanda metacamen med, han tål inte betfor så kunde inte ge det.

Visst ska de vara klistriga men det blir de av bara blötläggning. Har aldrig läst eller hört tidigare om skållning.

Speciell häst du har som hellre äter Metacam med loppefrön än utan. Min häst störtgillar Metacam som det är och gillar inte alls loppefrön.

Visst ska de vara klistriga men det blir de av bara blötläggning. Har aldrig läst eller hört tidigare om skållning.

Speciell häst du har som hellre äter Metacam med loppefrön än utan. Min häst störtgillar Metacam som det är och gillar inte alls loppefrön.

Jo, det vet jag, det blir ju linfrön också. Jag gjorde nog mest som alla andra bara. :p

Jo, han är lite speciell, apelsin och Fisherman's friends extra starka är favoriter. :D
Han hade säkert ätit metacamen utan något alls med det är ju så tråkigt. :angel: Sen är jag van vid att blanda medicin till honom, för några år sen så fick han naproxen och kortisol och det gick bara att blanda med ett visst sorts äpple annars åts det inte... :cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 990
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4