Löpband/treadmill, erfarenheter och modeller?

Disen

Trådstartare
Hilfe! :)

Jag har sprungit på löpband ett par ggr på gym. Det är fasen så mycket skönare än att springa ut en runda dom dagar jag är trött eller under tidspress.

Jag upplever också att det ger en viss "hjälp" att orka springa längre på bandet än vad jag gör ute oavsett underlag, även om jag har ställt in "backe" eller liknande motstånd.

Jag har kikat runt lite på begagnade, olika märken osv, men jag har ingen aning om vad som är värt att lägga i pris och vad som är bra. Några går på en tusenlapp, några 6 papp. Vad gör skillnaden? Är 6.000 kronorsbandet värt dom pengarna?

Vad har ni? Vad tycker ni?
 
Sv: Löpband/treadmill, erfarenheter och modeller?

Jag har ett ganska dyrt löpband hemma. Det är ett Master T760 och kostade väl ca 15 000 kr nytt.

Det är en hel del som skiljer mellan billiga och dyra band. En sak är maxhastigheten. Mitt har 22km/h som max. Jag behöver det när jag kör korta intervaller. Jag kör som snabbast 20 km/h nu men vill ju bli snabbare :). Högre hastighet kräver ju en starkare motor. Dyrare band har en motor som klarar hög effekt kontinuerligt. Sen är löpytan större på dyrare band. Löpytan är både längre och bredare. Det ger lite säkrare löpning. Sen är dyrare band tyngre och stabilare och håller för fler pass helt enkelt.

De allra billigaste löpbanden skulle jag inte satsa på. De är mer att betrakta som gångband.

Om det är begagnat du tittar på så skulle jag googla på den modellen du hittar i annonsen. Ofta hittar man en del bra info då. Ställ gärna frågan om en specifik modell på ett löparforum.
 
Sv: Löpband/treadmill, erfarenheter och modeller?

Jag har en modell billigare löpband, kostade 5999 tror jag.

Funkar utmärkt för mig, visst hade jag väl gärna haft ett dyrare, men ibland få man välja.
Max hastigheten vet jag faktiskt inte, brukar ligga på 11 tempo när jag springer, och det gör jag i snitt 3-4 ggr /vecka.
Har haft det ett år nu, och än funkar det som det skall.

Tycker det är underbart med löpband, jag kan inte skylla på regn eller snörusk utan bara köra igång spotify och sätta igång.
/B
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp