Sv: Löp nu?

Det är inte vanligt men fullt möjligt. Är kattan en oriental / siames är det t.o.m. ganska vanligt.

Hur ser det ut?? (jag antar att det pågår just nu...)

Hon är en vanlig sk. "bondkatt" sköldpaddsfärgad, ingen anning vad det är för speciella raser i henne, om det nu finns nåt sånt i släkten.

Hon kurrar/jamar mer än vanligt, kräver mer uppmärksamhet och när man smeker henne på ryggen (när hon ligger) så höjer hon på baken och trampar med bakbenen.

Stryker sig även kring hanen här hemma som inte fattar vad hon vill.

Hon kurrar/jamar mer än vanligt, kräver mer uppmärksamhet och när man smeker henne på ryggen (när hon ligger) så höjer hon på baken och trampar med bakbenen.

Stryker sig även kring hanen här hemma som inte fattar vad hon vill.

Ja hon löper nästan helt säkert.

Se opp så hon inte sticker ut på förbjudna äventyr. Det gör de väldigt gärna under löpet, speciellt som hemmahanen (kastrat?) är inte med på noterna.

Dels finns en risk att du har 5+1 kattungar i huset om två månader, dels finns en risk att hon virrar bort sig, och dels finns en risk att hon i sin iver ser sig inte för och blir överkörd eller råkar ut för nidingar eller nåt....

Och när löpet är över, boka tid hos veterinären för en kastrering. Enklast och faktiskt bäst så. :)

Varför vänta tills löpet är över? Vad jag minns från tidigare frågor runt detta, bl.a. ställda av mig själv, så kan man kastrera även under löp.

Jupp, det är upp till veterinären. De har olika preferenser. En del vill inte kastrera under löp, andra har inga problem med det.

Ja, hanen är kastrerade sedan 6 ½ år tillbaka :D

Det ironiska är att vi har bokat en kastreringstid, i början av Mars.

Och ja, hon stängs in nu när vi går ut eftersom vi absolut inte vill ha fler katter här hemma, speciellt inte från en kattunge själv.

Hur märker man som veterinär att honan löper eller ej?

På sättet hon beter sig när hon kommer in.;) Nej, seriöst. De ser på äggstockar och livmoder om hon är i löp eller ej tex. genom ökad blodtillförsel till de delarna av kroppen, men då är hon ju redan öppnad. Men som sagt, de ser ju på beteendet.

Jupp, det är upp till veterinären. De har olika preferenser. En del vill inte kastrera under löp, andra har inga problem med det.

Eftersom det är ökad blodtillförsel til äggstockar och livmoder under löp så vill en del inte kastrera under pågående löp då det ger en ökad blödningsrisk.

Abbie löpte första gången vid 4,5 månads ålder. Eller jag tror att det var nån form av förlöt, för när hon löpte igen 2 månader senare så var det mycket mer än första gången.
Men som sagt, det händer.

Kan nog stämma, detta löp varade 1 dygn bara. Ringde och rådfrågade våran veterinär och de kasterar oavsett löp eller ej.

Vi hade tidigare två kattsystrar och den ena (den som tyvärr ej lever längre) började löpa när hon var ca 4-4½ månad. Men det höll i sig länge, vår veterinär vill inte kastrera under löp så det var bara till att härda ut.
Men då kastrerade vi båda två fast inte Pixi börjat löpa än. Men lika bra att ha det gjort.

Lillan blev lite försvagad (Pixi) för hon var ganska liten i växten/vikten men de vägde henne och det var precis över vad de tyckte var okej. Så hon fick bli extra värmd och ompysslad och sådär. Hon piggade upp sig snabbt. Idag ska jag vara chaufför när min syster ska kastrera sin lilla som börjat löpa nu, fast hon är 10 månader.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
648
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
182
Senast: MJLee
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 977
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama