Löp för första gången...

H

HaRLeKIn

Det är inte dags riktigt än men hur gör man första gången ens tik löper?
Jag har hört att man kan lära hunden att tvätta sig själv så man slipper tikskydd osv. Gör man det första gången eller andra?
Hur gör man för att visa hunden det? :confused:
Brukar tikarna bli tjuriga o så när det är första gången o de inte vet vad det handlar om riktigt?

Tacksam för svar o tips. :bow:

Sv: Löp för första gången...

Jag vet inte riktigt hur man lär en tik att tvätta sej, vet bara att vissa gör det och andra inte. Den här gör det inte ;) :)
Jag gör inte så mycket så här dagarna före höglöp, mer än att jag har henne kopplad och under ständig uppsikt eftersom hanar gärna kommer hit (då spelar det ingen roll att jag har staket) och hon gärna ger andra tikar på nöten.
Sessan får lite aptitminskning, äter inte lika mycket som vanligt -om hon är tjurigare vet jag inte... hon kan vara hur tjurig som helst andra dagar också :D

Min tik sköter tvätteriet helt själv. Inget jag lärde henne utan hon tvättar sig och även om det kommer någon droppe på golvet så städar hon efter sig. Jätteskönt! Har aldrig haft en tik som dräller mkt eller inte städar efter sig.

Hon är lös även under löp, dock som alltid under uppsikt och kontroll.

Det är bäst att inte säga när det är dags, det är så olika. Min tik löpte första gången vid 5½ månad (gick visst i släkten) medan andra kan vänta tills de är året.

Slickar tror jag de flesta tikar gör. Dock kan det ju komma blod ändå och har man hunden som jag, i sängen, så är tikskydd riktigt bra!

Första gången min tik löpte så berömde jag lugnt dom gångerna jag såg att hon tvättade sig själv eller städade golvet efter sig. Inte sådant beröm så hon slutade för att kolla om vi skulle hitta på nått utan bara förklara att jag tyckte hon var duktig. Vet inte om det gjort nån nytta eller ej men hon fortsatte att tvätta sig även andra gången. Får se hur det blir nästa runda.

Ja, det ska bli spännande att se hur min vovve blir, hoppas hon tvättar o städar efter sig själv så man slipper det då.

Jag är lite orolig för det här, vet inte varför.... Kanske för att jag aldrig varit med om det innan. :crazy:

Min lilla dvärgpinscher har pms, hon är riktigt grinig under löp. :D Städar efter sig vet jag inte om hon gör. Eftersom att hon sover i både soffor och sängar så får hon ha tikskydd på sig. Hon är dock rätt duktig på att äta upp sina trosskydd. :crazy: Annars tycker jag att tikskydd är en fantastisk uppfinning. :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama