Longreining

Lager

Trådstartare
Jag har idag varit på kurs i longreining - mycket spännande!

Stackars Häst var djupt upprörd över att inte ha sin tömkörningsgjord som det ska vara, inte ha sin människa bakom sig som det ska vara, inte ha tömmen bekvämt genom ringarna så det känns som en riktig tygel som det ska vara. Han fick runt med bekymmersrynkan ovanför ögonen hela passet... jag fjäskade, jag klappade, jag beundrade... no diff - detta är konstigt matte, usch!

Vi kom slutligen runt ordentligt ute på spåret, och kunde göra snett igenom i skritt och trav, utan ofrivilliga plötsliga volter. Kände mig oerhört klumpig och nästan bad instruktören om ursäkt när passet var över. :rofl:

Jag tömkör rätt så ofta, brukar ha ok koll på detta med tömmar och häst på marken. Gick även en kurs för något år sedan och fick låna en världsvan lektionslongreiningspålla - gick fint. Men idag med Herr Häst... hua.

Är det någon här som tränar med longreins?
Åsikter longrein versus tömkörning? (det senare är klart lättare i min bok...)

Har bara sett longreining utföras amatörmässigt, förutom på Spanska Ridskolan, och hade inte så höga förväntningar. Men det är väl bra att få träna upp sin ödmjukhet med jämna mellanrum. :devil:

Sv: Longreining

Jag longreinar min.

Det är roligt! Det svåraste är att få koll på styrningen.
Innan vi slutade pga av dräktighet gjorde vi öppnor, slutor och skänkelvikningar i trav och skritt samt påbörjat tramp.

Jag longreinar lite ibland. Två av mina tränare sysslar med det. Den ena mer inridning, basic för att vänja dem vid saker och för att det blir för statiskt med gjorden.
Den andra för att han håller på med skolsprång och ville börja så avsuttet när han skulle träna in det på sin första skolsprångs-häst.
Ska man göra caprioler och göra det själv(på SRS är man ju två, iaf vid inskolning) så blir ju styrning och med den balansen väldigt, väldigt viktig. Annars riskerar man få en hästöver sig om den driftar i sidled när man gör sprången. Min tränare hade ingen kunnig nog som vågade fanns där till hjälp. Så han fick se till att han kunde jobba själv.
Så att träna för honom har gett mycket i det där!
Jag sysslar ju inte med några mer avancerade saker i longreinandet. Det mesta vi kommit till var väl skänkelvikning, skolorna i skritt och trav. Och tramp som sen precis blev till bra piaff innan vi fick avbryta pga att jag skadat vristen.

Jag tycker sånt här avsuttet jobb antingen i longreins eller träns för hand är suveränt för att ryttaren ska fatta vad som sker i hästens kropp även uppsuttet. Och vilka signaler man ger i bettet och hur man ofta som ryttare ger dem uppsuttet och måste kompensera med sitsen och skänkeln. Man hade egentligen kunnat minimera hjälpgivningen mer. Det blir tydligt i sån här träning.

Tömkörning tycker jag är mer just körning. Det är inte alls samma möjlighet att påverka hästen. Att det är enklare är ju just för att det är mindre möjligheter till inverkan, fel som bra. Och därför blir det inte heller samma kvalitet i det jobbet som för hand i träns eller longreins. Men inte heller lika katastrofalt dåligt som om man tömkör utan att riktigt kunna.
Inte ens då de stora gurusarna jobbar de hästar som de haft själva länge blir det ju så där optimalt..

Jag har jobbat en hel del på långa tyglar (så heter det på ren svenska) och tycker att det är ett bra sätt att jobba framför allt småponnyer på. Jag tränade mina shettisar så och jobbade med det mesta som gick att göra i skritt och trav, inklusive piaff, passage och piaffpiruetter. Den ena gjorde en eller annan levad också. Däremot kom vi aldrig igång riktigt med galoppen medan jag hade dem.

Nuvarande häst jobbar jag inte på långa tyglar, för han har humör och nerv kombinerat med ett ganska tydligt anlag för caprioler. Så honom tömkör jag vanligt i stället.

Liknande trådar

Y
Dressyr Som rubriken lyder, kan/bör man rida öppnor i stärkningsyfte? Jag anser att man kan det. Har använt detta på ett flertal hästar för att...
2
Svar
24
· Visningar
3 002
Senast: Yvvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVI