Longeringsproblem

S

Silly

Jag håller på och rider in en isläning född 04 och idag skulle vi prova att longera för första gången sen jag började med honom. Enligt ägaren var han longerad tidigare men tyckte inte riktigt om det så jag tänkte såklart ta det lugnt.

Lät honom gå på en liten volt runt mig som fick växa varteftersom var tanken men han kom bara drygt ett varv innan han fick spel. Jag tror att jag smackade på honom lite lätt bara och då flög han i luften och kickade och stegrade innan han drog gärnet. Inget spö, inga stora rörelser, han ville bara inte eller så har man missbrukat smackandet mot honom tidigare. Jag har upplevt att han reagerar väldigt starkt ibland när man leder honom och smackar så något är de väl.

Hur gör man med såna här hästar? På den "stora" volten drog han bara utåt och trots att han hade träns blir han ju väldigt mycket starkare än mig. Man vill ju inte heller dra honom i munnen så pass mycket... Jag lyckades efter lite knep och knåp skritta honom på en 4 m volt runt mig i skritt, lugnt och uppmärksamt men vill höra lite vad andra har att säga innan jag drar min metod. Hur skulle ni gjort?

Sv: Longeringsproblem

Jo kom igen nu buke! :banana:

Har du provat att släppa ut honom på en stor volt direkt? Skippa spö, smacka inte, var noga med din placering i förhållande till honom och ditt kroppsspråk. Tänk på att vara avslappnad själv och testa om det kan fungera att han får raca runt ett tag och coola ner sig när han upptäcker att det inte händer "något farligt" eller vad det nu är han är rädd för. Det skulle jag testa om du inte redan gjort det.

Några andra funderingar: Du skrev att du har träns, hur sätter du longerlinan, vad har du för bett - är han van vid det? Hur fungerar han att leda? Ett alternativ kan vara att ut och knata och träna start stopp med ptrrroo och små smackningar så att ni "övar in" ljudkommandon i en annan miljö. Kanske kan funka!

Jag skulle också minska volten, få den lilla volten att fungera med lugn skritt start och stopp. Sen kan man öka volten. Jobbar jag med en häst som är så reaktiv för ex ljud som smackning brukar jag jobba hästen i repgrimma och toleransträna. En häst ska respektera men inte vara rädd för rösten, spöt m.m. Det är även viktigt att du inte är stressad, arg, frustrerad eller rädd. Och självklart spelar det roll hur du placerar dig i förhållande till hästen.

Lycka till!

Har du provat att släppa ut honom på en stor volt direkt? Skippa spö, smacka inte, var noga med din placering i förhållande till honom och ditt kroppsspråk. Tänk på att vara avslappnad själv och testa om det kan fungera att han får raca runt ett tag och coola ner sig när han upptäcker att det inte händer "något farligt" eller vad det nu är han är rädd för. Det skulle jag testa om du inte redan gjort det.

Några andra funderingar: Du skrev att du har träns, hur sätter du longerlinan, vad har du för bett - är han van vid det? Hur fungerar han att leda? Ett alternativ kan vara att ut och knata och träna start stopp med ptrrroo och små smackningar så att ni "övar in" ljudkommandon i en annan miljö. Kanske kan funka!

Vi har tyvärr inget inhägnat område att vara på, annars om man hade haft en volt eller nåt kunde han ju fått springa lös. Jag provade att släppa iväg honom på en stor volt men han går bara rakt ut, bort från mig då så någon volt var inte att tala om :angel: hade inget spö. Problemet var att han stannade så jag var tvungen att driva på honom. Nu har vi kommit en bit men han tycker fortfarande inte riktigt om att man är i en drivande position bakom bogen, han vill hellre ha en ledande framför men vi jobbar på det :bump: han accepterar både linan och rösten som drivande nu och då vågar man flytta sig till rätt position...

Bettet är han van vid, remontnosgrimma, tredelat fullcheek (ägarens val, vet inte varför han har det) och longerlinan genom den inre ringen, över nacken och fäst i ytterringen enligt konstens alla regler. Supersnäll att leda, inte helt hundra med röstkommandona men är dösnäll och börjar fatta.

Jag skulle göra så här:

Ta en longerlina, eller långt grimskaft. Sätt på som du säger, enligt konstens alla regler. Du kan vara på en väg eller volt spelar ingen roll.

Dagens övning är att hästen ska skritta rakt fram med dig gåendes vid ljumsken och linan sträckt.
Har du något staket eller vägg eller liknande är det bra som broms. Vad du ska lära hästen är att ta drivningen bakifrån. Smackning eller spö, spelar ingen roll.

När detta funkar så låter du hästen gå på en volt runt dig, viktigt att din position blir den samma, vid ljumsken, så din drivning kan komma bakifrån. När du senare kommer till longering är det samma sak, sträckt lina drivningen bakifrån. Om ditt problem är att alltid hålla samma position och alltid driva bakifrån så kommer du aldrig att få det där klassiska problemet att din står mule mot näsa med longerlinan ihoptrasslad emellan er.

Vi har tyvärr inget inhägnat område att vara på, annars om man hade haft en volt eller nåt kunde han ju fått springa lös. Jag provade att släppa iväg honom på en stor volt men han går bara rakt ut, bort från mig då så någon volt var inte att tala om :angel: hade inget spö. Problemet var att han stannade så jag var tvungen att driva på honom. Nu har vi kommit en bit men han tycker fortfarande inte riktigt om att man är i en drivande position bakom bogen, han vill hellre ha en ledande framför men vi jobbar på det :bump: han accepterar både linan och rösten som drivande nu och då vågar man flytta sig till rätt position...

Bettet är han van vid, remontnosgrimma, tredelat fullcheek (ägarens val, vet inte varför han har det) och longerlinan genom den inre ringen, över nacken och fäst i ytterringen enligt konstens alla regler. Supersnäll att leda, inte helt hundra med röstkommandona men är dösnäll och börjar fatta.

Ah, ja då är det svårare förstås. Men du, det låter ju som om du är på g! Inte tappa modet nu! :) Jag skulle nog välja att träna mer på bara ut och knata och nöta in röstkommandon och även att han ska vara både före och efter dig när du leder om du förstår vad jag menar. Han ska (efter träning) kunna gå när du smackar så att du är i höjd med / strax bakom hans vänstra framben. Han ska (efter träning) acceptera att gå helt bakom dig. Du ska kunna svänga åt något håll eller stanna och han hänger med och gör detsamma. Om han är uppmärksam på dig, din position och röstkommandon så borde det underlätta vid longeringen! Mitt förslag är att börja träna detta ute i skogen, på grusvägar etc.

Eftersom du inte har något inhängnat området (sorry att jag tog det för givet) skulle jag välja att vara ex på en äng och träna det jag beskrev ovan och börja med en liten volt (som några skrivit och du testat). Om han redan är van vid att vara framför, bakom, samt dina röstkommandon borde det underlätta som sagt. Kämpa på nu, det här är inga probs. Det fixar du!

Förresten, tillägg - ett annat alternativ kan ju vara att börja tömköra och tömköra på volt, man få ju lite mer styrning och "kontroll" då. Sen kan du återgå till longering kanske?!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 388
Senast: SkorpSmulan
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 904
Senast: kolblakkur
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka