Longerings problem..

B

Black_Moon

Hur ska jag göra för att få henne att sluta gå/springa in mot mig vid longeringen? Eller hon rör sig snarare som i ett D spår.. Och närmar man sig med piskan för att visa ut henne så får hon ett litet spel..
Någon som har ett tipps?

Sv: Longerings problem..

vet ej, men känner igen problemet..jag har nog aldrig lykats longera på rund volt..:crazy:

-någon med tips?

Jag lär unghästar att logeras genom att liksom tömköra med bara en lina liksom. Du placerar dig själv vid ljumsken på hästen, longerlinan i en stor ögla i "innerhanden" och förslagsvis en dressyrpisk, lite lättare att hantera, i den andra.

Vad du först och främst ska lära hästen är att gå på, utan att du leder den, utan du befinner dig snarare bakom hästen. När hästen mascherar på så länger du bara aningen på linan, hästen ska spatsera på. Viktigt att linan är sträckt hela tiden, om du nu står still och hästen är helt befäst i att maschera på, ja då kommer ju volten av sig själv.

Arbeta på så, tills du kan släppa ut hela linan och du fortfarande kan driva hästen frammåt, nu kanske du behöver byta till en längre pisk för att komma åt. Får du bakslag, dvs du står helt plötsligt näsa mot mule, eller det blir ingen volt utan någon annan sorts krumelur.

Backa tillbaka, du går vid ljumsken, stäckt lina, driv frammåt. Befäst.

Lycka till!

Hejhej !

Du säger att hon får spel om du visar ut henne med pisken - låt henne studsa, ignorera det och smacka! försök få henne att få upp lite fart, dom brukar ta ut volten mer ju fortare dom springer ! och jag skulle tro att volten blir ganska rund - visst, det kanske går lite väl fort, men sålänge hon går runt i lämplig storlek på volten så är ju det bra! sen om det funkar så kan du ju börja jobba på att försöka få henne att springa saktare och kanske lite mer samlat och lugnt ! .. Och skulle hon vända in mot dig igen , så var övertydlig, vifta till med pisken och smacka! hon kommer säkert börja springa fort igen, men det är nog bara träning som gäller! förr eller senare förstår hon nog vad det är du vill att hon ska göra ! så det är bara att träna på och ha lite tålamod! var bara övertydlig i början, och bestämd, så tror jag det löser sig ! kram och lycka till med träningen ! /sophie

Hejhej ! =)

Hejhej !

Du säger att hon får spel om du visar ut henne med pisken - låt henne studsa, ignorera det, och smacka! försök få henne att få upp lite fart, dom brukar ta ut volten mer ju fortare dom springer ! och jag skulle tro att volten blir ganska rund - visst, det kanske går lite väl fort, men sålänge hon går runt i lämplig storlek på volten så är ju det bra! sen om det funkar så kan du ju börja jobba på att försöka få henne att springa saktare och kanske lite mer samlat och lugnt ! .. Och skulle hon vända in mot dig igen , så var övertydlig, vifta till med pisken och smacka! hon kommer säkert börja springa fort igen, men det är nog bara träning som gäller! förr eller senare förstår hon nog vad det är du vill att hon ska göra ! så det är bara att träna på och ha lite tålamod! var bara övertydlig i början, och bestämd, så tror jag det löser sig ! kram och lycka till med träningen ! /sophie

Hejhej ! =)

Du säger att hon får spel om du visar ut henne med pisken - låt henne studsa, ignorera det, och smacka! försök få henne att få upp lite fart, dom brukar ta ut volten mer ju fortare dom springer ! och jag skulle tro att volten blir ganska rund - visst, det kanske går lite fort och flackt, men sålänge hon går runt i lämplig storlek på volten så är ju det bra! sen om det funkar så kan du ju börja jobba på att försöka få henne att springa saktare och kanske lite mer samlat och lugnt ! .. Och skulle hon vända in mot dig igen , så var övertydlig, vifta till med pisken och smacka! hon kommer säkert börja springa fort igen, men det är nog bara träning som gäller! förr eller senare förstår hon nog vad det är du vill att hon ska göra ! så det är bara att träna på och ha lite tålamod! var bara övertydlig i början, och bestämd, så tror jag det löser sig ! kram och lycka till med träningen ! /sophie

Jag rekomenderar att du ser till att ha en trekant mellan hästens mun-linan-dej-pisken-hästens bakdel och sen ser du till att du hela tiden är lite mer bakom och rör dej lite mot hästens bakdel så att du verkligen motar den framåt. Du börjar med en lite kortare lina och att du själv får röra dej mera och sedan länger den ju mer hon är mogen för det. Om du har problem med att den inte vill stå still ute på volten så ställer du dej vid bakdelen hela tiden och snurrar den fortsätter du och gå mot bakdelen och proar samtidigt tills hon stannar. Så får man upprepa till dom förstår att dom ska stanna ute på volten o inte vända sej. ;)

Longering är inget naturligt för hästen.Tittar man på en häst som löslongeras så springer den snarare i ett mer ovalt mönster.För mycket longering kan skada hästen om den inte jobbas rätt.Att den inte går på cirkel är alltså därför helt normalt,eftersom den rör sig efter vad som är bekvämt för hästens kropp.:bump:

Haha :P
men det blev lite fel ^^
märkte det EFTER att jag såg att alla gånger blev skickade, och då var tiden "ute" för att ta bort några av dom :P.

Läs gärna vad Monty Roberts skriver om longering i "Från mina händer till dina", kan man låna på bibblan... Är det inte lika bra att löslongera i stället, du kan ju styra hästen ändå?

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 495
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama