Longerings problem

TheHunted

Trådstartare
Har lite problem med en häst vi longering.
Han vill gärna vara nära en då han har varit NH tränad.

Det funkar hyfsat om någon leder honom runt, men han försöker slita sig och gå in på mitten till den som longerar.

Om man använder spöt mot honom så snörrar han bara runt och sen så stannar han och tittar på spöt eller går in i mitten.

Det funkar hyfsat bra om man "löslongerar" honom på en större yta (dubbelt/trippelt så stor yta)

han har muskler till att gå på volt och han har inte ont, han bara tramsar.

hur ska man få honom att göra det han ska??

Tacksam för svar!

MvH//TheHuntedOne

Sv: Longerings problem

Hästen varit NH-tränad?
Hmmm, oftast är det ju människan som behöver NH-tränas.
Hästarna kan ju redan den biten.

Om hästen varit NH-hanterad tidigare så kan det förklara en del av beteendet.
NH-hanterad betyder INTE att hästen vill vara nära, utan att hästen "lyssnar" på ledarens signaler/kroppsspråk.

Men min häst har blivit "fel" Nh tränad. Förra ägaren som tränade.. så därför är det inte så lätt att "träna" Bort det ! Men Kämpar på :)

bengall skrev:
Hästen varit NH-tränad?
Hmmm, oftast är det ju människan som behöver NH-tränas.
Hästarna kan ju redan den biten.

Om hästen varit NH-hanterad tidigare så kan det förklara en del av beteendet.
NH-hanterad betyder INTE att hästen vill vara nära, utan att hästen "lyssnar" på ledarens signaler/kroppsspråk.

Bara måste::bow:

Till trådskaparen:

Öva longering i skritt på en så liten volt att du når h*n med spöt, så att det blir en triangel av spöarm, lina, häst, med dig i spetsen. När du då driver hästen frammåt så måste den gå enbart runt dig och ingenting annat, du måste vara snabb och driva när den stannar så att den inte hinner vända upp. Skritta på den lilla volten tills hästen är helt med på vad du menar, läng linan (som alltid måste vara sträckt) och låt drivningen kvarstå.

Får du bakslag så backar du bara tillbaka till den lilla volten.

Hej!
Jag skulle försöka tänka på min position.
Jag hade samma "problem" med min unghäst innan, men när jag åkte till england och jobbade med hästhantering fick jag ett jätte bra tips på just såna hästar som gärna kommer in.
Du ska ha en axel riktad mot manken och den bakre ska vara drivande, alltså snett bakom hästen. Hände du med.. det är så svårt att förklara. Och sen när din häst väl går ute på linan så håll ögonkontakt hela tiden, släpp den inte förrän din häst är välkommen in till dig. Ja du kan ju alltid försöka =)
Ha de så bra
Martina

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka