gyllebo

Trådstartare
Hej! Ska longera min dotters häst som behöver röra på sig då hon inte hinner rida så ofta just nu. Hästen har longerats och kan det. Det är jag som inte kan, har blivit visad en gång. Har köpt ett startset för longering på Hööks. Hur börjar jag och vad är viktigt att tänka på, finns det någon bra film eller annan bra fakta att hitta någonstans. Och vad är löslongering och löshoppning? Hästen som behöver röra på sig är femgångare och väljer själv tölten om han får. Tacksam för svar.

Sv: Longering

Longering betyder att hästen ska gå runt och hålla i en låång longerings lina, behövs inte rida varje dag om man inte ville eller har inte tid vardagar..

Löshopping betyder att hästen hoppar i hinderet MEN utan ryttare på hästryggen, I löshopping används nästan alla låång lina..

Jag tycker inte att longering är en bra metod att motionera hästar.
Mycket voltarbete sliter på lederna.
korta pass där man lär hästen kommandon för skritt ,trav , galopp och halt räcker bra.
Att nöta varv på varv gör mer skada än nytta.
Då är det bättre att hästen får röra sig fritt i paddocken och hoppa nån gång ibland.
Tömkörning är ett bra alternativ.
skall man jobba från marken så är det lydnad och att få hästen mjuk det bästa.

skall hästen motioneras utan ryttare så cykla med den eller ha den som handhäst.

Håller helt med. Jag brukar börja i lina så att hästen lyssnar på mig. Sedan släpper jag oftast hästen och löslongerar eller så tömkör jag.

Jag har en egen ridhäst och rider själv fem dagar i veckan, dressyr och skogsridning. Hinner och orkar inte rida en till, min dotters häst är för pigg för mig att rida, men mycket trevlig att hantera på marken. Tanken var att longera honom en kort stund ibland. Tömkörning har jag också funderat på, men kan inget om det. Finns det enkla tips att börja med? Någon som vill förklara grunderna.

Jag lärde mig själv :p

Ställde bakom mig hästen med tömmar och tränade på röstkommandon och att styra och bromsa. Vi lärde varandra :D

Varför inte ta med dotterns häst som handhäst när du rider ut? ;)

Detta tips hittade jag i körforumet:
Bok/DVD – Hästens arbete i töm (kan beställas från http://www.farmoform.se/)

Senast ändrad av en moderator:

Jag önskar att jag kunde ta med honom ut, men han är alldeles för pigg för det. Han är jätte trevlig ute i skogen när min dotter sitter på, men inte med någon annan, en enmans häst. Jag får väl leta efter en bok i ämnet.

tömkör först med korta tömmar och gå brevid hästen. sen kan du gå bakom eller snett bakom om hästen travar på spåret, svårt att hinna med annars.
lägger en varning vid tömkörning ute i det fria.
min sega 100% säkra valack fick ett frispel och stack, ren tur att jag fick snurr på honom och stopp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 160
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI