blizz

Trådstartare
longerar ni era hästar eller föredrar ni att tömköra dem? om ni longerar, kör ni inspänt eller inte?

Sv: longering

glömde en sak: är det helt meningslöst att använda inspänningstyglar när man tömkör, tycker inte att jag har sett det, därför funderar jag...
tömkör inte så mkt, men när jag väl gör det så använder jag ftast samma tömsättning på båda sidor: fäst i el ganska låg /mellan ring, genom bettringen och genom en hög ring och sedan till handen, alt som beskrivet på yttertömmen och innertömmen fäst i låg/mellan ring , gnom bettet till handen. vad använder/rekommenderar ni för tömsättning vid tömkörning?

Senast ändrad:

Varierar lite...jag både tömkör och longerar.

Longerar jag så använder jag alltid inspänningar.

Vid tömkörningar så använder jag aldrig inspänningar.

Longerar gör jag i princip aldrig då min häst lätt föväxlar dettill Join Up, men jag tömkör gärna, ommjag skulle longera så använder jag aldrig inspänning, då min häst endast kröker på nacken eftersom inspänningen endast ligger mot bettet, det blir lite fel då iaf för min pålle^^

glömde en sak: är det helt meningslöst att använda inspänningstyglar när man tömkör, tycker inte att jag har sett det, därför funderar jag...
tömkör inte så mkt, men när jag väl gör det så använder jag ftast samma tömsättning på båda sidor: fäst i el ganska låg /mellan ring, genom bettringen och genom en hög ring och sedan till handen, alt som beskrivet på yttertömmen och innertömmen fäst i låg/mellan ring , gnom bettet till handen. vad använder/rekommenderar ni för tömsättning vid tömkörning?

Longerar aldrig själv utom för att kolla om hästen är halt :angel:

skulle jag longera är inspänning a och o, för att hjälpa hästen att balansera upp rätt. Lös i bara lina föder bara slitage.

till din fråga om tömkörning: tömfästningen fungerar ju som en inspänning i form av stöd i sig - ingen annan typ av inspänning bör användas.
hur man fäster tömen beror på lite på vad man vill åstadkomma och vilka "tendenser" hästen har. Jag använder den klassiska: yttersidan från mellanring eller lägre ring på gjorden, igenom bettringen, till högsta ringen på gjorden, till handen.
innersidan: mittenringen eller lägre ringen genom bettringen , till handen. (Den inre tömen blir då ledande, och det är lätt att även köra på raka spår, hästen får ett bra stöd på ytter, det är lätt att köra sidvärts rörelser osv).

Brukar värma upp med vanlig tömsättning - från bettet via ringarna till handen, samt även vissa pass tömköra enbart så. beror lite på vad jag är ute efter som sagt.

Senast ändrad:

Longerar min häst ytterst sällan. Ett par ggr om året och då i enbart kapson (modell ridkapson med fast järn, ingen klumpig kapson från hööks el liknande). Longerar gör jag enbart för att se om han är ren bak (han har en muskkelspänning i ryggen som gärna tittar fram när det blir kallare och som visar sig bak). Är han lätt att ställa i nacken och nänga framåt-nedåt är han fräsch, jag ser på hur han rör sig hur jag behöver lägga upp träningen.
Tömkör gör jag sällan. Kommer in i perioder ibland och jobbar med det intensivt ett litet tag sedan blir det oftast inget på ett längre tag, trivs eg bättre uppepå. Tömkör jag så löper tömmen från bettet genom däckelns höga ringar till handen.

Jag både longerar och tömkör regelbundet. Longeringen är mest som koll att jag inte har blivit hängande i handen och att hästen fortfarande är "framför", har bra framåtbjudning och är lösgjord.

Tömkörningen är bra för då kan man jobba mer med samlingen och sidvärtes, samt serpentiner osv. Jag fäster då linorna lite olika beroende på dag och häst och vad syftet är. Över lag fäster jag dom direkt från munnen genom en ring till min hand. Vilken höjd på ringen är olika som sagt. I longeringen fäster jag linan: I vä varv; från min hand, in genom vänstra bettringen och sätter fast den i den högra. Då har jag yttersidan men även innersidan om jag vill.

Longerar aldrig själv utom för att kolla om hästen är halt :angel:

skulle jag longera är inspänning a och o, för att hjälpa hästen att balansera upp rätt. Lös i bara lina föder bara slitage.

Det här tycker inte känns riktigt rätt. För det är inte själva inspänningen som skapar balansen utan avslappningen, förstående och förtroende för linlöparen och tempot. Man kan få en välbalanserad häst genom att longera utan inspänningar. Ibland kan den "krökta" halsen dölja dolda fel. Därför kan det vara bra att se hur "bryggan" på hästen ser ut. Så upplever jag det hela. Sen kan jag ju ha misstolkat dig.:)

Mvh Michaela

Senast ändrad:

Det här tycker inte känns riktigt rätt. För det är inte själva inspänningen som skapar balansen utan avslappningen, förstående och förtroende för linlöparen och tempot. Man kan få en välbalanserad häst genom att longera utan inspänningar. Ibland kan den "krökta" halsen dölja dolda fel. Därför kan det vara bra att se hur "bryggan" på hästen ser ut. Så upplever jag det hela. Sen kan jag ju ha misstolkat dig.:)

Det har du absolut rätt i i sak. Det krävs dock en avancerat kunnig linförare för att åstadkomma detta, hästarna väljer inte i regel att naturligt ställa och böja sig mjukt på ett sätt som bär dom bra, utan alltför ofta blir det utskjuten bog och spänd stel kropp som skyfflar på när man ser folk longera. Där är inspänningen en hjälp på vägen då den trots allt erbjuder en bättre ram som kan göra det möjligt även för ngn mindre avancerad att åstadkomma ngt annat än bara centrifug i fel form på volt.

Tillägg: ingen inspänning är till för att bara få hästen att kröka på halsen. Det förutsatte jag var basics i påståendet jag gjorde eftersom det gäller allt arbete för häst.

Det har du absolut rätt i i sak. Det krävs dock en avancerat kunnig linförare för att åstadkomma detta, hästarna väljer inte i regel att naturligt ställa och böja sig mjukt på ett sätt som bär dom bra, utan alltför ofta blir det utskjuten bog och spänd stel kropp som skyfflar på när man ser folk longera. Där är inspänningen en hjälp på vägen då den trots allt erbjuder en bättre ram som kan göra det möjligt även för ngn mindre avancerad att åstadkomma ngt annat än bara centrifug i fel form på volt.

Tillägg: ingen inspänning är till för att bara få hästen att kröka på halsen. Det förutsatte jag var basics i påståendet jag gjorde eftersom det gäller allt arbete för häst.

Ja självklart, precis som med allt måste man lära sig. Jättevanligt med spänningar. Vill bara påpeka att jag inte heller longerar endast på volt utan springer med hästen längs långsidorna för att uppnå lösgjordheten och framåtbjudningen.

Inspänningarna blir ju, för en unghäst ett sätt att tolka handen på. Att, det ska bli bekvämare att gå med välvd hals gentemot ryttarens händer. Än att gå med huvudet högt buret.
Men jagtror vi är överrens.:)

Mvh Michaela

Jag tömkör mycket hellre än longerar.
Tömkör oftast med tömmen så att de går från bettringen, genom däckelns högsta ringar tillbaka till handen. Ibland har jag innertömmen från mellanring, genom bettring, genom högsta ringen, till handen.

Longerar väldigt sällan, men gör jag det använder jag vanlig halsförlängare. Min häst är sån att han behöver ett superstöd i munnen, och vanliga inspänningar börjar glappa så fort han kastar lite med huvudet. Då funkar halsförlängaren mycket bättre.

Jag både tömkör och longerar, men jag föredrar nog longeringen eftersom jag är så ruskigt dålig på att tömköra :p

Longerar jag har jag en inspänning på utsidan och fäster longerlinan i gjorden och så löper den genom bettringen. Fungerar super och hästen kan slappna av samtidigt som han blir kontrollerbar.

Tömkör jag sätter jag gramaninspänning. Tömkör dock helst inte eftersom jag är så dålig. Hästen är dock väldigt snäll och förstående så jag får fortsätta tjorva lite med honom :D

Jag longerar faktiskt helst men det är jätte bra för hästens rygg att tömköra så han känner "tygeltagen". Men om jag longerar använder jag alltid mig utav inspänningstygel eller en sån där snodd, kommer inte på vad det heter exakt. :p Men det är både bra med longering och tömkörning, jag har ju dock ingen tömkörningsgjord själv utan lånar min kompis men om det skulle va så att man inte hade tillgång till det räcker det att longera tycker jag. :)

Försöker tömköra en gång i veckan för att hon ska få jobba ordentligt med rygg och bakdelsmuskulatur utan sadel lr mig... När jag började tömköra gick tömmen från mellanringarna, genom bettet och genom ringarna högst upp, tyckte dock endast att det resulterade i en ihopkrullad nacke och nada bakbensaktivitet. Ändrade till att fästa i bettet och gå genom de övre ringarna direkt till handen och det fungerar kanon för oss.

Longerar gör jag enbart för att kontrollera hennes rörelsemönster.

Började tömköra min häst när han sattes igång efter skada och ahn inte sin egen form mkt bättre när man tömkör än när man longerar. Han jobbar iaf mkt bättre vid tömkörning :) Tkr även det r bättre för då kan du gå på rakt spår och kan mer variera än att bara gå runt runt på ett volt spår.

Började tömköra min häst när han sattes igång efter skada och ahn inte sin egen form mkt bättre när man tömkör än när man longerar. Han jobbar iaf mkt bättre vid tömkörning :) Tkr även det r bättre för då kan du gå på rakt spår och kan mer variera än att bara gå runt runt på ett volt spår.

Hej! Att gå på rakt spår gör man ju även när man longerar! En ointresserad och okunnig linlöpare gör kanske inte det. Men den som är intresserad av hästen och inte står och pratar i mobil under tiden får aldrig uppleva det roliga med longeringen.
Prova longera på långsidorna. Då får du reda på hur väl till yttertygeln din häst är. Det gör ma genom att gå lite framför hästen på långsidan. Snett framför. Det är möjligt att denökar tempot lite men det gör inget. Då kan du prova och bara gå längre framför. Eller prova i skritt först:)

Mvh Michaela

Jag föredrar att longera.. :p Men jag kör faktiskt ALDRIG inspänd :D

inte jag heller, fast jag longerar rätt sällan också.
Longerade faktiskt igår! rätt kul ju.. longera kanske tio- femton min. mest över bommar i trav så hon fick använda lite rygg och hålla koll på fötterna. :laugh:

Hej! Att gå på rakt spår gör man ju även när man longerar! En ointresserad och okunnig linlöpare gör kanske inte det. Men den som är intresserad av hästen och inte står och pratar i mobil under tiden får aldrig uppleva det roliga med longeringen.
Prova longera på långsidorna. Då får du reda på hur väl till yttertygeln din häst är. Det gör ma genom att gå lite framför hästen på långsidan. Snett framför. Det är möjligt att denökar tempot lite men det gör inget. Då kan du prova och bara gå längre framför. Eller prova i skritt först:)

Mvh Michaela

En liten rättelse av det jag skrev. Jag menade inte att hon jag riktade det till var ointresserad och okunnig. Inte heller att hon brukar prata i mobil under longering. Bara att det förekommer.

Mvh Michaela:)

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 428
Senast: Cs218
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 725
Senast: Piaff
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
331
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix