Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
glömde en sak: är det helt meningslöst att använda inspänningstyglar när man tömkör, tycker inte att jag har sett det, därför funderar jag...
tömkör inte så mkt, men när jag väl gör det så använder jag ftast samma tömsättning på båda sidor: fäst i el ganska låg /mellan ring, genom bettringen och genom en hög ring och sedan till handen, alt som beskrivet på yttertömmen och innertömmen fäst i låg/mellan ring , gnom bettet till handen. vad använder/rekommenderar ni för tömsättning vid tömkörning?
Longerar aldrig själv utom för att kolla om hästen är halt
skulle jag longera är inspänning a och o, för att hjälpa hästen att balansera upp rätt. Lös i bara lina föder bara slitage.
Det här tycker inte känns riktigt rätt. För det är inte själva inspänningen som skapar balansen utan avslappningen, förstående och förtroende för linlöparen och tempot. Man kan få en välbalanserad häst genom att longera utan inspänningar. Ibland kan den "krökta" halsen dölja dolda fel. Därför kan det vara bra att se hur "bryggan" på hästen ser ut. Så upplever jag det hela. Sen kan jag ju ha misstolkat dig.
Det har du absolut rätt i i sak. Det krävs dock en avancerat kunnig linförare för att åstadkomma detta, hästarna väljer inte i regel att naturligt ställa och böja sig mjukt på ett sätt som bär dom bra, utan alltför ofta blir det utskjuten bog och spänd stel kropp som skyfflar på när man ser folk longera. Där är inspänningen en hjälp på vägen då den trots allt erbjuder en bättre ram som kan göra det möjligt även för ngn mindre avancerad att åstadkomma ngt annat än bara centrifug i fel form på volt.
Tillägg: ingen inspänning är till för att bara få hästen att kröka på halsen. Det förutsatte jag var basics i påståendet jag gjorde eftersom det gäller allt arbete för häst.
Började tömköra min häst när han sattes igång efter skada och ahn inte sin egen form mkt bättre när man tömkör än när man longerar. Han jobbar iaf mkt bättre vid tömkörning Tkr även det r bättre för då kan du gå på rakt spår och kan mer variera än att bara gå runt runt på ett volt spår.
Hej! Att gå på rakt spår gör man ju även när man longerar! En ointresserad och okunnig linlöpare gör kanske inte det. Men den som är intresserad av hästen och inte står och pratar i mobil under tiden får aldrig uppleva det roliga med longeringen.
Prova longera på långsidorna. Då får du reda på hur väl till yttertygeln din häst är. Det gör ma genom att gå lite framför hästen på långsidan. Snett framför. Det är möjligt att denökar tempot lite men det gör inget. Då kan du prova och bara gå längre framför. Eller prova i skritt först
Mvh Michaela