Longering?

Ewelina

Trådstartare
VI har en 2 årig tinkerhäst som jag har börjat jobba med, men jag har problem för det går nästan inte att longera honom eftersom att så fort han kommer till den öppna delen av volten så springer han mot utgången och man har inte alltför mkt att sätta emot, Hur ska jag göra för att han ska lära sig?

Sv: Longering?

Har du möjlighet att ta en liten tripp med transporten till en annan anläggning? Många hästar skärper till sig lite när de kommer till nya miljöer.

Ett annat alternativ är att sätta upp hinderstöd med plastband eller bommar tvärs över banan så att det inte "finns" ngn öppen del. Sedan är det bara att träna. Hästen måste veta vad som gäller och förstå att det är du som bestämmer.

Det låter som att det handlar om att hästen har märkt att han kan slippa undan och hitta på bus. Då måste man visa att det faktiskt inte går att komma undan.

Ett annat tips är att ha två medhjälpare när du longerar som kan stå med varsin långpisk längs den öppna delen av volten så att de kvickt kan hindra honom från att dra iväg. Då kan du koncentrera dig fullt på att bara hålla i linan och se till att han bjuder framåt.

Longera inte för mkt bara, det sliter, särskilt på en så ung häst. Se efter om du kan börja tömköra lite istället, det ger mkt mer och du kan röra honom även på rakt spår osv. När du har koll på både inner- och yttersidan kanske problemet med att han drar sig utåt försvinner?

Lycka till i alla fall!:)

jag skulle backa lite och börja om. Ta hjälp av medhjälpare som leder hästen runt så ni kommer igång ordentligt. I annat fall kan det vara värt att börja tömköra istället så har du två tömmar att styra med. Börja även där med medhjälpare och gör inget där hästen riskerar börja busa.

Gå inte så fort fram att det ens riskerar bli missförstånd och bråk. Får hästen in vanan att streta emot och busa får du problem senare. Gör roliga och spännande men ändå enkla saker så riskerar du inte få en busig häst som inte vill samarbeta senare. Gör lätta saker så du får chansen att berömma, det är det som lär hästen nya saker, inte att skälla när det blir fel. Det ska inte heller vara outhärdligt tråkigt och jobbigt att samarbeta med dig, utan det är nu du har chansen att få hästen att vilja göra som du säger genom att främst be om trevliga saker och sedan övergå gradvis till att även be om vissa saker som kanske är lite jobbigare.

Tack för svaren, ska prova era tips! kommer givetvis inte att longera för mkt men ville bara veta hur jag skulle lösa det, ska äver tömköra (ska köra in honom)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
587
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
356
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama