longering.

Sv: longering.

För närvarande vanliga inspänningstyglar med gummiring, men annars gärna chambon eller inget alls.

Inspänningstyglarna är på min (AR-:angel:) tränares inrådan för att unga fröken ska få "känna på" bettet utan att jag lägger mig i och fipplar för mycket...:o

Inga alls. Tycker att det är viktigt att hästen lär sig att gå avspänt i alla gångarter utan att något tar emot eller drar ihop. Det där med att gå i form kommer efterhand när hästen har satt muskler och lärt sig att arbeta med bakbenen och ge efter i nacke och bog.

Jag kollar ibland när jag rider att jag kan släppa tygeln helt och hästen går kvar i samma tempo. Jag vill också att den ska kunna gå i alla gångarter på lös tygel även under ryttare, i lugnt tempo.

Oftast wienertyglar eller graman.
Om jag longerar för voltige vanliga enkla inspänningstyglar.

Nyfiken fråga...:)

Hur använder du graman när du longerar? Eller fäster du linan som graman från gjorden via bettet? Dubbla linor/tömmar?

Nyfiken fråga...:)

Hur använder du graman när du longerar? Eller fäster du linan som graman från gjorden via bettet? Dubbla linor/tömmar?

Mellan frambenen, genom bettringarna, till sadelgjorden. Enkel lina (longering). Som en wienertygel, jag tar helt enkelt en graman om jag inte har någon wienertygel till hands.

precis som lovisaelenora sa, beror på vad man vill åstakomma.
men om det är som kompliment till ridningen en dag så tömlongerar jag gärna, för att det blir lättare att få hästen i en bra form så att den inte sliter på sig för mkt på så många volter i sträck...
annars så blir det lätt halsförlängare eller inget alls, tkr att "vanliga" inspänningstyglar blir lite stumma, spec om hästen är lite pigg o slår med huvudet...åh andra sidan är det ju bra om man kan få ut det beteendet men, känns som fel sätt...

En vanlig gummisnodd väldigt löst spänd vid longering. Hon söker sig så naturligt till formen ändå. Gummisnodden är där för att hon inte ska köra upp huvudet och rejsa (det är roligt med longering).

Oj, det beror helt på vilken häst det är.. Ponnyn longerade jag utan inspänningar (ibland i grimma), nån gång med vanliga inspänningar, när jag hade henne. Stoet longeras med halsförlängare eller inspänningar lite beroende på vad jag är ute efter. Vallacken är icke longeringsduglig, det jag i så fall gör är att löslongera med inspänningar med "resår", alltså inte särskilt strama alls.

Jag föredrar dock sen många år att tömköra, så longering hör till undantagen för alla hästarna. Vid tömkörning använder jag ju inga inspänningar, varierar däremot tömsättningen efter häst och syfte.

Mellan frambenen, genom bettringarna, till sadelgjorden. Enkel lina (longering). Som en wienertygel, jag tar helt enkelt en graman om jag inte har någon wienertygel till hands.

Blev lite nyficken. Hur fäster du graman? Uppfattar det som du späänner den som man har den när man rider? Men hur fäster du den där uppe vid sadel?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: Buzzter
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama