M
My Beauty
Sv: longering.
Okay... funkar det bra?
Ja, så som på bilden jag länkade till ovan.
Okay... funkar det bra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, så som på bilden jag länkade till ovan.
Ja, det tycker jag (på de flesta hästar, det är självklart även individuellt). Det är dock inget man ska använda på hästar som tenderar att få panik och stegra sig, eftersom den blir "längre" när de låter halsen falla - och därmed även "kortare" om de kör upp huvudet mycket.
Men annars är det en bra variant och de flesta hästar låter halsen falla trevligt med den. Jag longerar nästan bara i lösgörande syfte. Jag är inte tillräckligt duktigt för att arbeta särskilt seriöst mot samling, med får de flesta hästar lösgjorda på lina. Och då är denna variant bättre tycker jag. Min ridlärare menar dock att de enkla inspänningstyglarna kan vara bättre om man vill samla hästen mer.
Fast för närvarande longerar jag så sällan att jag nästan glömt hur man gör.
Inga alls. Tycker att det är viktigt att hästen lär sig att gå avspänt i alla gångarter utan att något tar emot eller drar ihop. Det där med att gå i form kommer efterhand när hästen har satt muskler och lärt sig att arbeta med bakbenen och ge efter i nacke och bog.
Jag kollar ibland när jag rider att jag kan släppa tygeln helt och hästen går kvar i samma tempo. Jag vill också att den ska kunna gå i alla gångarter på lös tygel även under ryttare, i lugnt tempo.