longering.

Sv: longering.

Ja, det tycker jag (på de flesta hästar, det är självklart även individuellt). Det är dock inget man ska använda på hästar som tenderar att få panik och stegra sig, eftersom den blir "längre" när de låter halsen falla - och därmed även "kortare" om de kör upp huvudet mycket.

Men annars är det en bra variant och de flesta hästar låter halsen falla trevligt med den. Jag longerar nästan bara i lösgörande syfte. Jag är inte tillräckligt duktigt för att arbeta särskilt seriöst mot samling, med får de flesta hästar lösgjorda på lina. Och då är denna variant bättre tycker jag. Min ridlärare menar dock att de enkla inspänningstyglarna kan vara bättre om man vill samla hästen mer.

Fast för närvarande longerar jag så sällan att jag nästan glömt hur man gör. ;)

Ja, det tycker jag (på de flesta hästar, det är självklart även individuellt). Det är dock inget man ska använda på hästar som tenderar att få panik och stegra sig, eftersom den blir "längre" när de låter halsen falla - och därmed även "kortare" om de kör upp huvudet mycket.

Men annars är det en bra variant och de flesta hästar låter halsen falla trevligt med den. Jag longerar nästan bara i lösgörande syfte. Jag är inte tillräckligt duktigt för att arbeta särskilt seriöst mot samling, med får de flesta hästar lösgjorda på lina. Och då är denna variant bättre tycker jag. Min ridlärare menar dock att de enkla inspänningstyglarna kan vara bättre om man vill samla hästen mer.

Fast för närvarande longerar jag så sällan att jag nästan glömt hur man gör. ;)

Kanske man ska testa :D
Då min häst går på töm minst 1 gång i veckan och så kanske man kan testa
Ända är att min är inte helt lätt longera då hon har MKT att säga till om och funkar bättre på 2 tömmar. Men testa kan man ju alltid göra.

Senast ändrad av en moderator:

Ibland med vanliga inspänningstyglar på det lösate som går, ibland utan ... Beror på syftet med longeringen , bara motion eller jobba!:idea:

TS
Inga alls. varierar med löslongering och att gå väldigt nära. Beroende på hur hästen klarar av att bära sig och länga sig.
Jobbar mer med kroppsspråk o röst än själva linan eller inspänningar.

Fats nog skulle jag kunna tänka mig prova nån gång, men än har det inte kännts rätt eller nödvändigt. Gillar att det får synas tydligt i huvudpositionen då de tappar balansen och så får man jobba sig tillbaka till rätt läge genom inverkan utan att hästen är kvar pga remmar.

Inga alls. Tycker att det är viktigt att hästen lär sig att gå avspänt i alla gångarter utan att något tar emot eller drar ihop. Det där med att gå i form kommer efterhand när hästen har satt muskler och lärt sig att arbeta med bakbenen och ge efter i nacke och bog.

Jag kollar ibland när jag rider att jag kan släppa tygeln helt och hästen går kvar i samma tempo. Jag vill också att den ska kunna gå i alla gångarter på lös tygel även under ryttare, i lugnt tempo.

Håller helt med! :idea:

Själv så longerar jag inte genom att låta min häst springa runt-runt-runt utan något syfte. Marktränar och flyttar lite utåt volten, flyttar lite innåt, ställer lite mera osv och blandar hela tiden med olika övningar. Jobbar med mitt kroppsspråk och har oftast hästen lös i paddocken, ibland använder jag ett rep om hästen inte är van att jobba på detta vis eller vi inte känner varandra.

Funkar jättebra, hästarna får hela tiden hitta på något, träna ledarskap osv. Kan inte säga att jag utför detta i syfte att få hästen jobba i form och sätta muskler, det är bara ett stort + utöver det andra. Hästen blir känsliga och min ena som jag haft i över 5 år nu kan jag jobba med lös och få honom att lyssna och förstå de minsta kroppsspråkrörelserna jag gör; Bakdelsvändning, framdelsvändning, rygga, sidepass och löslongering bl.a

Väldigt speciell känsla! :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: Buzzter
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama