H

Hallonkvist

Hur longerar du?
Vad använder du för tillbehör?
Varför använder du de tillbehören?
Hur länge longerar du?
Hur många gånger i veckan?
På vilket underlag?

Sv: Longering

Hur longerar du?
Hur länge longerar du?
På vilket underlag?

svar: aldrig. utom ett par varv för att kolla om hästen är halt eller om den går rent efter hälta.

anledning: longering åstadkommer mkt lite, orsakar mest slitage, om man inte har hundra koll och mkt stor erfarenhet.

Om jag ska jobba hästen från backen så tömkör jag.

Om vi tar båda metoderna då:smirk:
Hur longerar du?
Hur länge longerar du?
På vilket underlag?
Hur tömkör du?
Hur länge tömkör du?
På vilket underlag?

Vi marktränar utan lina då han får bättre balans o kan röra sig fritt utan lina. Vet inte om det ändå kallas longering då. Longerlina använder vi en stund ibland för att böja igenom.

Hur longerar du?
Skrittar fram på långa tyglar, han får gå fritt utan lina. Efter ett tag inspänningstyglar för formen men utan lina, han hittar bättre balansen utan lina. Vi lägger in halter o tempväxlingar. Sen trava.
Ibland lägger vi till hinder eller bommar. sen får han skritta o sträcka ut. Ibland leker vi o då har han grimma.

träns, longergjord, inspänningstyglar, ibland lina.
ibland hinder, ibland cavaletti-bommar

Träns för att han ska jobba på bettet, inspänningstyglar en stund för formen. gjorden för att kunna använda inspänningstyglarna.
linan för att böja igenom, bommar för att hjälpa traven, hinder för att stärka bakdelen + att han tycker det är kul.

Hur länge longerar du?
jag tror ca en halvtimme inkl fram o nedskrittning.

En-två ggr i veckan.

På vilket underlag?
Vår lilla volt, jord-sand-grusig

Senast ändrad:

Säger som Mackan, longerar aldrig!
Däremot tömkör jag.

Hur tömkör du? Ungefär likadant som jag rider ett dressyrpass, dvs jag jobbar med skänkelvikningar, öppnor, galoppfattningar medmera medmera.
Vad använder du för tillbehör? En tömkörningsgjord och ett par tömmar.
Varför använder du de tillbehören?Gjorden har jag för att ha ngt att spänna tömmarna i ;) Tömmarna spänner jag sedan in på olika sätt beroende på vilken "styrka" jag vill ha eller i vilket varv jag kör.
Hur länge tömkör du?Beror på. Ibland 45-60 min, ibland kanske bara ett kort "motionspass" på en halvtimme.
Hur många gånger i veckan?När pållan är i full gång blir det 3-4 ggr i veckan. Upplever att hon har lättare att slappna av i tömkörningen än i ridningen och sen får jag ju motion på kuppen :p
På vilket underlag? I ridhuset eller i paddocken. Men alltid på harvat och sladdat underlag som inte är för mjukt!

Hur longerar du? Longerar alltid bara i träns utan inspänningstyglar eftersom jag inte har några^^ Gör det i syfte att få framåtbjudning och att hon verkligen ska tänka framåt! Men longerar aldrig särskilt länge, utan kanske 5-10 minuter varje gång:D
Vad använder du för tillbehör? Träns, longerlina och longerspö.
Varför använder du de tillbehören? För att det krävs för att jag ska kunna longera ute, tränar iof ibland longering löst i hagen, men inte helt löst ute ännu iaf:p
Hur länge longerar du? 5-10 minuter
Hur många gånger i veckan? 1 ungefär
På vilket underlag? Stubbåker eller i hage, inte tillgång till annat.

Hur longerar du? Endast för att kolla om hästen har hälta och då under mycket korta pass.
Vad använder du för tillbehör? Träns och longerlina, longerpisk/spö
Hur länge longerar du? 5-10 min
Hur många gånger i veckan? Bara om det är nödvändigt
På vilket underlag? Ridhus eller paddock
Hur tömkör du? Som när jag rider fast från marken :P
Vad använder du för tillbehör? Träns, tömmar, gjord, spö
Hur länge tömkör du? Mellan 20 och 45 min.
Hur många gånger i veckan? Hade jag egen häst skulle jag nog göra det iaf 1 gång i veckan.
På vilket underlag? Ridhus eller paddock

Longerar mina hästar en hel del, arbetar dem också vid hand en hel del.
Longerar med grimma och långt rep, aldrig inspänning.
Aldrig bara springa runt varv efter varv, utan tempoväxlingar, byta varv, gå över bommar, mellan koner, rakt på spåret osv osv. Det främjar verkligen kommunikationen! Hästen blir lyhörd som bara den, det räcker med en liten handrörelse för att den ska byta tempo eller varv.
Longerar helst i paddocken, men det funkar egentligen överallt.

Hur longerar du? Jag står i mitten o hästen springer runt mig:angel:
Vad använder du för tillbehör? Träns, lina o delta oftast, ibland kapson
Varför använder du de tillbehören? Lina kan vara bra o ha annars går hästen dit den vill :idea:
Hur länge longerar du? Lite olika, mina hästar rids inte mkt så jag håller igång dom med lite longering
Hur många gånger i veckan? Har 5 hästar hemma så det blir väl en eller någon om dan
På vilket underlag? Jag har bara gräsbana

Tömkör gör jag aldrig

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 104
Senast: Trott
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama