C

Croon

måste man ha in spännings tyglar när man longerar? Tänkte longera min f.d. medryttarhäst då han inte kan galoppera på volt.. vet nt om dom har några in spännings tyglar i stallet så kan det funka utan?:crazy:

Sv: Longering

beor ju hlet på vad man har för avsikt med att longera hästen.

fråga häst ägaren hur du skall göra.

Varför skulle man behöva inspänningstyglar bara för att man longerar? Läng linan till hästen känner sig bekväm istället, och vad är det för fel på fri form?

Lärde mig longera igår :D och vi hade inga inspänningstyglar. Fast det kanske var just för att det var första gången, vad vet jag ;)

man behöver INTE inspänningstyglar för att longera hästen. Visst den kanske inte böjer på nacken men ska du lära den galoppera på volt så lär det ju inte gå bättre om du drar in nacken på hästen, den kommer inte jobba på bättre framåt för det. så prova du utan, det går säkert bra!

Sen krävs det erfarenhet av att kunna läsa hästar o av utbildning av dessa.
Om man spänner in en ovan häst kan den börja att panikartat rusa bakåt.

Så här gör jag när jag longerar:
Aldrig inspänningstyglar, oftast bara grimma.
Börjar i skritt och låter hästen trampa på i lugnt tempo.
Stannar hästen, sätter igång, stannar, sätter igång, byter varv och håller på så i kanske fem minuter. Hästen blir då uppmärksam på att du kräver olika saker av den, att den inte bara ska lunka på.
Börjar trava.
Gör avsaktningar, halter, varvbyten, tempoväxlingar, ökar och minskar volten. Hästen blir allt mer uppmärksam.
När tempot är lungt och avspänt och hästen uppmärksam- galopp. Samma sak här- tempoväxlingar, avsaktningar osv i båda varven.

Så gör jag och jag kräver alltid att hästen ska ha uppmärksamheten på mig hela tiden (dvs ett öra riktat mot mig). Numera kan jag longera mitt arabsto i serpentiner, längs fyrkantsspåret, innanför eller utanför "hinder", över hinder osv osv. Jättebra hjälpmedel!

Jag brukar använda inspänningstyglar när jag longerar, men jag spänner inte in dem så kort. Jag börjar utan, sedan spänner jag in löst, och sedan kortar jag av efter hand när hästen arbetar bra. En del hästar kan veva mycket med huvudet och bli väldigt springiga och obalanserade vid longering, och jag upplever att en lätt inspänning kan hjälpa dem med balansen. Eftersom den hästen som ska longeras inte kan galoppera på volt så gissar jag att den kan ha lite problem med balansen, och då skulle jag provat mig fram både med och utan inspänning för att se vad som funade bäst.
Men jag longerar väldigt sällan, jag brukar tömköra istället, och jag har inte själv provat att försöka lära en häst att galoppera på volt mha longering.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej igen…. Jag tänkte bara flicka in och fråga er(om någon vet) om man får styra hästen med tygeln ut mot sidan eller om jag måste...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama