Miss Noora

Trådstartare
Visste inte vart denna tråd passar in men jag försöker här :d

Jag skulle behöva tips och råd ang longering.
Jag har en 7årig hbl val som gärna lever sitt eget liv när de vill till att longera, han rusar gärna runt runt... Jag har inte använt något spö när jag longerar med rädsla för att stressa honom mer, MEN han verkar inte stressad utan mer busig :devil:

Någon som har goda tips och råd hur jag får honom att bete sig normalt ?

Sv: Longering

Longering är ju lite...tråkigt, så han försöker kanske liva upp det hela? ;) Har du provat att tömköra istället? Alternativt att se till att det händer saker hela tiden, övergångar, tempoväxlingar osv.

Ha tålamod. Ta det väldigt lugnt till en början, jobba med skritt och halter tills det funkar och ta korta pass. När skritten fungerar ber du honom trava, ta korta stunder åt gången och var mjuk i dina hjälper. Pisk behöver inte alls vara stressande, det kan tvärtom ge dig en chans att vara mer tydlig i ditt signalspråk till honom.

Sen bör du fundera över vad ditt syfte med longeringen är? Varför vill du longera och vilket mål vill du uppnå? Kommer han till jobb någon gång? Använder du inspännningar? Han kanske ser friheten just som bus?

Nåt som kan påverka hans rusande är din position i förhållande till honom.
Hamnar du "bakom" hästen så kan det verka drivande. Testa om han bromsar sig om du placerar dig vid hans bog.

Tack för era tips.

Jag tömkör honom med goda resultat och syftet med longeringen är för min del att det ska vara ett sätt att motinera på som variation, speciellt dagar då tiden tryter :d

Jag har honom inspännd och ser alltid till att jag inte hamnar bakom honom... ska prova att ha spö få se hur han reagerar på det.

Det svåra är att han inte börjar busa efter en stund utan mer direkt när han är på volten kring mig.... Men övning ger färdighet har jag hört :idea:

Min tanke är inte att longera ofta, men det är som sagt ett bra kompliment så jag vill gärna att det fungerar.

Har en tanke på att longera över bommar för att se om han är mer uppmärksam då, vad tror ni om det???

Longera över bommar kan vara ett bra sätt att få dem att stanna upp lite, gäller bara att man inte har dem för hårt inspända vid sådana övningar.

Det är viktigt att du är tydlig med vad du vill. Jag har några saker som jag begär av "mina" hästar som jag longerar. De ska gå ifrån mig, inte tvärtom, de ska lära sig att pisken inte är farlig utan att den är en förlängning av min arm och kan signalera stopp (framför), ut (mot bogen) eller drivande. Jag placerar mig också olika i förhållande till hästen beroende på hur den är. Tänker även på att placera linan ovanför inspänningstygeln i bettringen för att få mer korrekt inverkan av bettet och att ha stöd på linan.

Ta på en ordentlig gjord och ett par långa tömmar istället så har du mer nytta av arbetet och får lite ordning på kusen:smirk: Du kan stå i mitten som vanligt och styra och ställa med tömmarna. Låt den yttre tömmen gå genom ringen som vanligt och över ryggen till dig.

Vill du så kan du vänja hästen vid spöet också, tänk förlängd arm och inte piska så är det ett praktiskt hjälpmedel.

Jätte bra tips det där med att spöt kan ha fler än bara drivande funktioner , ska prova men gå långsamt fram förståss:D

Vi har en del att jobba med när de gäller tömkörning oxå :o
Funkar jätte bra så länge jag är bakom/på sidan MEN tar jag in honom på volt kan han rusa som han gör när man longerar, Dock inte ofta så här har vi kommit en bit på väg ;)

Va bra! Jobba vidare därifrån. Var noga med att ge ordentligt med eftergift så fort han lyssnar på din förhållning så det är tydligt vad du vill.

kanske överskottsenergi? Har han hage med kompisar att busa i? Om inte så kanske han förösker busa med dig.

Men för att longering inte ska vara skadligt måste det ske under kontrollerade former. Har han överskottsenergi så släpp lös innan. Sen får du göra övergångar. Börja med de som är enklast. Kanske halt-skritt eller trav-skritt. Öva så att han lyssnar på röstkommandon. Sen tillslut när han lyssnar kan du börja galoppera. Galoppera då bara korta sträckor och gör massa fattningar och avbrott. Ifall han brallar iväg så använder du bara röstkommandot för att sakta av, därför är det viktigt att det funkar i de andra gångarterna först.

kanske överskottsenergi? Har han hage med kompisar att busa i? Om inte så kanske han förösker busa med dig.

Men för att longering inte ska vara skadligt måste det ske under kontrollerade former. Har han överskottsenergi så släpp lös innan. Sen får du göra övergångar. Börja med de som är enklast. Kanske halt-skritt eller trav-skritt. Öva så att han lyssnar på röstkommandon. Sen tillslut när han lyssnar kan du börja galoppera. Galoppera då bara korta sträckor och gör massa fattningar och avbrott. Ifall han brallar iväg så använder du bara röstkommandot för att sakta av, därför är det viktigt att det funkar i de andra gångarterna först.

Han går ute så länge det bara går på dagarna just nu från 06:00 till ca 22:00 beroende på väder förståss och han busar friskt i hagen med din halvbror.

Det har inte varit problem när jag fattar galopp utan att han busar i väg så fort han kommer ut på volt kring mig. Har märkt att han gärna sätter av om jag bara smackar lite så nu har vi bytt ut det ljudet mot att jag visslar och säger tex trava om det nu är det han ska göra, funkar bättre :banana:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 951
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat