Longering?

Maris_

Trådstartare
Hur ofta tycker ni att man kan longera en fyraåring i skritt och trav? Jag tycker att det lätt blir longering, ofta som uppvärmning eller innan ridning för att få bort lite energi. Men, hur ofta är ok att göra det ungefär?

Sv: Longering?

Max en gång i veckan tycker jag.. Longering sliter mkt!

1 gång i veckan är lagom. :)

som många säger så sliter det mkt, vet du varför det gör det? jo för att hästen troligen inte jobbar rätt och springer då helt fel för att va på volt, och sliter då massor på hästens ben.

Min 3 åring longerar jag absoluit inte om jag inte har sadel/longeringsgjord med träns, benskydd runt om och inspänningstygöar, det är just inspäningen som hjälper hästen att forma sig och arbeta sig rund på volten, vilket hästen gärna slarvar med annars, ioch då kamn man lika bra låta den 20 minuter extra i hagen, det ger typ lika mkt. :)

Tack för era svar! Ska tänka på det! Jag gillar nog personligen mest att tömköra, men jag har märkt nu när vi har börjat rida på fyraåringen att det blir "automatiskt" att "vi longerar honom en stund först för att se hur han verkar idag".

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 393
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama