Koppen

Trådstartare
Jag har aldrig longerat i hela mitt liv men vill väldigt gärna lära mig hur man gör. Har läst i många trådar om det och har förstått hur bra/nyttigt det är för hästen. Nu vill jag veta allt om longering! Hur gör man? Utrustning? Vad ska man tänka på så det inte blir fel alt. tråkigt? Är det nåt jag kan gå ner och göra direkt eller bör jag få hjälp i början?

Kan jag lägga tråden här föresten?

Sv: Longering

Jag tycker inte longering i sig tillför speciellt mycket, utan mest sliter i onödan. Då är det bättre att tömköra. Det blir absolut roligare, och definitivt säkrare om man kan hitta en kurs att gå först, eller någon duktig person att lära av.

Att longera är bra träning för hästen om det utförst rätt. Men det är alldeles för lätt att göra fel och då blir det onyttigt för hästen istället. Ta hjälp av någon som är duktigt på att longera innan du ger dig på det själv.

Precis vad jag anade! :smirk: Nä, jag vill nog inte försöka mig på det själv!

Det är nyttigt att kunna longera sina hästar, om inte annat så vill veterinären ofta se hästen bli longerad om man behöver göra hältutredning av någon anledning.
Träns och longerlina räcker bra till en början. Sedan kan man longera i bara grimma om man vill. Jag tömkör gärna på volt (longerar med en ytter och en innerlina).
När man ska lära sig och sin häst longering handlar det mkt om timing. Det tar mig inte mer än ca 5 minuter att få en aldrig förr longerad häst att röra sig i skritt och trav på volt runt mig, det tar andra flera år att ens lyckas med det. Att läsa hästens kroppsspråk, kunna flytta sig till pådrivande eller bromsande position snabbt med bara något/några steg avgör mkt...

Då är vi två!! Ska få hjälp av en stallkompis i vår och lära mig!! Mest för att hästen behöver få jobba lite i rätt form och så att säga bli visad vägen lite. Sen ska vi tömköra med!! Det vill jag egentligen ännu hellre lära mig!!

jag har en islandshäst på 5 år som jag skulle börja longera i en corall. det slutade med att hon hoppade igenom staketet. som tur var gjorde hon sig inte illa, och nu är hon hur duktig som hellst :D

_hekla_ skrev:
jag har en islandshäst på 5 år som jag skulle börja longera i en corall. det slutade med att hon hoppade igenom staketet. som tur var gjorde hon sig inte illa, och nu är hon hur duktig som hellst :D
:eek:

:rofl:

det är viktigt om man ska och vill longera att man gör det på rätt sätt, men självklart blir man inte bättre om man inte tränar, offtast är det så att en äldre och mer välskolad häst kan gå lätt och enkelt på longeringsvolten, söka eget stöd och börja jobba rätt form,
men med yngre hästar är det bra i början att låta dom gå med gummiband från bettet till sidorna på salden elelr longeringsgjorden, dom ska inte vara ihop dragna, utan bara ge den unghästen ett stöd, om hästen inte jobbar "rätt" på longeringsvolten så sliter det mkt mer en ger nytta! :D

Men jag ser mer till att tömköra mina hästar det är roligare och man kan både va på runt och rakt spår, att longer med på tömar är att tömköra fast på volt, mkt roligt och framförallt super bra för hästen! :)

Panikie skrev:
det är viktigt om man ska och vill longera att man gör det på rätt sätt, men självklart blir man inte bättre om man inte tränar, offtast är det så att en äldre och mer välskolad häst kan gå lätt och enkelt på longeringsvolten, söka eget stöd och börja jobba rätt form,
men med yngre hästar är det bra i början att låta dom gå med gummiband från bettet till sidorna på salden elelr longeringsgjorden, dom ska inte vara ihop dragna, utan bara ge den unghästen ett stöd, om hästen inte jobbar "rätt" på longeringsvolten så sliter det mkt mer en ger nytta! :D

Men jag ser mer till att tömköra mina hästar det är roligare och man kan både va på runt och rakt spår, att longer med på tömar är att tömköra fast på volt, mkt roligt och framförallt super bra för hästen! :)
:bow:
Ska se om jag kan hitta tömkörningsgjord och tillbehör på Horse Show på tosdag!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama