Longering??

K

krocko

Varför longerar man hästen? Vad är det hästen tränar då? Kondition, samspel med tränaren, mer?? Tycker att det är roligt att longera men jag känner mig osäker.... Använder ni träns eller...hur fäster ni longer linan? med delta eller?? Lär mig gärna hur jag skall göra!

Sv: Longering??

Jag gör det för att främmst..
... "busa av" min häst före en tur (jag har en sprallig en!)
...mjukgjöra i sidorna
...träna komandon
...viktig omväxling

Den bästa utrustningen måste nog vara att ha kapson. Då fäster man longerlinan i ena ringen (den som är närmast dig eller den i mitten). Träns går ju bara man INTE FÄSTER LINAN I BETTRINGEN!!! Farligt, farligt! Sliter sig hästen och trampar på linan så kan munnen fara riktigt illa!

Det är kul att longera!

MvH Annifrid

Vill tillägga att det även kan vara bra att longera sin unghäst lite smått för att träna kommando, det har man igen i inridningen sen.

Ni rider och tränar jag enligt den akademiska ridkonsten så mitt svar blir därefter.

Jag utbildar hästarna på longen.
Främst då unghästar:
Man lär dem att länga överlinjen, böja/ställa sig, bära sig på innerhöft/ben, lyssna på alla kommandon för de olika gångarterna samt halt. Bli mer uppmärksam på den som står och longerar.

Sedan lär man dem också att gå korrekt med sadel och träns (bara en sadel stör hästarnas balans). När de kan det så kan man slänga upp en person samtidigt som man fortsätter longera och ryttaren bara åker häst tills dess att hästen hittat sin balans igen.

Sedan tar ryttaren över allt eftersom.

Det är också helt super för att rehabilitera hästar. Om man gör det på rätt sätt vill säga.
Använder dt själv ofta på min gamla tant som har en massa gamla skador som ligger och spökar för henne.

Jag är inget stor fan av longering, eftersom det sliter då hästarna nästan aldrig rör sig i balans. Longering är främst en hjälp för ryttaren, men knappast utvecklande för hästen. Föredrar i så fall tömkörning, då det är lättare att få hästarna att röra sig korrekt med två tömmar. Dessutom kan man göra fler övningar och lära kommandon lika bra som vid longering.
Många är nog inte medvetna om hur mycket runda varv sliter på hästarnas ben, och med tanke på hur många hästar jag på rak hand kan räkna upp som inte har hållit för ridning (kotledsinflammationer osv) vågar jag påstå att vi i allmänhet utsätter hästarna för större slitage än de är byggda för. Där kan flitigt longerande i komb. med ensidig ridning säkert vara en faktor.

Håller absolut med, är inte heller så stort fan av longering! Skapar hellre obalans hos hästen om det inte görs på rätt sätt, och vad är det? Tycker man ska eftersträva naturlig balans, att låta hästen röra sig som om den vore ute i det fria; alltså inte trava runt på en volt!

Jag har longerat förut från den akademiska konstens tankar. Har dock ändrat uppfattning totalt kring detta sedan jag nu studerat mkt Claus Hempflings teorier. Där ingår longeringen utan någo som helst utrustning på hästen för att stärka kommunikation mellan häst & ryttare samt öva kommandon. Att "dansa med hästar" är helt underbart och går inte att beskriva!

Jag antar att det där var ett svar till trådskaparen och inte mig?

Sara-Ida skrev:
...Longering är främst en hjälp för ryttaren, men knappast utvecklande för hästen. ...Många är nog inte medvetna om hur mycket runda varv sliter på hästarnas ben, och med tanke på hur många hästar jag på rak hand kan räkna upp som inte har hållit för ridning (kotledsinflammationer osv) vågar jag påstå att vi i allmänhet utsätter hästarna för större slitage än de är byggda för. ...
Vet inte riktigt vad du har fått dina belägg från??? Om man longerar sin häst någon gång då och då så skadar det INTE hästen. Självklart ska man inte göra det för ofta. När man longerar så är det bästa för hästen att arbeta i skritt. Sen beror det på vad man vill uppnå med longeringen.
Min häst tycker det är jätte kul att bli longerad!! Jag brukar tömköra en liten stund först sen longerar jag ett tag och tömkör ett tag. Det är bra med variation för hästen och för en själv.

Ursprungligen från Monty Roberts, sedan började jag studera min egen häst under longerlina och fann att han troligtvis har helt rätt i sina teorier (se hans bok: From my hands to yours). Självklart kan man longera, men många gör det flera gånger i veckan eller varje gång de ska rida. I längden spelar det säkert roll, som allt annat. Men det är bara en teori.

Eftersom tråden frågar: varför? Vad ger det hästen? Så blir mitt svar: inte mycket - tror jag. Longering är mest för ryttaren, som slipper bli avbockad. Typ...

Håller med..Tycker det är mycket lättare att tömköra..Dessutom har amn mer kontroll där med..Har en häst som brallar rätt upp i luften i bland och drar i väg och då är det lättare med 2 tömmar men bara longerlinan hade jag varit halvägs tillbaka til stallet;)

Har själv ingen erfarenhet av longering men jag citerar en bok :

"Det varnas ibland för longering eftersom det sägs slita på hästen ben. I det fallet finns ingen skillnad mellan ridning, körning och longering. All slags träning som utförs rätt och med omdöme bygger upp hästen, men felaktigt utförd bryter den ner. Därför är det lika viktigt att lära sig rätt teknik och förstå hur hästen fungerar när man longerar som när man rider."
/Hästhållning i praktiken, Mats Mellberg.

Jag är inte speciellt förtjust i longering, kan iof vara bra att lina en stund om man har en knappt inriden unghäst med mkt överskottenergi och som vill få bort innan man sitter upp.

Har alltid hästen inspänd under longeringen, känns som om det sliter mer än gör någon nytta annars. Ska jag jobba hästen från marken som tömkör jag hellre, jobbigare för mig men ger mkt mer.

Citatet ur boken stämmer säkert, men det är väldigt onynaserat. Det handlar om sunt förnuft i grund och botten. Men sliter ridning på hästen? Ja, naturligtvis, om du inte är i balans själv och snedbelastar hästen, eller rider på ett ensidigt sätt på fel underlag. ALLT sliter mer eller mindre. Men ridningen fyller trots allt en funktion - det är ju det vi har hästarna till. Hur uppbyggande longering är - och hur den ska utföras för att hästen inte ska gå utåtställd för att inte tappa balansen - ger boken inte svar på.

Jag har själv aldrig longerat min unghäst ( 3 år). Det har aldrig funnits några behov! Hon kan kommandona från att ha sprungit lös i en paddock, och nu är hon inriden utan några problem. Och det är en helt vanlig häst. Jag har verkligen ingen aning om vad jag skulle vinna på att fösa runt henne på en lina. Tömkörning, däremot, för henne vidare i utbildningen. Men men. Det var bara en tanke.

Sara-Ida skrev:
Citatet ur boken stämmer säkert, men det är väldigt onynaserat. Det handlar om sunt förnuft i grund och botten. Men sliter ridning på hästen? Ja, naturligtvis, om du inte är i balans själv och snedbelastar hästen, eller rider på ett ensidigt sätt på fel underlag. ALLT sliter mer eller mindre. Men ridningen fyller trots allt en funktion - det är ju det vi har hästarna till. Hur uppbyggande longering är - och hur den ska utföras för att hästen inte ska gå utåtställd för att inte tappa balansen - ger boken inte svar på.

Jag har själv aldrig longerat min unghäst ( 3 år). Det har aldrig funnits några behov! Hon kan kommandona från att ha sprungit lös i en paddock, och nu är hon inriden utan några problem. Och det är en helt vanlig häst. Jag har verkligen ingen aning om vad jag skulle vinna på att fösa runt henne på en lina. Tömkörning, däremot, för henne vidare i utbildningen. Men men. Det var bara en tanke.

Vad var det som boken inte gav svar på?

Jag syftar på citatet ovan, sorry om jag var otydlig.

Pja, om ens longering inte är mer nyanserad än att man "föser runt hästen på lina" så har mankanske inget annat att vinna än att få hästen avrastad.

Arbete på lina är dock så mycket mera, och kan varieras på många olika sätt beroende på bland annat hur lång lina man arbetar på och vilken position man har i förhållande till hästen.

Min häst longerar jag aldrig som avrastning. Däremot ofta som lösgörande gymnastik. Jag kan longera för att förbättra sökningen framåt/neråt. Jag kan också öva hela registret från extrem samling till stora ökningar. Med kapson, utan inspänningar, i balans...

Stora ökningar på en volt?!
Ok, nu kanske du är extremt duktig på unghästutbildning (eller hästutbildning) och jag kan ingenting, men är det inte väldigt mycket bättre att öka på en rak linje i tömmar?

jag longerar för att rasta av unghästar, eller hästar som har stått en längre tid, eller för att leka lite med hästen(min förra c-ponny älskade att bli longerad), jag har träns och så trär jag longeringslinan genom bettet..(svårt att förklara)

longera inte för mkt, det sliter..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
329
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama