P

Ponnytjejen3

är det någon som skulle kunna ge mig lite tips ang longering?

Sv: longering

Undvik det. Sliter för mycket på hästen för den lilla/obefintliga utdelning det ger. Tömkörning tycker jag är ett vida bättre alternativ.

Longering är varken fel eller sliter på hästen om man vet vad man gör. Jag har alltid markhanterat mina hästar , speciellt unga hästar men ibland även en äldre för att stämma av lite. Man låter ju inte hästen bara springa runt okontrollerat o sladda i kurvorna. Om det är vad du menar med longering så har du inte en aning om vad det egentligen är. Vill man lära sig longera sin häst på ett bra o säkert sätt bör man nog som det sägs ovan kontakta tränare eller liknande som kan visa praktiskt.

Undvik det. Sliter för mycket på hästen för den lilla/obefintliga utdelning det ger. Tömkörning tycker jag är ett vida bättre alternativ.

Beror inte det alldeles på HUR man longerar?
Jag har sett åtskilliga ryttare som longerar hästen på liten volt i trettio-fyrtio minuter... för att rasta av den/ge den motion.
I det läget hade jag hellre släppt hästen lös i ridhuset/ridbanan och drivit den framför mig så den fick rasa av sig på ett bättre sätt.

Jag har använt/använder mig av longering, så sent som idag.
Jag tycker att det ger mycket och ser ingen skillnad i att göra det eller att sitta på hästen och rida på en volt. Kanske tom. att longering är ett bättre alternativ då eftersom ryttaren inte påverkar utan hästen får hitta balansen själv.
Detta kombinerar jag med tömkörning. Det fungerar utmärkt.

Till TS:
Vad för slags tips är du ute efter?
Vill du veta hur man gör?

Alla blir saliga på sin fason. Själv ser jag väldigt lite ändamål med longering, annat än som rastning. Och rastning av hästen gör jag på ett annat sätt, som sliter mindre på den.

Det går inte att komma ifrån att voltarbete sliter, och just longering tycker jag är onödigt voltarbete eftersom det inte ger mig mycket att återföra till ridningen. Medan tömkörningen ger mig många möjligheter att träna och introducera sådant jag har nytta av i ridningen senare.

Löslongering tycker jag i så fall är betydligt bättre, då tränar man ju lite annat också och hästen balanserar sig själv utan inverkan på huvudet.

"Alla blir saliga på sin fason. "
eller profet i sin egen fodertunna... :bow:

Som jag skrev så använder jag inte longering som rastning utan föredrar då att göra det på annat sätt (om rastning behövs.)
Så där är vi överens.

"hästen balanserar sig själv utan inverkan på huvudet"

Vad menar du med inverkan på huvudet?

Jag kan tänka mig att för mycket longering på fel sätt kan slita. Men jag kan även se att det kan vara bra på många sätt.
Jag kunde förut inte få en rund volt när jag red (då var hästen nästan 5 år) eftersom hon inte förstod vad jag menade med innerskänkeln utan flyttade sig bara utåt eftersom det var det jag lärt henne precis innan.
Men från marken kunde jag samtidigt som hon gick på en volt, minska och öka volten och "peta" på henne från marken. Allting blev mer harmoniskt och nu har mitt lilla sto förstått vad jag ber om.

Alltså både bra och dåligt, du som hästägare får väl känna efter hur pass bra du är på det här med longering och göra vad du själv tycker känns bäst för hästen. Jag tömkör aldrig t.ex. för att jag är så fruktansvärt dålig på det!

Lite annan lösning, eller hur?

Flyter hästen ut på volten kommer korrigeringen att hamna på insidan av huvudet, alternativt hela huvudet beroende på hur man fäst linan.

Flyter hästen ut på volten under ryttare hoppas jag att ryttaren korrigerar något annorlunda än när man har hästen i lina. Annars bör man kanske fundera på vad man vill ha ut av sin ridning...

KL

Jag håller helt med Lovisaleonora.
De flesta insatta i hästsporten, inklusive veterinärer, avråder från longering av precis de anledningar som nämns, just för att det sliter så oerhört om det är fel utfört. Rekommendationen är att endast otroligt rutinerade bör utöva det, och då tillkommer att man vet exakt vad man gör och varför och i vilket syfte.

de flesta som longerar har inte förmåga att ö.h.t påverka hästen att jobba ergonomiskt, eller förstår vad det innebär.

att longera hästen i motionssyfte vilket tyvärr alltför många också gör, är vansinne.

själv tömkör jag om jag ska jobba avsuttet. enda gången jag longerar är vid hältkontroll.

Ja, du har helt klart poäng där.

Jag tror inte att jag använder longering som "Longering-longering" heller. Jag har dubbla tömmar och varvar volten med raka spår etc.
så egentligen ska jag nog vara tyst och inte uttala mig för det jag ägnar mig åt är nog inte longering egentligen.

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
758
Senast: Buzzter
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
2 181
Senast: Tossa90
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka