Limelight

Trådstartare
Jag har en häst med dålig rygg, och har nu fått råd om att börja longera han ganska mycket så han bygger upp bra muskler igen.
Funderar på hur ni longerar, bara med grimma och longerlina, hjälpmedel, isåfall vad för hjälpmedel?.
Funderar på vad som är "bäst" träning för honom i longering, med något hjälpmedel eller bara med grimma och lina?.
Har funderat på detta hjälpmedel: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=420330&deptid=12&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC Vad tror ni om det ?

Sv: Longering

Det är mycket bättre att tömköra än att longera.

Du ska ha träns eller en bra kapson så att du kan arbeta hästen i form, enbart grimma och lina gör bara att hästen springer runt och 'motionerar' sig och då bygger den inga ryggmuskler som du är ute efter. Tömkör du kan du arbeta hästen i form från backen. Longering är mer slitsamt eftersom du inte kan hålla i yttersidan på hästen och den enbart springer runt, runt. Dessutom måste du spänna in den om du ska longera, vilket inte alltid blir riktigt bra.
Vänd dig till någon som kan tömköra och lär dig det så ska du se att du kommer kunna arbeta din häst med betydligt bättre resultat än om du skulle ha longerat i grimma.

Jag skulle köpa mej ett par vanliga inspänningstyglar om jag var du inte den modellen du visade länk till. Longerar du utan inspänning blir det nog mest spring runt runt. Ett tips är att träna med mycket cavaletti och mycket tempoväxlingar samt övervångar. Det fungerar bra även om man inte är jätte duktig på att longera.

Jag skulle hellre tömköra hästen än att longera den, vid tömkörning kan du göra mycket mera övningar än vid longering.
Jag skulle nog tömköra min häst 3 dagar ute i skogen gärna på ojämnmark då hästen bygger fina ryggmuskler utav det och det borde hjälpa mot ryggbesvär. Sen skulle jag nog tömköra 2 dagar inne på en bana med tex bommar och även använda mig utav korner så den får tänka lite. Det hjälper nog inte så mycket med att bara gå runt runt i en cirkel. Och tänk på en sak när du är inne på en bana och longerar eller tömköra att du inte håller på för länge för så tröttnar hästen! Jag brukar tömköra mina hästar max 20 min beroende på vad jag gör för övning. Det finns massa roliga övningar man kan göra i tömkörningen :)

Lycka till,

Jag tömkör honom någon enstaka gång i veckan, men jag är inget geni på att tömköra utan blir med en gjord runt magen, vanliga tömmar, alltså ingen sele på och rakt ut i skogen. Känns som att när man tömkör honom, så går han bara rakt fram och inte "jobbar", känns som man lika gärna kan gå ut och gå med han i grimskaft då. Hoppas ni fattar vad jag menar :D.

Har ni några tips på vad man kan göra i tömkörningen?
Jag har absolut ingen kontakt med någon som kan tömkörning, men jag själv har hållts mycket med ardennerhästar ute i skog och mark, så köra kan.
Har noll fantasi på vad för övningar man kan göra när man tömkör. Har vart så inrutad på att jag ska longera honom så han får springa av sig energi och få bra ryggmuskler på samma gång, men låter som det inte är någon bra idé..

Jag gillar inte den där sortens longeringssystem, det finns ett mycket billigare och MYCKET bättre alternativ.

Lägg en longerlina/benlinda i en åtta runt kroppen. Alltså: börja på ryggen, dra linan runt bringan under halsen, upp på ryggen igen, ner bakom rumpan (inte i knävecket, över) och upp på ryggen igen. Knyt ihop på ryggen, inte så att det stramar när hästen är stillastående utan så att det ligger mot överallt typ.

När du sedan longerar hästen kommer det koppla ihop fram och bakkärra på ett annat sätt, rumpa in och rygg upp.
Ungefär precis som med systemet, men utan påverkan i munnen.

Och angående tömkörningen (vilket helt klart är att föredra) så kan du både göra samma saker som när du rider och som när du longerar. Alltså allt från att stå i mitten på en volt, men kunna korrigera bättre, till att göra sluta över diagonalen.

Jag tömkör honom någon enstaka gång i veckan, men jag är inget geni på att tömköra utan blir med en gjord runt magen, vanliga tömmar, alltså ingen sele på och rakt ut i skogen. Känns som att när man tömkör honom, så går han bara rakt fram och inte "jobbar", känns som man lika gärna kan gå ut och gå med han i grimskaft då. Hoppas ni fattar vad jag menar :D.

För att bygga upp en dålig rygg är långturer i skogen inte alls dåligt! Se bara till att dom blir långa, gärna en timme.
Skogen är en fantastisk miljö för träning om man har lite fantasi, varierande underlag, kuperad terräng, träd att sicksacka mellan.

jag tycker det är bättre att tömköra om man ska träna ryggmuskler kommer åt på ett annat sätt.

Om man vill få ut något av longering så ska man inte bara göra det i grimma och lina, svårt att få hästen att ens jobba utan den kommer bara springa runt dej :) träns el kapson, någon form av inspänning (dock spänna rätt), Har en kompis som prövat den från hööks och hon tyckte den var riktigt bra har dock inte prövat den själv så kan inte säga om den är bra el inte

Vi har bara positivt att säga om longerings systemet, du kan ställa in det olika beroende på vilken form du vill att hästen ska gå i .

När jag skulle träna min häst rygg så longera jag väldigt mycket.. och hon fick gå mkt över bommar och hoppa småhinder.. Nu har hon fått mkt finare rygg och det har gått fort..
Jag longerar med sadel och träns. Funkar bra tycket jag, jag har även inspänningstyglar som fungerar väldigt bra (:

Kanske vore något att lägga bommar när jag longerar, hoppa gillar inte min pålle så ingen idé, men bommar går han mer än gärna över.
Varför ska man longera med sadeln på?. Känns som det är ganska "onödigt" eller tänker jag fel?.
Vad använder du för inspänningstyglar? :)

Jag är också med på att det är bättre att tömköra och annat än att harva runt på en volt. Tips får andra vara bättre på. ;)

Tömkör istället longering sliter för mycket på lederna,ut och promenera i backar eller löslongera!!!Skulle aldrig använda mig av någon inspänning,Köp en kapson och börja träna sökning,böjning nedåt framåt

Longering med Pessoa sele ger bra resultat. Men be någon som vet hur man gör visa innan kanske, för det kan väldigt lätt bli fel.

sj tycker jag att longering är jätte bra,, då min häst inte var inriden fick han massa komplimanger över hans fina överlinje. jag använder bara kapson men är noga att gå steg för steg så han går böjd och framåt nedåt...!

min häst har haft ont i ryggen och då fick jag "ordinerat" av vetrinären (efter behandling såklart) att longera med schambong lång och låg i skritt och trav i två veckor. Naturligtvis så longerar man inte hästen till döds utan kanske 20 min. Min häst har blivit frisk men jag är mycket uppmärksam på hur ryggstatusen är och ser till att den inte blir kall och är mycket noga med att alltid efter ridning lägga ner hästen rund, lång och låg så att ryggen verkligen stretchas ut.

Hoppas du hittar ett bra sätt som passar din häst.

Alltså, jag måste vara idiot men hur kan knävecket (som sitter vid ljumsken) hamna BAKOM rumpan?!

Hm, anatomisk språkkrock?
Jag insåg att jag inte hade ett namn på det jag menade så jag tog motsvarigheten på människa, alltså på baksidan benet, från knäskålen sett.

Vad skulle du kallat det?

Jag tror att hon inte kom på att det heter hasspets och då blev det knäveck istället. Inte så lätt alltid.

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 647
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 149
Senast: Filippa99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama