F
FTW
Jag vet att många anser att join up är en förkastlig metod, eftersom hästar i naturen inte håller på så.
Men så börjar jag undra hur det står till med longering då.
I longering (med eller utan lina) driver man ju också på hästen hela tiden och den kan inte finna ro (annat än i bästa fall i att springa på i det tempo man bett den om).
Så vad är egentligen skillnaden för hästen på longering och join up?
Hur ska man longera för att det ska vara logiskt för hästen.
Anledningen till att jag börjat fundera är att jag ofta ser människor som står med höjd lin-arm och höjd pisk och följer hästen varv på varv på varv. För hästen måste detta innebära att den inte får eftergift när den gör som den ska, och kan väl egentligen bara trubba av signalsystemet hos den, eller ...?
Men så börjar jag undra hur det står till med longering då.
I longering (med eller utan lina) driver man ju också på hästen hela tiden och den kan inte finna ro (annat än i bästa fall i att springa på i det tempo man bett den om).
Så vad är egentligen skillnaden för hästen på longering och join up?
Hur ska man longera för att det ska vara logiskt för hästen.
Anledningen till att jag börjat fundera är att jag ofta ser människor som står med höjd lin-arm och höjd pisk och följer hästen varv på varv på varv. För hästen måste detta innebära att den inte får eftergift när den gör som den ska, och kan väl egentligen bara trubba av signalsystemet hos den, eller ...?