Longering vs Join up

F

FTW

Jag vet att många anser att join up är en förkastlig metod, eftersom hästar i naturen inte håller på så.
Men så börjar jag undra hur det står till med longering då.
I longering (med eller utan lina) driver man ju också på hästen hela tiden och den kan inte finna ro (annat än i bästa fall i att springa på i det tempo man bett den om).

Så vad är egentligen skillnaden för hästen på longering och join up?
Hur ska man longera för att det ska vara logiskt för hästen.

Anledningen till att jag börjat fundera är att jag ofta ser människor som står med höjd lin-arm och höjd pisk och följer hästen varv på varv på varv. För hästen måste detta innebära att den inte får eftergift när den gör som den ska, och kan väl egentligen bara trubba av signalsystemet hos den, eller ...?

Sv: Longering vs Join up

Hur ska man longera för att det ska vara logiskt för hästen.
Frågan är snarare, varför longerar man?

Join up och longering är två olika företeelser, vars enda likhet är att man i båda fallen har hästarna springandes runt, runt.

Join up är, om den bedrivs okänsligt och överdrivet, förkastlig.
Longering bedrivs vanligen enbart "fysiskt", utan tanke på signalsystem, eftergifter eller annan kommunikation.

Ingendera är i sig logiska för hästen, om dom används fel.
Båda företeelserna kan, rätt använda, vara verktyg för inlärning.

LIA

Jag longerar helt enkelt genom att via mentalt tryck visa hästen vad jag vill, och när den gör det jag vill så släpper jag trycket. T.ex; Om hästen skrittar och jag vill att den ska trava, då får den ett tryck på sig tills den travar - då får den total lugn och ro då jag direkt blir neutral.

Jag använder alltså samma princip vid longering som vid all annan hantering/kommunikation, vilket gör longering till en totalt odramatisk företeelse eftersom såväl rangordning som kommunikationssätt är fastställt långt innan longering ens kommer på tal.

LIA skrev:
Frågan är snarare, varför longerar man?

Longering är väl en bra form av motionering om man inte kan rida och inte har ett ridhus att släppa lös i, eller ...?

LIA skrev:
Join up och longering är två olika företeelser, vars enda likhet är att man i båda fallen har hästarna springandes runt, runt.

Ja, det är kanske jag som inte fattat skillnaden. :o Men jag har lärt mig Join up som Tassen beskriver det, dvs lägg på tryck tills önskat beteende är uppnått, och stå sedan helt still och tyst i mitten. Om hästen t ex byter varv vänder man den tillbaka, men annars "håller man tyst" med kropp och röst.

Men det har varit en himla massa diskussioner här om att join up = idiot-jakt på hästen.
Och som jag skrev först - vissa longerar med ett ständigt tryck, och då kunde jag inte se den egentliga skillnaden.
(J-lar vad jag är tydlig ...;))

Kan ni inte beskriva hur just NI longerar era hästar på ett positivt och givande sätt? :bow:

Är inte en join up olika saker? Jag menar å ena sidan så har du att du driver iväg hästen gång på gång, å andra sidan har du när en häst rymt och du ska fånga honom på ett stort fält. Då handlar det ju mer om att parera, backa, gå framåt från bogen möta hästen... etc. Det är för mig en join up, Det har egentligen inte så mkt med att driva iväg hästen att göra snarare med att fånga den. Så det gick ju bra, den gången på fältet. För det var en häst som ännu inte genomskådat hur lite hästkunskap jag har. Så det blev lite som vandra med honom, backa lite när han ville dra osv. Och eftersom det var en häst som ändock var mer van vid mänskor än att leva i det fria, så lät han sig ledas hem och få mat. Det där med att driva runt hästar i en korall är en annan variant på joinup. Det här med själva orden: "join-up" har ju ingenting med att driva iväg, annat än när hästtämjaren tycker han behöver det, jag har alldeles förr lite kunskap för att avgöra det. Men jag är faktiskt lite av en fena på det att vandra med hästen, veta när jag ska backa närma mig osv. Och det har jag lärt mig av såna som är så kunniga att de vet när de ska driva iväg. Men jag gör inte det för jag behärskar inte det.
Så för mig så ligger i ordet "join-up" att hästen kommer till en.

Att ha ett rep tillhands är inte så dumt. Jag har mina i rep. Kalla det longering, det är mer ett försök att kommunicera. Går rätt så bra. Men jag tycker helt ärligt att det är svårt. Men så är jag nybörjare också.

Jag vet att många anser att join up är en förkastlig metod, eftersom hästar i naturen inte håller på så.

Men det är ju precis det som monty roberts har skapat Join-up från... Hästen i flock i vilt tillstånd. Läs hans böcker så ser du vart join up kommer ifrån...

Det är en väsentlig skillnad på longering, arbeta i korall och join up.
Självklart kan en häst finna ro när den longeras, om du gör det på rätt sätt och inte står och jagar på den. Vad du än gör så måste du själv vara lugn och konsekvent. Join up, där har du hästen lös, inget krav på att den ska jobba i rätt form. Nr du sedan vänder dig från hästen i hans riktning så söker hästen upp dig, dvs join up. Vad det är för förkastligt i detta har jag ingen aning om, men jag vet att det finns motståndare som säger att man hjärntvättar dom. Hur hjärntvättar man ett flyktdjur? Lär mig det så är alla problem lösta...
Jag har sett monty roberts, det tog 25 minuter och han hade ryttare på ryggen. det är helt ologiskt att den hästen skulle vara hjärntvättad eller knäckt. En knäckt häst LÄGGER sig ner... Jag har sett det med, och tro mig, det var vidrigt.

Så longering använder du för att bygga muskler, bra för röstkommandon, lära hästen hitta balans, kontakt m.m, men jag personligen föredrar tömkörning.

Lär dig tömköra så kommer du inte longera mera... ;)

/cj

Longering sliter på benen. Vad join up sliter på vet jag inte, kanske på psyket :confused:

Longering är väl en bra form av motionering om man inte kan rida och inte har ett ridhus att släppa lös i, eller ...?
Det tycker inte jag. Som Annika skriver: "Longering sliter på benen." Hur många varv måste hästen dessutom springa, innan vi ens kan tala om motion? Kan man inte rida, kan man kanske köra, cykla eller promenera? Eller varför inte släppa hästen, så den kan motionera själv?

Join up är, i sin sämre version, att man driver hästen ifrån sig i en rund-paddock eller liknande, utan att bry sig om vad hästen vill eller säger. När hästen så är "knäckt" (vilket inte alls måste innebära att den ligger ner), har man en häst som viljelöst kommer till en och följer efter, när man går.
I sin andra, bättre ände, driver man iväg hästen, läser av dess reaktioner och bjuder den att komma in till sig, när hästen visar att det är vad den vill. Även här följer hästen med en, men med en helt annan attityd. Alltså en slags kontaktträning.

Longering och join-up är bara 2 exempel på vad man kan göra i en rund-paddock. Träna uppmärksamhet, vändningar, start-stopp-back, sidlesförflyttningar är andra.

Alltså i huvudsak mental inlärning och träning. Den fysiska gör man bättre på andra ställen.

LIA

Varför jag longerar; för att låta hästen arbeta på och finna sin takt, rytm och balans utan en ryttare som sitter på och stör (och i många fall är en mycket större orsak till felbelastningar och slitningar på hästens kropp). Dessutom kan jag se lite mer av hur hästen faktiskt jobbar och det är nyttigt för mig som hästmänniska.
För hästens del kan det tyckas poänglöst till en början men de fattar till slut att det bara ÄR så, vi vill inget speciellt, bara ha den att springa runt. (Till en början alltså, innan vi börjar kräva lite mer) Den finner ofta att det är ganska skönt att bara få gå på. Bara mata på utan att behöva "tänka", bara låta högerhjärnan jobba och slippa alla avbrott som vändningar, raksträckor, balansändringar. Ungefär som en människa som kommer in i andra andningen under ett joggingpass - det är grymt skönt. :)

Men du använder longeringen för andra syften än motionering?
Att ryttaren ofta är den som ställer till det för hästen med sin obalans etc, betyder väl inte att det är OK att skada hästen via överdriven longering? :confused:

Om människan genom ett oskickligt ridande riskerar att skada hästen, är väl svaret utbildning och inte longering? :o

LIA

Visst, kalla det motionering, stärkande arbete, inlärning av kroppsuppfattning....
Jag är av uppfattningen att all överdriven träning är skadlig, inte att longering per definition är det.
Som hästmänniska och ryttare gör jag och kommer jag att göra misstag, och det enda sättet att lära mig är att försöka bli bättre genom att träna mig själv, detta innebär ju att hästen får "stå ut" med mig.
Stundtals kan dock hästen må bra av att få jobba utan mig på.

Liknande trådar

Hästhantering Vill börja med att säga att jag har kontakt med en erkänt duktig problemlösare som förhoppningsvis kommer ut till mig under kommande...
Svar
13
· Visningar
2 879
Senast: akleja
·
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 702
Senast: Minella
·
Dressyr Behöver lite hjälp här. Får se om jag lyckas skriva så att ni förstår mina funderingar:o. Jag har lärt mig att unghästar, och hästar...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 086
Senast: tuaphua
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 875
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits