longering som ej funkar!

Lillan86

Trådstartare
hej tänte om nån har några tips om hur jag ska ta mej till!
Jag har alltid varit en soppa på att longera, ALLTID, trassel med longerins linan, spöt har jag knappt pats för i handen pga allt trassel!! tackar gud för att jag alltid har haft förstående hästar!!

men men.. idag när jag skulle longer den nya hästen, började i vänster varv och det gick bra skulle sedan bytta till höger varv, men då ville hon inte längre och ställde sig imot mig( ni vet vad jag menar) peta på henne med pisken men hon bara glodde på mig.. för kortade avståndet på linan och lät henne sringa runt mej, när jag sedan öka på avtåndet gjorde hon lika dant, piska då till henne lite hårdare men hon bara sog kvar! roppade på en stallkompis som gick med henne i varvet men så fort hon släppte henne så gick hon några meter men stannade på samma sätt igen!!

ska jag piska på henne hårt eller vad ska jag göra??

Sv: longering som ej funkar!

Nej, du ska inte piska henne. Det ska man aldrig göra. Du har pisken med dig för att förstärka din röst, genom att eventuellt peta med pisken på marken bakom henne så att hon förstår vad du ber om då du smackar eller dyl. Jag tror att problemet ligger i att din häst inte förstår vad du vill av henne. Gör klart för henne att du vill att hon ska springa runt dig i båda hållen. Hästar är inga dumma djur, det kan bara ta en stund innan de förstår vad du vill av dem. Du sa att hon går i det ena varvet men inte i det andra. Har du kollat så att hon inte har ont någonstans, att det belastas på nåt sätt i andra hållet så att det gör ont, och det är därför hon inte vill gå ? Om du är säker på att hon inte har ont någonstans, måste du visa till henne att du vill att hon ska springa i båda hållen. Om du har möjlighet, ta hjälp av någon annan som kan eventuellt gå fram till hästen när den inte förstår och leda henne runt dig, tills hon hajjar. Efter ett varv eller så kan medhjälparen släppa, och fortsätter hästen att gå runt dig i det svåra varvet, så BERÖM! Massor med beröm, och kom ihåg att man måste ha evigt tålamod. Hästar är inte gjorda från början att springa runt en människa fast i en lina, så när de gör de, så gäller det att berömma. Och kom ihåg, pisken har du bara med dig som försäkring ifall hon inte lyssnar på din röst, och då ska du inte slå henne med den. Lycka till!

hur står du i förhållande till hästen?

Jag har sett sånt förut, och många gånger beror det på att man står lite framför hästen (bogarna och framåt) och då ger man signalerna att hästen faktiskt ska stanna, och ge en sin uppmärksamhet. (NH spec.)
Försök att ta ett steg åt sidan och be den gå därifrån, för att vara drivande bör du vara bakom bogarna, nära bakdelen.

Hoppas det går bra!

hej tack för tipsen!:bow: Jag hoppas att ni förstog att jag inte skulle typ rapa henne eller så, mena bara att jag skulle smisk på henne på rumpan.. men jag ska testa era förslag, det blir träning träning träning!!

Hästen har genomgått en vet besiktning och jag har haft ekoterapeft,massör ute.. och enligt dom ska hon inte ha några problem..:)

Sådär gjorde min häst hela tiden när hon var ny... Hon visste mycket väl vad jag begärde av henne, hon bara sket i det :p

Men jag såg till att alltid stå rätt, alltså lite bakom bogen som nån annan skrev. Och så fort jag såg antydan till att hon skulle stanna och vända så smackade jag på henne och viftade lite med piskan i backen. Hon har slutat helt med det nu när hon insett att det inte är lönt :) Har också alltid vart skitkass på longering... Lycka till! :)

Ett tips är att löslongera istället, då lär man sig att ge tydliga signaler till hästen utan att behöva"trassla in sig" i både pisk och linor.

Du måste hägna av så du får en rund volt, stor volt.
Sedan bör du ha en riktig longerpisk.
som andra skrev ska du stå mer bakom hästen och ha pisken bakom hästen.
Ge röstkommando och förstärk med att slå pisken i backen, höja den och vifta eller det som funkar bäst.

gör halt genom att gå framför hästen,ev.markera med pisken att hästen ska stanna.
Få sedan hästen att byta varv genom att mota pisken försiktigt mot hästens framdel så att hästen vänder utåt och runt i andra varvet.

Börja alltid med små signaler för att se om hästen förstår, annars öka intensiteten på signalerna.

Öva på att alltid göra på samma sätt varje gång du jobbar med hästen, då lär den sig förstå vad ditt kroppsspråk säger.:)

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: Helan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama