Longering, sliter eller ej?

Etoile

Trådstartare
Jag var och vetbes. min nya häst för 1 vecka sedan..
Pratade om lite allt möjligt med veterinären.. Kom sedan fram till ämnet longering.
Han hävdade att man ALDRIG ska longera en häst. det sliter BARA... Det är därför man longerar en häst när den vetbes. för att belasta hästens ben (såsom man gör vid böjprov) för att ev hältor ska visas.
Och när man tänker efter.. Det MÅSTE ju vara så att hästen belastar sina ben på ett okorrekt sett och att det sliter, om det används för att framhäva hälta.. eller :confused:

Sv: Longering, sliter eller ej?

Vettig veterinär! :bow:
Helt sant, man ska ALDRIG longera en häst. Det är ett av de dummaste påfund en människa kommit på. Blir väldigt glad att höra att ännu en hästmänniska förstått det.

Det sliter aldeles tokigt på hästen, det är skittråkigt att springa i en cirkel, och hästen kan faktist bli mentalt sjuk av det(om man är i en rund inhägnad framförallt). Dessutom är det helt fel om man ska se till hästens naturliga beteenden. Du försätter hästen i förtryck. Du står och säger åt den att den är underlägsen helt enkelt. Därav finns det många hästar som blir rent av helgalna vid longering - det hade jag också blivit. :smirk:

Longering är uppfunnet av en okunnig människa som varit för lat för att röra på sig. :devil:

Jag är tyvärr inte rätt person att svara på din fråga, men har nåt jag funderat över... Som på sätt och vis hör till ämnet...

Är det inte lika skadligt om inte skadligare att rida på volt än att longera?
Då har dom ju dessutom en tyngd på ryggen att bära upp?
( Om man förutsätter att hästen jobbar korrekt i både longering och under ryttare)

Har också hört det+ att om man longerar så ska man ha en "dosserad"(är det så det heter när underlaget lutar?) volt. Sliter tydligen mkt på benen av att gå runt runt. Vet inte hur väl det stämmer men jag tycker att det låter logiskt...

Jag tror jag ska slänga min longerlina, gjord och inspänningstyglar, dels för att jag aldrig longerar, och dels för de nya kunskaperna som tagit plats i min skalle ;)
Jag blev också lite fundersam över hur det är att RIDA på volt.. Min förra dressyrtränare lät alltid mig och hästen gå på en volt.. :crazy:

det mesta vi gör med hästarna är skadligt om man gör det för länge eller monotont.

men viktigast att tänka på är ändå att vänja musklerna långsamt. det är när musklerna är ovana vid en viss form av påfrestning, som det är störst risk för skador i form av överbelastning. En häst som inte är van att gå på volt upplever det därför som väldigt jobbigt, medan en häst som är sunt tränad att gå på volt, utan att överdriva tiden, inte tar någon skada. Ju mer prestationskrav man ställer på musklerna, desto högre nivå måste de vara vana vid att jobba på. Men då måste man också vara medveten om vilka rörelser som blir slitsamma när de tränas i för stor utsträckning.

angående hästens underlägsenhet, så är det snarare så att hästen blir galen om den blir styrd av någon som den känner inte är någon sann ledar-individ, dvs människan ger dubbla budskap, t.ex. driver med röst och pisk men backar eller på annat sätt visar sig underlägsen med kroppsspråket. Rätt utfört så är longeringen väldigt användbar, då den bygger upp grunden för vidarutvecklade signaler och moment.

angående rundcorallen så har jag inte märkt någon negativ förändring på hästarna, varken psykisk eller fysisk.

Jag har uttalat mig om longering tidigare på forumet och upprepar det jag sagt där, att såvida man inte är väldigt väldigt kunnig och erfaren så ska man inte longera sin häst. Man måste vara oerhört kunnig i hur man hanterar en inspänningstygel om man använder sig av dessa under longeringen och vara väldigt måttlig i tiden som hästen longeras. En kunnig hästmänniska longerar heller ALDRIG sin häst för motionens skull, dvs att man inte hann rida den dan är inte motivationen för att longera hästen, utan för att träna lydnad och låta den gymnastisera med ryggen osv.

själv anser jag mig inte tillräcklig kunnig för att utöva longering, är för rädd att det ska bli fel och hästen skadas. tömkör däremot en massa sedan 20 år tillbaks i tiden, och tycker det är ett mycket bättre alternativ till longeringen.

finns somsagt de som behärskar kunskap och konsten att faktiskt longera hästen på ett sätt som gör nytta. men alltför ofta har folk inte den kunskapen utan hästarna springer runt runt på volt i fel form och anledningen är att ryttaren inte hann eller orkade rida den dan :eek:

Jag linar alldrig en häst dels för att jag inte vet varför man skall göra det, om det nu är för att röra på hästen så kan man ju ha den lös i ridhuset eller låta den gå i hagen, och om det är för att komunesera men hästn tycker jag det oxå funkar utmärkt med en lös häst då jag inte behöver oroa mej för att jag skall trasla in både mej och kusen i linan.

Kram

Etoile skrev:
Jag tror jag ska slänga min longerlina, gjord och inspänningstyglar, dels för att jag aldrig longerar, och dels för de nya kunskaperna som tagit plats i min skalle ;)
Jag blev också lite fundersam över hur det är att RIDA på volt.. Min förra dressyrtränare lät alltid mig och hästen gå på en volt.. :crazy:
Va gla` ja bli` av denna tråd, för att inte tala om hur glad min pålle ska bli när jag berättar att jag aldrig mer ska longera honom :banana:

Jag kommer aldrig i hela mitt liv rida på volt så mycket som jag tidigare gjort för tränare. det belastar ju hästens ben fel om det inte redan är en välltränad balanserad häst. Men att som jag fick rida en unghäst så pass mycket på volt är kasst tycker jag. Och longera kommer jag heller aldrig mer göra med denna häst jag har nu. Eftersom de des inte har ryttarens stöd uppifrån ofta så lägger sej hästen innåt och balanserar inte särskilt bra så longering är nått jag kan tänka mej att göra innan man sitter upp på en unghäst med massa energi ...lr när man är hos vetr.

Däremot tömkörning gillar jag ..över bommar, trav skritt ...ska försöka mej på sidvärtes så småning om :D

Jag longerar aldrig mina hästar, både jag och hästarna tycker att det är urtrist.
Jo, förresten, det gör jag ju visst, när ungarna tränar voltige. Det är inte ofta nå´n gång i månaden kanske.
Om det nu är så otroligt skadligt, varför är det då ok att arbeta hästen på en volt under ryttare varv efter varv, eller att tömköra på en volt?
Jag tror inte att det är skadligt om man håller sig till korta stunder.

Personligen tycker jag longering är till för latmaskar eller fegisar. :devil:
De som är för slöa för att göra något annat med sin häst som att gå ut och gå, tömköra eller klä på sadel och träns och rida. :smirk:
Eller för den som är för feg för att rida men som måste rasta av sin häst för annars blir den "tokig". :confused:

Tydligen fanns det bra argument för min motvilja att använda longering som träningsmetod också, som trådskaparen berättar. :D Vad bra! :bow:

Naturligtvis är det en helt annan sak om man arbetar med inspänningar eller pessoasele eller något annat som faktiskt gör att att man inverkar på hästen eller att den går i rätt form.
Personligen är jag inte mycket för det. Jag tömkör hellre min häst. Jag har faktiskt aldrig longerat honom under tre års tid.

Det är naturligtvis en bra hjälp som diagnostik vid hältor och andra rörelsestörningar, såklart.

Det behöver det inte bli större slitage än vid annan träning, förutsatt om man är klar över hur det individuella arbetet påverkar hästen. Det kräver, precis som allt annat, kunnande och känsla. Att det anses som tråkigt eller farligt kommer an på hur det utförs och i vilket syfte, anser jag.

Allmän fråga:

Vad är det för skilnad på att tömköra på volt, rida på volt och longera? Slitaget borde väl blir desamma?

Tigertofflan skrev:
Vad är det för skilnad på att tömköra på volt, rida på volt och longera? Slitaget borde väl blir desamma?
Det ar val sallan man rider pa en 15 meters volt i 20-30 minuter, medans manga manniskor longerar sina hastar den tiden.
Tomkora pa volt, ar ju som att longera, det ar ingen storre skillnad egentligen.

Jag longerar allt som oftast. Av olika anledningar. Jag gillar inte att rida inridningshastarna nar jag ar hemma sjalv och ingen annan ar hemma under dagen, flyger jag av kan jag ligga i flera timmar och forbloda innan nagon hittar mej :crazy: ....sa ibland longerar jag for den sakens skull. Dessutom kanske jag har en b-ponny hemma for forsaljning och sa longerar jag den ibland, da jag ar lite for stor for att rida och 11-aringen som rider hos mej inte kommer mer an 1 gang i veckan.
Ibland kan jag ha en lite jobbigare hast, kanske en otroligt het hast, da longerar jag den ibland, for mitt talamod ar mycket battre i ena anden av linan an vad den ar uppe pa ryggen. Dessutom ar den lugnande att longera, hasten jobbar i en bra form och kan koncentrera sej utan att nagonting annat stor. Jag har ett battre lugn nar jag longerar an nar jag rider.
Ibland ar det en rolig grej bara, for att gora nagonting annat med hasten an att rida pa banan eller rida ut.

Nar jag longerar brukar jag gora det pa ett stort falt, dar jag kan flytta mej och ga omkring. Det blir inte samma volt om och om igen, utan det blir massor med volter over hela faltet.

Att longering enbart ar skadligt ar relativt. Allt ensidigt arbete ar skadligt, men longerar man nagon gang ibland och motionerar hasten omvaxlande sa ar det ingen storre fara.

Jag longerar bara hästen för att kontrollera att den är fräsch. Däremot rider jag på volter då jag är skickligare på det att få hästen i balans uppsutten. För det är ju det som det handlar om, att om man kan få hästen att gå i balans och form så stärker voltarbete, men det skall ju vara med variation av annan typ av arbete. De som är skickliga på att longera hästar kan säkerligen göra det på ett för hästen bra sätt. Men först måste man lära sig att göra det rätt, för gör man inte det så tror jag att det är som veterinären sa det gör mer skada än nytta. Så det är bättre att låta bli longeringsarbete om man är minsta osäker på hur det skall utföras.
Hälsning Maja

låter man hästen gå runt runt på en volt en halvtimme så är det klart att det blir monotont och slitsamt. Men att slänga longerlinan för den sakens skull vore samma sak som att slänga sadeln för att man inte vill rida hästen på volt.

Bättre är väl att lära sig hur man varierar arbetet?

Angående inspänning så är det få saker som är så slitsamma som en felaktig form, vilket blir resultatet av en felaktig inspänning. Men det problemet gäller inte bara longering, det är vida utbrett i ridningen också, både med och utan inspänning.
Själva ordet inspänning tycker jag stöder den felaktiga versionen. Jag skulle vilja ha ett annat namn, som pekar mot den fria varianten som bygger på att hästen ska gå på eftergiften.

vissa i mitt stall longerar bara för att hon inte vågar visa att hon inte kan rida, utan skryter om hur duktig hon är och kan allt, an annan longerar hästen inan hon rider för att han är så odräglig ägaren vågar knappt rida honom för att han bara kör ner huvudet och går åt ett annat håll och håller på det är inte en lätt häst, hon longerar i början för att hästen skall få rastat av sig det värsta av braligheten och kunna koncentrera si gpå sin ryttare sen men det är bra i bland som hon gör det (då ägeran inte har ridit dan inan etc)

tycker att longering är ett bra hjälp medel även tömkörning töm kör hästen ofta, har där i mot en ponny i stalet som hatar tömkörning för han måste då gå ordentligt (inte så välriden ponny) vi provade tömkörning en gån han slet av linorna, så för hans del ör det lina som gäller

använder mig gärna av bommar när jag tömkör och longerar så dom får arbeta med benen och ryggen.

Jag har samma åsikt som den veterinären.

Tycker så synd om de hästar vars ägare longerar dom i motionssyfte! :( Det sliter enormt på hästens ben.

Det enda tillfälle jag kan tänka mig longering är i korregeringssyfte och då bara nåt varv och aldrig galopp. Tömkör hellre!

Men borde det inte slita med tömkörning på volt också :confused:
Iofs så balanserar man upp hästen så den kan använda sig av yttersidan också, och inte bara lägger sig.. Men det är ju ändå samma rörelser man begär av hästen, som när man longerar.. :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama