longering innan ridning

Sv: longering innan ridning

nej det sliter för mycket.

någon gång har jag gjort det om den varit superladdad, då endast kanske fem minuter så hon fått bocka av sig i linan innan jag hoppar upp.

nej det sliter för mycket.

någon gång har jag gjort det om den varit superladdad, då endast kanske fem minuter så hon fått bocka av sig i linan innan jag hoppar upp.
samma här. Bara om han är riktigt på G ;)

brukar ni longera era unghästar(har en 3-åring) innan ridning?

Nej...kan ta ett par varv endast för att se om hästen rör sig korrekt och att det inte föreligger någon ojämnhet. Är hästen laddad tar jag en lång promenad vid handen istället och sitter upp när den "landat"...;)

Nej aldrig. Även om vår unghäst nu börjar bli rejält pigg under ryttare med kommande styrka kondis så skrittar han alltid iväg som han ska på lång tygel. Skulle inte tillåta annat. Och då rider jag inte ens regelbundet längre, enbart fre o sön med promenader/handhäst på veckorna pga skolan (mamma sköter det avsuttna ;) ).

Tänker öht inte longera hon "för longeringens skull" mer i hans liv. Han lärde sig kommandona o travade 2 varv åt båda håller efter ett par gånger, det räcker gott o väl. Onödigt slitage har jag inte mycket för.

Varför menar du att det sliter? Hur gör du då? Sliter inte mer än att rida på stora mittvolten och det gör du väl ändå med en treåring??

Till TS: Ja, longerar alltid och det är för hästens skull mest. Vill att de ska ha värmt upp ordentligt innan man sätter sig upp.

Och jag vill att hästen ska vara uppvärmd innan man utsätter den för slitaget longeringen innebär.

När du rider så rider du (förhoppningsvis) hästen i balans och i en ändamålsenlig form. Du varierar riktning, tempo, form o gångart allt efter vad som behövs för arbetet. Enbart att hålla hästen i en lina tigger ju om att den ska ramla ner på inner framben. Jag anser iaf att en (vettig) ryttare kan ge hästen en mycket bättre stöd att få den finna sin balans än vad all möjligt inspänning/inte inspänning linor osv kan göra plus att man varierar riktning o raka/böjda spår MYCKET mer. Jag rider i princip aldrig mer än ett varv på samma volt med min och då är det ändå större volter än "mittvolten" eftersom jag inte rider på bana utan fält. Minns faktiskt inte ens om jag gjort det någon gång, varför?

Nej, aldrig före ridning, promenerar alltid igång honom, är han på G jobbar jag lite från marken med olika hjälper.
Jag linlöper max en gång per vecka och då kort stund för att han ska få springa av sig, lyda kommandon och hoppa/köra cavaletti, (han hoppar/travar bommar på rakspår).

Med all respekt för dig och din kunskap.
Men då longerar du fel.
Longerar man rätt gör man det i balans, sliter inte.
Mvh Malin

Jag har hittills inte sett någon häst som longerats i balans, däremot tömkörts på volt. Men då har det handlat om äldre hästar som är välutbildade o välbalanserade.

Och voltspår sliter alltid, mer eller mindre. Och ja, jag gillar inte att unghästar rids på bana heller :p

Oj, då har vi helt olika uppfattningar. ;)

Intressant kuriosa kanske kan vara att jag rider in c:a 4 hästar per år, startar dem som 5-åringar i LA och om de inte säljs innan dess går de oftast medelsvår hösten innan de fyller 7.
ALLA mina unghästar longeras en stund innan ridning, varje gång ända fram tills de är 5. Borde de inte blivit halta om de sliter så?

Jag har hittills inte sett någon häst som longerats i balans, däremot tömkörts på volt. Men då har det handlat om äldre hästar som är välutbildade o välbalanserade.

Och voltspår sliter alltid, mer eller mindre. Och ja, jag gillar inte att unghästar rids på bana heller :p

Trist om du aldrig sett en häst longeras korrekt. Skulle aldrig falla mig in att longera utan att hästen går i balans och bra form. Min 3,5 åring går i fin balans utan inspänningar så visst går det...men vet man inte hur man ska göra så låter man bli.

Varför menar du att det sliter? Hur gör du då? Sliter inte mer än att rida på stora mittvolten och det gör du väl ändå med en treåring??

jag rider mestadels utomhus. självklart blir det volter ibland men jag sitter inte och rider runt runt runt som det blir när man longerar.

Jopp det har vi :D

Men rider du för övrigt bra stör säkert inte longeringen mer än vad som kompenseras av god ridning. Jag hade säkert kunnat longera min pålle varje dag tills han fyller 30 med utan att det i sig gjort ngn skada. Men jag minskar hellre på saker som jag anser slita mer än vad det ger. Det är väl snarare själva helheten som ger skadorna, jag menar inte att enbart longering ger en halt häst men för mig ger det ingenting så varför om jag tycker han går mycket bättre och mycket mer varierat under ryttare?

Btw, om det nu var för uppvärmningens skull, hur värmer du då upp dina 5 åringar med mer muskelmassa än de yngre som longeras?

Och jag låter då bli. Men jag vet måååånga som inte gör det och som longerar helt fel.

Kan mycket väl tänka mig att löslongering som utförs korrekt och i viss mån på lina och där man varierar spår o varv OFTA är i princip liktydigt med ridning på böjt spår. Men jag föredrar att rida mest på raka spår alt väldigt stora böjda spår/korta mindre delar av bågar så jag ser ingen anledning till att longera. Dock är det för mig, ni får säkert ut något av det men jag gör det inte och har heller inget behov av det.

Hade gärna sett dig longera irl, har sett så många tråkiga ex tyvärr...

Jag skulle gärna visa dig;)... Som jag beskrivit tidigare så longerar jag inte varv på varv på varv utan hästen varierar takt, tempo och gångart i halvvarv upp till ett till två varv innan den får bryta av/byta varv + att jag går väldigt nära hästen och jobbar den även samlat. Utnyttjar dessutom stora täkter och jobbar rakt omväxlande i volt. När det gäller innan man ska rida väljer jag helst att gå ut med hästen vid handen och sitta upp när den varvat ner lite...

Jag longerar unghästar innan jag sätter mig upp tills de känns säkra. Vissa hästar tar det bara en par gånger, vissa hästar tar längre tid, ffa om de har lite sadeltvång. Märker jag att hästen är ovanligt pigg longerar jag också hellre några varv än ligger i sanden. Ofta tar det bara ett par varv att märka om det är "säkert" att sitta upp. Finns det möjlighet kan jag istället släppa hästen lös i ridhuset. Ser ingen anledning att longera "i onödan".

Det är den typen av arbete jag velat se mer av men oftast så menas ju longering med lina, inspänning o varv på volt, det gillar jag inte och många tycker sig ändå longera bra när de gör just så och hästen fortf inte rör sig optimalt.

Min unghäst, nu 4 år, longeras inför varje pass, pga av sadeltvång. Skulle inte hoppa upp på han direkt för då hade jag legat i backen var dag..

Sen de dagar när han knappt har något så bara precis longerar jag honom tills han slappnar av. andra dagar har han mer och kanske får longeras i fem min.

Min unghäst, nu 4 år, longeras inför varje pass, pga av sadeltvång. Skulle inte hoppa upp på han direkt för då hade jag legat i backen var dag..

Sen de dagar när han knappt har något så bara precis longerar jag honom tills han slappnar av. andra dagar har han mer och kanske får longeras i fem min.

Samma här, har hamnat på backen ett par gånger ändå (inte pga. sadeltvång utan snarare pga. aningen hetsigt och lite hispigt temperament...). Jag leder honom först i skritt ett tag (i början är det nämligen svårt att få honom att skritta på lina) sedan får han trava och galoppera några minuter i varje varv tills jag ser att han börjar slappna av lite mer. Är dock nere på ganska få minuter nu och tror att jag kommer att kunna sitta upp utan longering före inom en ganska snar framtid.

Men det här är faktiskt första gången det har blivit så mycket longering. I vanliga fall longerar vi mest bara under sadeltämjning, för att lära in grundkommandona och kanske första gångerna man sitter upp. Brukar i vanliga fall inte ha så mycket problem med sånt här, men den här killen har verkligen varit mer än en handfull om man säger så... Har fått ta små, små steg framåt och verkligen fått jobba med att träna upp tålamodet. :smirk: Ger dock inte upp för han har verkliga kvaliteter och är i grund och botten en väldigt vänlig själ, men som sagt, än så länge lite het och harig.

Till vintern är det dags för en ny "kandidat" (2-årigt d-ponnysto) som, till skillnad från ovanstående, verkar vara coolheten själv. :D Förutspår alltså betydligt mindre doser av longering (som jag personligen tycker är rätt trist att hålla på med om jag ska vara ärlig).

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 526
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama