S

stars

hej jag undrar hur länge kan man longera hästen i samma varv,??

om jag ska longera han inan ridningen för han e så pigg hur länge ska man göra det ??

:crazy:

Sv: longera

Varför är hästen så pigg? Är den alltid så pigg? Vad vinner du på att veva runt den i lina en stund innan du sitter upp?

Max ett par minuter åt samma håll, typ två-tre minuter, byta OFTA, men det sliter mer än det gör nytta. Dra ner på kraftfoder, byt till annat kraftfoder, öka timmar i hagen istället, eller låt hästen få jobba mentalt när du rider istället, oftast kommer de bara upp mer i varv om man longerar innan man sitter upp.

Veva o veva,att han får trava av sig lite innan ridningen så ,han är pigg att dra ner krafft foder kan jag inte göra mer en vad jag har gjort han får 2dl korn,2dl krafft och fritill gång till höt jo så lite betfor.
han går ut klockan 06 och kommer in 10;30 på kvällen.

Jag brukade longera viss hästar jag red förr innan ridning. För att få ut den värsta busigheten. Och tycker det är ett kanonbra sätt att få bort dumheter och slippa ta det från ryggen.
De hästar jag då oftast ridit har varit unghästar.

Men som tidigare råd. Byt varv ofta. Ha hästen på lång lina om du gör detta ofta. Det är råd som jag fått och varit vettiga. För som sagt kan det slita på hästen.

Varför är hästen så pigg? Är den alltid så pigg? Vad vinner du på att veva runt den i lina en stund innan du sitter upp?

Max ett par minuter åt samma håll, typ två-tre minuter, byta OFTA, men det sliter mer än det gör nytta. Dra ner på kraftfoder, byt till annat kraftfoder, öka timmar i hagen istället, eller låt hästen få jobba mentalt när du rider istället, oftast kommer de bara upp mer i varv om man longerar innan man sitter upp.

Hur kan du på detta som TS skrev avgöra att TS ska dra ner på foder???
Min häst är lika pigg alltid. Även sommartid då hon knappt får nån mat utöver gräset. Det har inte spelat någon roll heller vilket foder jag gett henne.
Hästar är olika individer. Och är olika pigg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama