Longera på tävling??

Oliwen

Trådstartare
Jag har en häst som har sadeltvång och måste longeras innan uppsittning.

Kan man få dispens för sånt??
Tänkte så att dom klubbar och överdomare man ska åka till vet om att detta behöver göras varje gång och kanske ser till att det finns en plats att göra det på!?!

Känner att det även är en säkerhet för samtliga på plats att detta blir gjort...

Detta gäller främst på dressyrtävlingar!

Sv: Longera på tävling??

ring och hör med arrangören om det finns utrymme för longering, har aldrig sett folk longera på tävling själv men hört/läst andra här på buke klaga om folk som gör det :p

Kan man få dispens för sånt??
Tänkte så att dom klubbar och överdomare man ska åka till vet om att detta behöver göras varje gång och kanske ser till att det finns en plats att göra det på!?!

Nej , dispens kan du inte få utan det är tillåtet om den arrangerande klubben och dess domare/överdomare anser att det finns plats och utrymme för dig att longera, och ska man hårddra det hela så ska isf alla som tävlar samma klass ha möjlighet att longera.

Försök lösa hästens problem istället för att longera den. En häst med sadeltvång har ont, antigen av sadeln eller av gjorden och de behöver särskilt anpassad utrustning som inte klämmer på de känsliga nerverna. Akupunktur och massage kan också hjälpa.

TR är ett bra ställe att leta på ;)

Longering, med användande av en lina och ev. inspänningstyglar, är tillåtet om det sker på av arrangören anvisad plats och inte stör övriga deltagare. Om inspänningstyglar används får
de inte spännas så hårt att det orsakar hästen obehag.
Tömkörning på tävlingsplatsen är förbjuden.

Detta gäller alltså dressyr TR

Senast ändrad:

Som sagt så får du longera om det finns plats, men det är inget du kan kräva.

Säkrast är om du tar tag i och försöker lösa problemet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
609
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama