longera på framridning?

B

BeastieBabe

har fått en knivig fråga ang att longera hästen för att värma upp, har kollat TR (i dressyren får man ju) men i hoppningen står det om framridningen "Framhoppningsbanan är till för uppvärmning och förberedelse inför tävling" & "på framhoppningen ska ryttaren och ryttarens medhjälpare uppträda så att han inte stör andra ryttares förberedelser" skall det tolkas som att man får longera om det finns plats och att man ej stör andra?

är det upp till arrangören att bestämma?

och ändras frågan om hästen longeras utan ryttare eller med ryttare?

inga frågor om vem, vad, hur, varför etc.. jag kan ändå inte svara på dem.. jag har bara fått frågeställningen och måste lösa det.. :)

tusen tack på förhand :bow:

Sv: longera på framridning?

Nu har jag inte TR här och vet inte om just detta har ändrats i det nya, men - när vi har varit på tävling med häst som behövt longeras så har vi frågat arrangören och då fått anvisat plats där longering kan ske (inte på framridningsbanan!). När vi har haft tävlingar på hemmaklubben så har vi anvisat longering till en plats en bit iväg från tävlingsbanan.
Det är ju uppenbart olämpligt och störande att longera hästen på framridningsbanan eller i närheten av där hästar och folk rör sig (inte så bra på parkeringen t ex). På framHOPPNINGSbanan är jag tämligen säker på att man inte får longera.

om jag red fram och någon longerade, skulle jag bli väldigt störd.. men vet inte reglerna angånde det

TR finns på nätet.. se ridsport.se

ja nu finns det ju anläggningar som har dubbla framridingsbanor, både för uppvärmning och sen för framhoppning.. eller så finns det BAUTASTORA utebanor så man faktiskt frå plats med framskritt, framhopp, longering och ridlektion samtidigt (vet en bana som är typ 4000kvm)

men tack för svaren, de hjälpte iallafall. jag är inte ensam om att försöka tolka TR gissar jag på :)

tack båda två :bow:

Jag har för mig att man får longera (med eller utan inspänningstyglar) på av arrangören anvisad plats.

Vet inte hur det är om ryttare sitter på, men hjälptyglar är ju förbjudet när man rider så om man longerar med inspänning borde det också vara förbjudet gissar jag...

Gröntkort-kurs?:angel::D

på ponny är bara martingal med löpande ringar tillåten på både framridn och bana..
på storhäst allt tillåtet på framridning, från 1,30 är graman förbjudet.. på bana är det bara martingal med löpande ringar som är tillåtet..

det som stod för dressyr var att inspänning är tillåtet, dock inte hårt inspänd.. ingen speciellt för ponny..

yep, GK-kurs, vi va ju inne å visade häst för hand när du var där :) bara jag fick visa i trav.. jäkla klumphäst tänkte springa på mig :p men den hästen har stått 1 vecka och imorrn ska jag hoppa med honom.. :eek: hoppas att han inte kastar av mig bara :p

på ponny är bara martingal med löpande ringar tillåten på både framridn och bana..
på storhäst allt tillåtet på framridning, från 1,30 är graman förbjudet.. på bana är det bara martingal med löpande ringar som är tillåtet..

det som stod för dressyr var att inspänning är tillåtet, dock inte hårt inspänd.. ingen speciellt för ponny..

yep, GK-kurs, vi va ju inne å visade häst för hand när du var där :) bara jag fick visa i trav.. jäkla klumphäst tänkte springa på mig :p men den hästen har stått 1 vecka och imorrn ska jag hoppa med honom.. :eek: hoppas att han inte kastar av mig bara :p

Sedär lärde jag mig lite nytt, har ju inte heller GK (än):idea:

Har skickat PM ang imorgon!

Graman förbjudet från 130? Det har jag aldrig varit med om. Har ridit/hoppat fram med det till högre klasser än 130 :confused:

oj förlåt, tvärtom var det, var lite snabb på tamgenterna där.. upp till 130 är det förbjudet med graman på framhoppningen, över 130 får man ha graman..

Jag vet att jag har läst "longering får endast ske på av arrangören anvisad plats" men jag kan inte hitta det i TR...

oj förlåt, tvärtom var det, var lite snabb på tamgenterna där.. upp till 130 är det förbjudet med graman på framhoppningen, över 130 får man ha graman..

Ber om ursäkt för kl..

Blev väldigt nyfiken jag oxå, sen när är det förbjudet med graman på framridningen? Är det nytt för i år?

Tacksam för svar:bow:

På stor häst får du ha graman på framridningen, men inte på framhoppningen (i klasser upp till 130 som redan nämnt).
På ponny får du inte ha graman öht.

Men hur många ställen är det som har delad framhoppning/framridning?

Här är det oftast framridning och framhoppning på samma ställe.

Skilj på framridning o framhoppning

Moment 371:
H: På framridning är alla slags hjälptyglar tillåtna. Vid framhoppning till klasser tom 130 är det inte tillåtet att hoppa fram med gramantygel.

P: Inga hjälptyglar är tillåtna någonstans på tävlingsområdet, förutom martingal med löpande ringar.

TR III Hoppning

Men hur många ställen är det som har delad framhoppning/framridning?

Här är det oftast framridning och framhoppning på samma ställe.

Alla ställen jag har varit på har skiljt på framridning och framhoppning, framridning tar ju längre tid än framhoppning, och det skulle krävas väldigt stora ytor om alla skulle få plats samtidigt att både rida fram och hoppa fram.

jag vet faktiskt inte, :o jag håller på att ta grönt kort nu så jag har faktiskt inte läst TR tidigare, har inte haft tillgång till dem tidigare heller..

TR på nätet är bara :bow: ska se om jag kan lägga över det till en bärbar så man kan bläddra direkt på kursen.. istället för att sitta med pappersversionen..

Förlåt?

Här uppe är det då väldigt ovanligt med en framhoppning samt en framridning speciellt vintertid!

Moment 371:
H: På framridning är alla slags hjälptyglar tillåtna. Vid framhoppning till klasser tom 130 är det inte tillåtet att hoppa fram med gramantygel.

Tack!

Det måste ju betyda att graman får användas då man rider fram även om framhoppning + framridning är ihopslagna.

Det är väl inte så svårt att räkna ut att regeln är till för att man inte ska hoppa med graman? Alltså, är det kombinerad framridning+framhoppning så kan du rida med gramanen, men inte hoppa med den!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 417
Senast: Gimlan
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inför hoppdelen av klubbcupen som jag ska vara med på, så fanns det möjlighet att anmäla sitt intresse för att vara med på en...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka