longera hur?

T

thatshot27

ja jag har ridit ett antal år, men har aldrig longerat.
Är det konstigt att aldrig gjort det? Jag skulle vilja kunna göra det med medryttarhästen jag har nu men vet ej hur?

Sen undrar jag om man KAN rida barbacka på alla hästar? den hästen jag rider nu har en väldigt "benig" ryggrad.
Kan hästen få ont,ska man ha något på innan man rider?:(

Sv: longera hur?

Om det är konstigt eller inte beror ju på vilken hästbakgrund du har. När jag jobbade som ridlärare hade jag ofta med mig någon av eleverna i mitten av volten när vi hade voltige/sitsträning så att de åtminstone fick prova på.
Jag tycker att du ska börja med att fundera på varför du vill longera. Är det för motionen, för att arbeta den utan ryttare, eller något annat. Sen bör du oxå ta reda på om hästen är van att longeras, vissa är ju lättare än andra.
Om du är medryttare kanske du kan diskutera det med hästens ägare. Att arbeta sin häst i lina bör man inte göra för ofta, eftersom det slitet på hästens ben att gå på såpass liten volt för ofta och för länge.
Mitt råd till dig är att ha bra utrustning, hjälm, handskar och gärna en medhjälpare med dig i början!

Det lättaste är att ha någon med dig så blir det lättare för hästen att förstå att den ska gå på en volt runt dig..

Du kan ju ha en padd eller en vojlock eller någonting under. Prova dig fram, du märker rätt snabbt om hästen får ont.

Det lättaste är att ha någon med dig så blir det lättare för hästen att förstå att den ska gå på en volt runt dig..

Min erfarenhet säger precis tvärtom, har man någon som försöker leda hästen runt sig så är det den människan och dess signaler som hästen lyssnar till, så fort den människan försvinner så vet inte hästen vad den ska göra eftersom den inte förstått eller kopplat signalerna och kommunikationen till den i mitten. Däremot är det bra att ha någon som är erfaren av att longera som tränar upp hästen innan du som nybörjarlongör ger dig på det.

När man börjar med en ny häst får man lära den bit för bit att gå ut och bort från dig. För hästen kan det kännas ovant och konstigt eftersom man annars tränar den att gå bakom eller bredvid dig och därför tvekar de ofta till en början. Tar man det bara lugnt och är tydlig och konsekvent samt ger myccket beröm när man ser att hästen tänker rätt brukar de förstå ganska snabbt.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 252
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
809
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama