longera 3-åring på liten volt

Sv: longera 3-åring på liten volt

Om du av någon anledning måste komma åt den, därav den lilla volten. Så skulle jag säga att ändämålet helgar medlen.

Gör det men gör det en kort stund.

Nej, jag gör det inte. Arbetar min på ca 15-20 meters volt och aldrig varv på varv. Mer kommunikationsträning och den lilla stunden räcker för att hästen sakta lär sig bära sig på volten. Att jobba hästen på volten vid handen alt.lös gör att jag ser att hästen jobbar lika med bägge sidor bl.a.

*KL*
Tack för svar:)
Jag anser själv inte att en 3-åring ska göra så, om inte annat för risken att den går omkull iom att den inte klarar av att forma sig.

Vill ha en stor volt- i synnerhet i galoppen.
Läste bara om en som gjorde så o jag baxnade:eek:
O ville höra om jag är gammalmodig;)

Skulle inte föredra den metoden.
Nu är jag inte så mycket för longering av nån häst, jag tror det kostar mer än det smakar.

Jag kan jobba min 3-åring på ganska små volter, men bara mycket korta stunder (typ 2 varv i taget) och bara i skritt.

I trav och galopp behöver hon i första hand jobba på framåtbjudningen, och då gäller stoooora volter, eller helst hela ridhuset.:d

En 3-åring går inte att samla så mycket som krävs för att utföra något vettigt arbete i högre gångarter på en 8 m-volt.

Jag longerar öht inte i galopp. Varför?

8 metersvolt hör hemma när hästen är samlad för 8 metersvolt, det är den inte vid tre års ålder och def inte i galopp!

Så resonerar jag med, men att lära den röstkommandot för galopp gör jag några ggr.

Det är nog för att man vill att den vid första ridturen ska kunna göra skapliga hörnpasseringar:D
snacka om att vara uppe i det blå:rofl:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama