Longeline?

Krockodil

Trådstartare
På träningstävlingen i helgen finns en longeline klass som jag tänkte att jag möjligen skulle våga mig på att prova. Det står att den bedöms enligt APHAs regelbok men en sån har jag inte och det verkar inte som att det går att hitta på nätet heller.
Så tänkte höra här om någon kan reglerna för en sådann klass? Vad jag förstått efter att tittat på youtube så ska man visa hästen i skritt, trav och galopp i 45 sek i varje varv?
Får man prata med hästen, alltså ge röstkommandon? Ska/får man använda longeringspö?

Tacksam för tips. :)

Sv: Longeline?

Åh mitt favoritämne! :)

Ja du får använda röstkommandon och ha långpisk, men du får inte röra hästen med pisken.

Det gör ingenting om hästen är lite busig, det står i regelboken (iaf i NSBAs men tro dom är lika/identiska) att hästen INTE ska bedömas som en äldre, tränad häst. Däremot är det ju bra om hästen inte brallar runt på linan eller är olydig.

Du visar hästen precis som du skriver, i alla gångarterna i båda varven och du har 90 sekunder på dig. Du får gå ut och släppa ut hästen på linan ordentligt innan startsignalen ljuder. Sedan är det en signal vid 45 sekunder, och det ska du ha tränat på hemma så att du helst är mitt i vändningen då. Det är bara att träna och klocka sig. Det är ju ingen katastrof om det inte blir exakt, bara domaren får se alla gångarter rent och fint i båda varven.

Det ingår också en uppställningsdel, oftast brukar den läggas i början av klassen då alla deltagarna ställer upp för domaren, ungefär som i halter (fast det är inte lika viktigt med hur, en del ställer upp square och en del med öppen sida). Sedan ställer alla sig längs sargen och man går ut en och en och longerar.

Frågor på det? :)

Vi överlevde klassen och vann till och med! :D

Var skitnervös innan och höll på att dö när de ville att vi skulle ställa upp hästen och visa hästens tänder för domaren! :eek: Men det gick bra, jag har en snäll häst. ;)

Härligt!!! :D

Dock är det inte tandvisning något som brukar praktiseras i LL eftersom det är en performance klass, att visa tänderna hör till Halter...
Vad var det för domare? (AQHA, APHA, NSBA, WRAS?)

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 913
Senast: Lycan
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 346
Senast: Boj
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
Tävling Kom inte på någon riktigt bra titel, men hur som. Nu har jag varit ute lite och sett hur några Pay & Jumps går till på 3 olika ställen...
2
Svar
27
· Visningar
3 271
Senast: Gnapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar