Lönesamtal

BusBarro

Trådstartare
Hej,

Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön.

Vi är 5 personer som gör ungefär samma sak, vi har olika bakgrunder vissa har magisterexamen och några (jag) har en YH-examen. Men vi har ändå samma ansvarsområden på jobbet.
Jag vet att tre av mina andra kollegor har mycket högre lön än mig, dvs ca 10' mer plus att de har tjänstebil. Min fjärde kollega har lite lägre än mig (personen är nyexaminerad och jobbat 6 mån).
Jag är ambitiös, lojal, har bra kontakt med kollegor och chefer och ställer alltid upp om det är någon arbetsuppgift som behöver lösas utöver mina fasta uppgifter. Min chef har flera gånger sagt att jag är väldigt viktig för företaget och jag vet att jag tar ett stort ansvar.

Hur kan jag argumentera att jag borde få högre lön utan att ta upp att jag vet att det är stor skillnad mellan mig och mina kollegor?
Att nämna det tycker jag är olämpligt, men jag förstår inte heller varför de skulle ha så mycket mer än mig...

Hjälp :crazy:

Är det så stor skillnad så förstår jag inte varför du inte ska nämna det? Fråga rakt ut vad det beror på att skillnaden är så stor när ni gör samma arbetsuppgifter och vad du kan göra för att påverka din lön. Samtidigt som du såklart redogör för hur du sköter ditt jobb och dina prestationer och det där vanliga.

Min bästa löneökning gjorde jag när jag visste att en nyanställd med mindre erfarenhet (och som jag dessutom behövde lära upp) kom in med högre lön än mig, och jag tog upp det med chefen på lönesamtalet. Jäklar vilket hopp jag fick till :laugh:

Hade också nämnt löneskillnaden.
Har även jag fått en riktigt rejäl ökning när jag tog upp att en nyanställd, som det var nära att vi inte ens anställde pga inte så jätteduktig, bara tjänade någon tusenlapp mindre än vad jag som jobbat i över 10 år gjorde

Det var jobbigt men värt det!! Klura ut vad du ska säga och gör det på ett snyggt sätt bara
Det värsta som kan hända är la att du får ett nej och en förklaring? :)

Hej,

Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön.

Vi är 5 personer som gör ungefär samma sak, vi har olika bakgrunder vissa har magisterexamen och några (jag) har en YH-examen. Men vi har ändå samma ansvarsområden på jobbet.
Jag vet att tre av mina andra kollegor har mycket högre lön än mig, dvs ca 10' mer plus att de har tjänstebil. Min fjärde kollega har lite lägre än mig (personen är nyexaminerad och jobbat 6 mån).
Jag är ambitiös, lojal, har bra kontakt med kollegor och chefer och ställer alltid upp om det är någon arbetsuppgift som behöver lösas utöver mina fasta uppgifter. Min chef har flera gånger sagt att jag är väldigt viktig för företaget och jag vet att jag tar ett stort ansvar.

Hur kan jag argumentera att jag borde få högre lön utan att ta upp att jag vet att det är stor skillnad mellan mig och mina kollegor?
Att nämna det tycker jag är olämpligt, men jag förstår inte heller varför de skulle ha så mycket mer än mig...

Jag hade absolut tagit upp skillnaden mellan kollegerna. Om ni har liknande uppgifter och liknande resultat är det rimligt att ni har liknande löner. Utbildningen kan vara viktig när man får jobbet men ska knappast vara lönepåverkande framåt.

Jag ser inte heller varför det skulle vara olämpligt att fråga kring löneskillnaden?
Fråga vad som krävs av dig för att nå deras lönenivå?

Jag tänker dock att det är skäligt att det finns en löneskillnad när man har olika utbildningar. Magister är ju 4 år på universitet, så typ dubbelt så lång utbildning som de flesta yh?

Nar Jag gjorde med min masters degree jobbade Jag eller tog tjamstledigt under tiden Jag pluggade. Nar Jag var klar och kom in till jobbet med papper pa att Jag var klar med utbildningen sa fick Jag en rejal loneforhojning. Utbildning borde ge mer kunskap och darfor hogre lon.

Hej,

Jag tycker absolut du bör ta upp det. Jag tog upp något liknande för två år sedan. Jag låg inte helt off men när alla andra delar av samtalet var klara sa jag att jag ville prata om att jag, som (uttalat av både dåv och förra chefen) var en av få som klarade alla rollens uppgifter var lägre betald än andra som visserligen hade längre erfarenhet men levererar betydligt lägre resultat och på färre delar. Min chef höll med och det året var det jag och en kollega i samma situation som fick större delen av enhetens pott.

Utbildning borde ge mer kunskap och darfor hogre lon.
I många fall ja. Men kvalifikationerna för att få tjänsten kan vara exvis "magister-utbildningen eller motsvarande" och det är upp till arbetsgivaren att bedöma vad motsvarande är. Eller "YH-utbildningen eller motsvarande". Som nyutexad spelar kanske utbildningen större roll, men efter 10 år på jobbet spelar det mindre roll.

Jag flikar in en annan fråga om lönesamtal.
Hos oss har det i princip varit så att chefen berättar vad de tycker att den nya lönen ska vara.
Min förra chef antydde också att eftersom jag inte var med i facket kunde jag inte diskutera lönesättningen. Jag har blivit erbjuden rimliga löneökningar så jag har inte brytt mig om att ta reda på vad som gäller. Men... Är det någon som kan bekräfta eller avfärda förra chefens påstående, att det är mer eller mindre omöjligt för mig att löneförhandla bara för att jag inte är med i facket?

Hos oss har det i princip varit så att chefen berättar vad de tycker att den nya lönen ska vara.
Min förra chef antydde också att eftersom jag inte var med i facket kunde jag inte diskutera lönesättningen. Jag har blivit erbjuden rimliga löneökningar så jag har inte brytt mig om att ta reda på vad som gäller. Men... Är det någon som kan bekräfta eller avfärda förra chefens påstående, att det är mer eller mindre omöjligt för mig att löneförhandla bara för att jag inte är med i facket?
Så funkar det i alla fall på min myndighet. Är du inte med i facket så är det upp till dig själv att löneförhandla. Och som arbetsgivare säger vi normalt nej till att löneförhandla med individer. Då har du som medarbetare inget mer att komma med.

Jag antar att ni har någon form av kriterier till hjälp i bedömningen för lön. Jag skulle granska dessa lite extra och fundera på hur väl jag fyllde dessa. Sen argumentera utifrån det och ge exempel på hur, vad och när jag gjort det.

Precis. @BusBarro Kolla ditt kollektivavtal och löneavtal samt vilka lönekriterier företaget har och argumentera utifrån dem.

Tex skillnad I utbildning behöver nödvändigtvis inte generera en löneskillnad men är det en del av lönekriterierna så absolut. Du har ändå oftast rätt i att få motiverat vad som krävs för att höja din lön.

Om det är en felaktig och orimlig löneskillnad kan du be att de kollar upp din lönenivå vid vilket tillfälle som helst. Lönerevisionen som är årlig är inte riktigt en löneförhandling, ibland kan man få ändringar genomförda också men det primära för arbetsgivaren (som har kollektivavtal) är att alla fackligt anslutna i genomsnitt ska få en löneökning som uppnår det märke förhandlingen kommit fram till (säg typ 3,4%).
Så absolut kan du ta upp löneskillnaden då, men det kan vara lika klokt att ta det vid annat tillfälle och se vad de kan göra. Annars finns en risk att den felaktiga skillnaden och den procentuella höjningen tas av varandra. Du vill ju ha dina 3,4%, och ha en rättvis lön utifrån ansvarsområden, engagemang och kunskap.

I många fall ja. Men kvalifikationerna för att få tjänsten kan vara exvis "magister-utbildningen eller motsvarande" och det är upp till arbetsgivaren att bedöma vad motsvarande är. Eller "YH-utbildningen eller motsvarande". Som nyutexad spelar kanske utbildningen större roll, men efter 10 år på jobbet spelar det mindre roll.
Jag tror det här beror väldigt mycket på yrke. Finns flera arbeten där olika utbildningar kan leda till att man har samma typ av uppgifter, men att det ändå är en tydlig skillnad på kompetens och en fullt rimlig löneskillnad.

Vet inte hur stor arbetsplats du jobbar på men har ni inte fått ut någon information om hur löneprocessen går till? Hur det ser ut och vad man kan förhandla om eller inte beror ju på hur det ser ut på just din lokala arbetsplats det är nog inget som går att svara på generellt. På alla ställen där jag arbetat har man i god tid innan löneprocessen med förhandling, besked till medarbetare o.s.v. kommit ut information från arbetsgivaren om vad som gäller och varför. Har du inte fått den informationen kräv information av din arbetsgivare och varför det är på ett visst sätt. Om du nu jobbar kvar där då eftersom du skriver att det var din förra chef, framgår inte om du bytt chef eller arbetsplats.

Vet inte hur stor arbetsplats du jobbar på men har ni inte fått ut någon information om hur löneprocessen går till? Hur det ser ut och vad man kan förhandla om eller inte beror ju på hur det ser ut på just din lokala arbetsplats det är nog inget som går att svara på generellt. På alla ställen där jag arbetat har man i god tid innan löneprocessen med förhandling, besked till medarbetare o.s.v. kommit ut information från arbetsgivaren om vad som gäller och varför. Har du inte fått den informationen kräv information av din arbetsgivare och varför det är på ett visst sätt. Om du nu jobbar kvar där då eftersom du skriver att det var din förra chef, framgår inte om du bytt chef eller arbetsplats.
Detta är något jag aldrig fått.

Förra året godkände jag inte min löneökning, men enligt facket fanns det inget att göra.

Hej,

Utbildning kan definitivt avgöra en sån sak inom vissa yrken, kan till exempel vara avtal som säger att personer med en viss utbildning ska ha en högre lönesättning o.s.v. Men det är väl bara att ta upp saken på ett sakligt och konkret sätt och be chefen motivera utifrån vad du gör varför det är skillnad mellan dig och dina kollegor. Kan ju vara någon spetskompetens de fått genom en längre utbildning som du inte har till exempel och som värderas av företaget vilket gör att det kan finnas en naturlig förklaring. Du kan också fråga vad du behöver göra för att nå samma lönenivå som dina kollegor, kanske kan du läsa in någon extra kompetens eller kurs om det är det som krävs. Om ni använder bil i tjänsten kan du ju definitivt ta upp frågan om tjänstebil för om ni har samma arbetsuppgifter verkar det konstigt om de får en tjänstebil och du inte har det.

Nu var det pa en Amerikansk skola och Jag hade jobbat dar I over 10 ar. De flesta arbetsplatser har anser att utbildning gor arbetstagaren mer vardefull och darfor far man mer betalt om man har hogre utbildning, aven om man jobbat lange och sjalv valt att utbilda sig under tiden.

Jag ser inte heller varför det skulle vara olämpligt att fråga kring löneskillnaden?
Fråga vad som krävs av dig för att nå deras lönenivå?

Jag tänker dock att det är skäligt att det finns en löneskillnad när man har olika utbildningar. Magister är ju 4 år på universitet, så typ dubbelt så lång utbildning som de flesta yh?
En master är 3 + 2 i regel, alltså fem år. Jag skulle nog vara rätt missnöjd om jag efter det fick göra samma saker som efter en YH.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
753
Senast: Jeffery
·
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 223
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
818
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31