Lönesamtal

macan

Trådstartare
När anser ni att ett lönesamtal ska äga rum och i vilket syfte?

På enhetens veckomöte före semestrarna sade chefen att de som önskade kunde boka ett lönesamtal under nästa vecka. Alla ska nämligen erbjudas lönesamtal enligt de fackliga avtalen. Under min semester mailade jag chefen och vi avtalade en tid. Jag hade visserligen skymtat på internwebben att vissa facks löner var klara men reflekterade inte närmare över det.

I måndags när jag kom tillbaks till jobbet från semestern gick jag in på min senaste elektroniska lönespec för att stämma av mot mina reseräkningar och då ser jag att jag har en ny lön. Inget är alltså kommunicerat mellan mig och chefen. Det bokade samtalet kan alltså enbart komma att handla om chefens motiveringar till det löneförslag han lämnat ifrån sig men jag har inte getts tillfälle att ge min syn eller motivera vad jag tycker att jag är värd vilket jag uppfattat är meningen med ett lönesamtal.

Jag fattar inte. Får det gå till så här? Vad är det nu för mening med det bokade mötet?
 
Senast ändrad:
Sv: Lönesamtal

Lönesamtal...vad är det?
Vår ekonomiansvarige går efter en schablon när lönerna sätts...jättekul :meh:
 
Sv: Lönesamtal

Lönesamtalet skall ju hållas innan lönen är satt. Det känns självklart. Sen kanske utrymmat att förhandla är litet i praktiken men det är en annan sak.
 
Sv: Lönesamtal

När anser ni att ett lönesamtal ska äga rum och i vilket syfte?

På enhetens veckomöte före semestrarna sade chefen att de som önskade kunde boka ett lönesamtal under nästa vecka. Alla ska nämligen erbjudas lönesamtal enligt de fackliga avtalen. Under min semester mailade jag chefen och vi avtalade en tid. Jag hade visserligen skymtat på internwebben att vissa facks löner var klara men reflekterade inte närmare över det.

I måndags när jag kom tillbaks till jobbet från semestern gick jag in på min senaste elektroniska lönespec för att stämma av mot mina reseräkningar och då ser jag att jag har en ny lön. Inget är alltså kommunicerat mellan mig och chefen. Det bokade samtalet kan alltså enbart komma att handla om chefens motiveringar till det löneförslag han lämnat ifrån sig men jag har inte getts tillfälle att ge min syn eller motivera vad jag tycker att jag är värd vilket jag uppfattat är meningen med ett lönesamtal.

Jag fattar inte. Får det gå till så här? Vad är det nu för mening med det bokade mötet?


Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet.

Arbetgivaren sätter lön


...sen du tycka att arbetsgivaren ska förklara hur han tänker när han leder, fördelar och sätter lön.

Därför har ditt fack förhandlat till sig din möjlighet att få en förklaring
 
Sv: Lönesamtal

Se det så här.

Lönesamtalet är ju oftast i praktiken inte en förhandling.
Som lönesättande chef så får du oftast en peng som du ska fördela mellan "dina" anställda, och så var det med det liksom.

Är du nöjd med din nya lön?
Det du kan göra är att under lönesamtalet fråga hur chefen motiverar den satta lönen.
Du kan självklart också säga att du är missnöjd om du är det, och du kan motivera varför.
Du kan sen fråga chefen vad du kan göra för att få ett bättre påslag nästa år.

Sen är det nog bara att bita i det sura äpplet och inse att man får ett lönebesked från chefen, och vill man höja lönen mer så får man byta jobb.
 
Sv: Lönesamtal

Beror inte lönehöjningen på den fackligt avtalade procenthöjningen då? Den som alla får?

På lönesamtalet kan du motivera varför du ska få en individuell löneökning, det är väl det lönesamtalet handlar om..
 
Sv: Lönesamtal

Lönesamtal sätts i samband med lönesättning. Före eller efter beroende på om löntagaren själv kan påverka sin lön.

Att hålla lönesamtal med tjänstemän är konstruktivt medan lönesamtal med kollektivsidan är direkt poänglös.
På tjänstemannasidan praktiserar vi i högre utsträckning individuell lönesättning medan kollektivsidan föredrar jämställd lönesättning vilket innebär att spelrummet för att premiera dem som presterar mer och bättre blir mycket ringa utifrån det rådande och hämmande sk pottsystemet.


Av denna anledning är vi många som struntar i pott"möjligheterna" och väljer istället att dela ut generell lön och därmed har lönesamtalen på kollektivsidan spelat ut sin roll.

Jag kallar inte till lönesamtal utan väljer att gå ut med en inbjudan i samband med nya löner där var och en som vill samtala om sin lön är välkommen att boka ett möte.
 
Sv: Lönesamtal

Har aldrig haft ett lönesamtal, dock sett hur det går till inom konsultverksamhet. Där kallades konsulterna till lönesamtal, men lönen var redan bestämd innan mötet. Lönesamtalet var mest för att förklara varför det blev si och så.

Om man vill höja sin lön är det nog bäst att man själv ber om ett lönesamtal :)
 
Sv: Lönesamtal

Det är inte semesterersättningen som du fått snarare än en ny lön?

Annars brukar man få skriva på det nya löneavtalet innan det träder i kraft.

/V
 
Sv: Lönesamtal

Du ska få information om hur lönesättningen gått till och vilken summa du fått. Du kan ställa frågor och ha synpunkter.

En vettig arbetsgivare med en begränsad pott och önskan att ha en bra lönesättningsstrategi kan givetvis inte hålla på och sätta löner efter den som skriker högst, eller för den delen som kommer sist till lönesamtalet (ajdå, Stina nu är det bara 75 kr kvar i potten, tyvärr, du jobbar bra ändå.) Ofta är lönesättning en ganska omfattande process där din chef gör sitt allra bästa för att få till det bra.

Däremot kan man anföra synpunkter som kan spela roll vid kommande lönesättningar, om din chef håller med och lyckas driva den frågan inför nästa gång.

Att lönesamtal är en löneförhandling är en spridd missuppfattning.
 
Sv: Lönesamtal

knapplån:

För mig kommunalt anställd går det till såhär:

Någon gång under läsåret ska ett medarbetarsamtal ske där vi utifrån lönekriterierna skattar min prestation. Tycker vi olika får man motivera varför och förhoppningsvis igenom sin vilja ;-) (lönekriterierna är satta kommunalt men vi har konkretiserat dem på lokal nivå bland annat i lsg).

Detta samtal är det som den nya lönen ska byggas på man blir satt på en av fyra nivåer samt att den lön man har idag dvs slutlönen är relevant om vi säger att jag presterar som en tvåa och har lön som en fyra kan inte löneökningen bli så stor. Har jag presterat som en fyra men är lönesatt som en etta så blir löneökningen högre. (så mycket det går att göra då beror ju på hur stor lönepott vi fått de två sista åren har ju lärarare fått rätt bra så då har det funnits lite pengar att fördela).

När det centrala löneavtalet är klart så får våra rektorer ut en klumpsumma pengar som ska fördelas mellan lärarna i vårt skolområde. Detta förslag går sen tillbaka till kommunen spikas och INNAN vi får den nya lönen har vi då lönebeskedssamtal. Här finns ingen chans att påverka utan det ska ha skett under medarbetarsamtalet (som kan ha varit några månader tidigare) utan man får veta sin nya lön och varför man får den lön man fick.

Så fungerar det hos oss i alla fall.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Säkerligen vet någon vem jag är men det behöver ju inte skrivas här.. Min arbetsplats har som många andra haft löneöversyn. Min...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 923
Senast: TomasN
·
Skola & Jobb För ett år sedan blev min lilla ekonomiavdelning på företaget informerade om att det skulle ske en omorganisation. Det skulle ske ganska...
Svar
13
· Visningar
3 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp