Löneanspråk i jobbansökan?

Manza

Trådstartare
Jag har hittat ett jobb jag vill söka, men känner mig osäker på formuleringen "vi tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk" i annonsen.

Det känns konstigt att göra det redan i min ansökan, eller tänker jag fel? Är rädd att bli bortsållad p.g.a. överskattar min egen förmåga :angel: Har någon annan gjort på liknande sätt, och var ska det i så fall anges? I det personliga brevet? Kan man inte skriva typ "jag diskuterar gärna löneanspråk vid en intervju" istället?

Jag upprepar det jag sagt i tidigare liknande trådar. Jag begär medianlön för aktuell befattning, som ett diskussionsunderlag. Dvs såvida jag inte är väldigt välkvalificerad för just den tjänsten, då hamnar det i annat läge..

Det vore skämmigt för ett företag att vilja lägga sig under medianlön.

Jag har testat både att ange löneanspråk och säga att jag önskar marknadsmässig lön och gärna diskuterar det vid intervju när de redan i ansökan frågat om löneanspråk. Har kommit till intervju när jag angett löneanspråk men inte när jag skrivit att jag gärna diskuterar lön.

Jag upprepar det jag sagt i tidigare liknande trådar. Jag begär medianlön för aktuell befattning, som ett diskussionsunderlag. Dvs såvida jag inte är väldigt välkvalificerad för just den tjänsten, då hamnar det i annat läge..

Ah, förlåt jag har nog lyckats missa att frågan diskuterats tidigare! Får jag fråga hur du har formulerat det i ansökan? Som ett avslut på det personliga brevet?

Jag har testat både att ange löneanspråk och säga att jag önskar marknadsmässig lön och gärna diskuterar det vid intervju när de redan i ansökan frågat om löneanspråk. Har kommit till intervju när jag angett löneanspråk men inte när jag skrivit att jag gärna diskuterar lön.
Ok, gjorde du som Tanten och begärde medianlönen för befattningen då eller gjorde du på något annat sätt?

En fråga till, hur har du gått tillväga för att få reda på medianlönen? Jag hittar en del statistik online, men jag tycker det är svårt att veta hur tillförlitlig den är...

En fråga till, hur har du gått tillväga för att få reda på medianlönen? Jag hittar en del statistik online, men jag tycker det är svårt att veta hur tillförlitlig den är...
Det jobbet jag har nu kom lite överrumplande och jag hade inte kollat nåt. Men jag sa så, och chefen hade björnkoll och erbjöd mig den lönen - vilket jag just då var mer än nöjd med.

Blir det aktuellt att söka annat kommer jag att ha kollat mer då. Facker har ju rätt bra koll tex.

Jag anger aldrig löneanspråk. Innan intervjun är det ju väldigt godtyckligt vad som ska göras, innan man verkligen kommit ner till hur arbetsuppgifterna och upplägget ser ut. Var i organisationen jag ska befinna mig, ansvar etc.

Anger något i stil med "diskuterar gärna lönesättning utifrån närmare arbetsspecifikation"

Det jobbet jag har nu kom lite överrumplande och jag hade inte kollat nåt. Men jag sa så, och chefen hade björnkoll och erbjöd mig den lönen - vilket jag just då var mer än nöjd med.

Blir det aktuellt att söka annat kommer jag att ha kollat mer då. Facker har ju rätt bra koll tex.
Jag kommer försöka leta upp så mycket statistik jag kan för liknande tjänster/befattningar och sedan lägga mig strax över snittet som @tigerflicka föreslog, då känns det som att man har angett ett rimligt anspråk med utrymme för justering.

Jag anger aldrig löneanspråk. Innan intervjun är det ju väldigt godtyckligt vad som ska göras, innan man verkligen kommit ner till hur arbetsuppgifterna och upplägget ser ut. Var i organisationen jag ska befinna mig, ansvar etc.

Anger något i stil med "diskuterar gärna lönesättning utifrån närmare arbetsspecifikation"
Men åh nej, det var ju så jag hade tänkt göra först! Men utifrån de andra svaren i tråden lät det inte längre som en bra idé... Nu blir jag osäker :confused:

Jag har aldrig uppgivit löneanspråk i en ansökan. Skriver alltid att jag "gärna diskuterar det vid intervjun".

Men just medianlön är ju beroende på var man hamnar, hur mycket ansvar man har etc etc :-)

Jag har aldrig uppgivit löneanspråk i en ansökan. Skriver alltid att jag "gärna diskuterar det vid intervjun".

Jamen precis, och det är därför jag kände att det skulle bli konstigt att ange en specifik summa direkt i ansökan. Sedan tänkte jag om ang. medianlön osv baserat på svaren i tråden, men nu börjar jag luta åt min första tanke igen: att skriva att jag gärna diskuterar det vid en ev. intervju.

Samtidigt, om de nu har skrivit redan i annonsen att de gärna ser att man anger löneanspråk, skjuter man inte sig själv i foten lite då om man inte gör det? Eller spelar det ingen roll?

Jag vill verkligen ha det här jobbet, märks det? :p

Samtidigt, om de nu har skrivit redan i annonsen att de gärna ser att man anger löneanspråk, skjuter man inte sig själv i foten lite då om man inte gör det? Eller spelar det ingen roll?
Jag har inte haft problem i alla fall och jag tycker att det är puckat ärligt talat att be folk ange löneanspråk i ansökan.

Jag har inte haft problem i alla fall och jag tycker att det är puckat ärligt talat att be folk ange löneanspråk i ansökan.
Bra, det lutar mer och mer åt att jag kommer följa min första instinkt och skriva något om att jag gärna tar det vid en intervju. Om inte annat så har jag då åtminstone gjort på det sätt som känns mest rimligt för mig, inte lika surt om man inte skulle bli kallad då :)

Jag har hittat ett jobb jag vill söka, men känner mig osäker på formuleringen "vi tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk" i annonsen.

Det känns konstigt att göra det redan i min ansökan, eller tänker jag fel? Är rädd att bli bortsållad p.g.a. överskattar min egen förmåga :angel: Har någon annan gjort på liknande sätt, och var ska det i så fall anges? I det personliga brevet? Kan man inte skriva typ "jag diskuterar gärna löneanspråk vid en intervju" istället?

Jag skulle nog inte ha uppgett löneanspråk inför anställningsintervju. Däremot skulle jag vara förberedd att ta upp diskussionen vid intervjun. I mitt yrke har jag rätt god koll på löneläget hos min arbetsgivare och har de senaste gångerna lagt mig i mitt eget tycke relativt högt, men fått igenom anspråken. Vid senaste förhandlingen behövde min lön förhandlas med högsta chefen, enhetschef eller chefen däröver hade inte mandat att lönesätta i den nivå jag begärde.

Jag skulle nog inte ha uppgett löneanspråk inför anställningsintervju. Däremot skulle jag vara förberedd att ta upp diskussionen vid intervjun. I mitt yrke har jag rätt god koll på löneläget hos min arbetsgivare och har de senaste gångerna lagt mig i mitt eget tycke relativt högt, men fått igenom anspråken. Vid senaste förhandlingen behövde min lön förhandlas med högsta chefen, enhetschef eller chefen däröver hade inte mandat att lönesätta i den nivå jag begärde.
Tack, jag ska se till att vara hyfsat påläst om jag blir kallad till intervju. Kommer spara mer konkreta löneanspråk till om en sådan blir aktuell!

Jag anställdes via rekryterare och angav löneanspråk efter första telefonsamtalet. La mig en bra bit över medel och fick det jag begärde.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag gissar på att det finns mängder av liknande trådar men jag sökte lite snabbt men hittade inget bra svar på det jag "söker" Så här...
Svar
1
· Visningar
646
Senast: Jenka
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
2 006
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Bästa Buke! Jag skulle behöva er hjälp att få lite klarhet i vad det är som händer i mitt huvud. Jag skapade ett anonymt konto då jag... 2
Svar
33
· Visningar
6 121
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag har ett jobb jag trivs väldigt, väldigt bra med! Har varit där straxt över ett år nu. Jag har mycket eget ansvar, vilket jag älskar...
Svar
3
· Visningar
1 204
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka