Londontips

Bonita4

Trådstartare
Jag och min sambo ska åka till london en weekend i december. Jag har varit där ett par gånger förut, men för honom är det första gången. Vi har planerat att se några av de vanliga sevärdheterna, typ Big Ben osv, men annars är schemat ganska tomt.

Vill ha massa tips på mysiga och trevliga saker att göra. Allt från museer till bra restauranger, caféer, barer och liknande. Vi kommer att bo lite utanför stan, i närheten av Canary Wharf.

Just det, har bokat frukost en av dagarna på Duck & Waffle. Någon som varit där?

Bor ni nara Canary Wharf sa ar ni ju jattenara till Greenwich, vilket kan vara perfekt for en utflykt pa en solig dag - en stor park, en sot liten "by", massa resturanger och en del museum - och sen kan ni ju ta en Thamesclipper upp till centrala stan for att fa en trevlig tour pa vattnet - ak med baten anda till Westminster eller Chelsea, sa far ni se hela centrala stan fran vattnet :)

En utsiktspunkt ar ju ocksa trevligt, och London har massor - the Shard, the walkie talkie, the monument (vid monument tube station), St Pauls och London eye - jag skulle valja den som passade bast med ovriga scheman. :)

Gallande barer och restauranger sa finns det ju sa manga att det nastan kanns lonlost att tipsa - istallet tipsar jag om timeout.com dar du kan hitta rekommendationer for ditt omrade :)

Vi har planerat att se några av de vanliga sevärdheterna, typ Big Ben osv, men annars är schemat ganska tomt.
En liten varning angående Big Ben bara; den är för tillfället inklädd i byggnadsställningar och kommer så vara ett bra tag framöver p.g.a renoveringar. Bara så att ni inte blir allt för besvikna!

Bor ni i närheten av Canary Wharf tycker jag att det är värt att ta en promenad till Greenwich; dels för att det är en mysig liten "by" och dels för att parken runt observatoriet är fin. Man kan komma åt nollmeridianen utan att betala för inträde till observatoriet, om man vill.

Jag skulle också gå och se en musikal ifall ni är intresserade av sådant. Såg Les Miserables nu i helgen och det var en av mina bästa musikupplevelser någonsin :love:

Jag verkar ha tagit mig till Englands drinking culture så det jag kan komma på att tipsa om är att stanna till vid någon trevlig pub och dricka mulled wine när ni känner er frusna, samt vagabond wines som är en serie vinbarer med ett annorluna och lite roligt koncept (bilden nedan). Gillar ni mycket folk och julmarknader kan ni spana in Winter Wonderland i Hyde Park. Musikaler är också alltid ett säkert kort, verkligen superproduktioner!

finch-interiors-vagabonds-06-1200x800.jpg

Vad brukar ni gilla att göra? Det finns så himla mycket museer, restauranger, barer och annat att göra så det känns svårt att välja ut något att tipsa om ;)

En sak till med Greenwich är att några av OShindrena är kvar... (lovar inget men va de när jag va där efter OS men det va förvisso samma år men sent på hösten)
Men som det stora nedhoppet fanns så man kunde se hur brant det verkligen va mm.. Och utsikten vid de hindret va riktigt bra =)

Vilka bra tips! @Mineur Aha, det visste jag inte. Ingen fara på taket, så viktigt är det inte med klocksafari :D

Har ni förresten koll på hur det fungerar med Oystercard? Har förstått att det både finns ett vanligt Oystercard och ett Visitor Oyster Card, vad är skillnaden? Är det värt att beställa på nätet innan och få hemskickat?

Vilka bra tips! @Mineur Aha, det visste jag inte. Ingen fara på taket, så viktigt är det inte med klocksafari :D

Har ni förresten koll på hur det fungerar med Oystercard? Har förstått att det både finns ett vanligt Oystercard och ett Visitor Oyster Card, vad är skillnaden? Är det värt att beställa på nätet innan och få hemskickat?
Det är jättemidigt med oystercard! Om ni tror att ni åker mycket så skulle jag absolut rekommendera att skaffa det. Vad skillnaden är lyckas jag inte läsa mig till.

Oystercard är jättebra!

Man skaffar det i en automat på stationerna. Oftast finns det nån personal som kan hjälpa en och ge råd. Ibland lönar det sig mer att köpa ett en eller två dagarskort istället men det kan de ge råd om. Om man köper ett Oystercard så fyller man det med pengar. Om det finns nåt kvar på kortet när man ska åka hem kan man lämna tillbaka kortet i en automat och så får man de pengarna som är kvar tillbaka. Tar några dagar. Men rekommenderar er att prata med nån ur personalen. brukar finnas vid alla stationer. De har alltid varit väldigt trevliga och tillmötesgående mot mig!

Om du har contactless pa ditt vanliga bank/kreditkort sa kan du bara anvanda det och behover inget Oyster card. Fungerar ocksa med Apple pay on du har iPhone (och om Apple pay nu finns i Sverige).

Säger som @Millz har ni contactless på något kort kör med det. Suuuupersmidigt!

Se bara till att ni har var sitt kort! Checkar in när ni går på buss, kostar £1,5 per buss. Checkar in och ut i spärrar för over och underground samt de flesta tåg om ni ska åka det. Tex med tåget från flyget kan ni också åka med contactless.

Sedan vill jag tipsa om olika marknader och ginställen. Vilka tror jag spelar mindre roll, se bara till att ni får en bra gindrink någon kväll och lite (väldigt) god marknadsmat någon lunch.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 636
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30