_Molle_

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, men here we go.
Ska antagligen börja jobba i ett stall till sommaren, först och främst sommarjobb, eventuellt längre...
Fick lönförslag av arbetsgivaren nu, 5 dagar i veckan, 6-7 tim/dag, kommer få ut 6000 i månaden, vet dock inte vad han menade med det, vitt eller svart...?
Kommer kosta mig iaf 420 kr i busspengar per månad, plus bensin och sånt på helger då bussen inte går och min mamma får köra mig tills jag fått uppkörningstid.

Vad anser ni, jag tycker det är lågt, blir ca 50 kr/h... Men är sämst på att snacka om pengar... Min pojkvän säger minst 11', låter det rimligt? Är för övrigt 19, tar studenten från Bollerup till sommaren.

Arbetsuppgifter innefattar normalt stalljobb (mocka,fodra,släppa in/ut) samt hjälpa till att träna unghästar (araber till show)

Hilfe bitte...

Sv: Lön?

Det är på tok för lite! Du ska absolut inte gå med på det! Jobbar själv extra i stall, får 115 kr/timme på vardagar och 250 kr/h på helger VITT!
Stå på dig och vill han inte gå med på det, sök ett annat jobb.
PS. Se oxå till att ni skriver ett ordentligt avtal.

Lycka till!

För lite!
Min son sommarjobbade förra året som kyrkvaktmästare. Han fick 76:-/timmen innan skatt och han var bara 16 år då.
Det är så knäppt att stallägare utnyttjar hästintresserade personer att jobba för skitlön bara för att de vill hålla på med det de älskar.

Kolla med facket (kommunal), de vet vad minimilönen ska vara och du ska defenitift har mer eftersom du har utbildning. Ska du jobba helger ska du ha ob-tillägg också. Skriv ett anställningsbevis där procentsatsen på hur mycket du ska jobba står och lönen.

Om du har frågor om lön och anställningsbevis, avtal etc så kan du alltid ringa till Kommunal-fackets hjälptelefon 020-560056 öppet vardagar 8-18. De svarar på frågor om vad som är rimlig lön, vad du kan kräva och vad du kan förvänta dig av en arbetsgivare. Ring till dem och fråga - det lönar sig!
Du ska aldrig gå med på en sådan låg lön som du blivit erbjuden. Dessutom bör du tänka på att det är vanskligt att arbeta i ett stall utan ordentlig anställning. Framförallt har det med din säkerhet att göra. Om du skulle bli skadad behöver du ha en försäkring som täcker dig i dina arbetsuppgifter.

den slavlönen ska du absolut inte gå med på! Se till att få en själig lön, absolut minst 80kr i timmen bör du begära och vitt ska det vara. Se även till så att du är försäkrad under arbetstid. Mycket kan hända och det är viktigt att vara försäkrad!

Får du ingen vettig lön så sök något annat istället!

Tack för svaren, var där idag och pratade, de kunde inte erbjuda mer, så jag sa att jag inte var intresserad.
Så det blir till att fortsätta leta, nu vet jag lite mer om löner och så, tack :)

Där jag jobbar får sommarjobbarna 4000kr/vecka, blir ju då 16000kr/mån.
Det är dagtid 7-16 med lunch 12-13 och slutar kl 13 på fredagar.
Ju är ju inte detta i ett stall, men jag tyckte ditt erbjudande var väldigt klent..

Kl*

Dessvärre är ju hästjobb inte de mest välbetalda...

Jag själv var på väg att få ett i somras, och jag tyckte de var trevliga o rara. Jag var där typ 2-3 gånger och tittade, och sista gången var det för att jag skulle få prata pengar o arb.uppgifter mer i detalj.
Allt gick bra, och jag kände mig intresserad o så, och så kom det...
"...och här har vi stugorna som ni anställda får bo i"
"Bo! Vaddå bo?" tänkte jag. Jag hade bara 20-30 minuter färd dit med bilen, plus en häst här hemma att ta hand om, så jag var tvungen att åka fram o tillbaka var jag än bodde.
Då sa hon att det var det vi fick i lön... gratis husrum, mat + nån tusing i handpenning...

Behöver jag säga att jag inte tog jobbet?
Hoppas dock att du hittar dig ett annat, bra hästjobb :)

För 5 år sedan ( 2004 ) såg avtalenliga löner för hästskötare ut så här

Utan yrkesvana: 14705:-
2 års yrkesvana: 16045:-
3 års yrkesvana: 16590:-
5 års yrkesvana: 17065:-

Timlön

Utan yrkesvana: 84,50:-/h
2 års yrkesvana: 92,20:-/h
3 års yrksvana: 95,33:-/h
5 års yrkesvana: 98,10:-/h

Dom lär ju inte direkt sänkts till 50.-/h presis efter så många år ;)

Uppgifterna är från kommunal. Någon kanske har färskare siffror, jag är ej medlem längre och dom är inte så himla sugna på att ge info om man inte är medlem. 2004 var jag medlem därför kunde jag skriva just det årets löner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka