Lön på tävling?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Sleipner
  • Startdatum Startdatum
S

Sleipner

Stämmer det att hästskötare som åker iväg på tävlingar inte får någon lön utan bara utselningspengen (som ligger på 200 kronor i det här fallet)?

Sv: Lön på tävling?

Olika. Jag far bara utselningspengen medans min pojkvan som jobbar hos en annan tranare far utselningspeng + resetilagg och OB och gud vet allt. For honom lonar det sig iallafall att aka pa trav.. En annan far gora det for att det ar kul ;)

Stämmer det att hästskötare som åker iväg på tävlingar inte får någon lön utan bara utselningspengen (som ligger på 200 kronor i det här fallet)?

Ja det stämmer tyvärr. I alla fall hos de flesta tränare. Några få i Sverige betalar bättre.
Hästskötare är man som sagt inte för lönen och de fina obtilläggen.....
gulan

Seriost?
Och jag trodde det var daligt betalt har med $50 for vanligt lopp och $75 for stakes. Och anda lonar det sig inte att aka pa lopp har, annat an nar banan ligger vagg i vagg med stallet typ. Att aka fyra timmar enkel vag for en femtio lapp ar inte direkt kul...

OM det ändå vart 200 120kr brukar det vara/häst.

En av anledningarna till att jag inte jobbar i travet längre.
Sviniga förhållanden må jag säga!

Rättvis lön på tävlingar tycker jag det skall vara, DVS full lön + OB under hela kvällen/natten, då behövs ingen utselningsavgift.

Olika. Jag far bara utselningspengen medans min pojkvan som jobbar hos en annan tranare far utselningspeng + resetilagg och OB och gud vet allt. For honom lonar det sig iallafall att aka pa trav.. En annan far gora det for att det ar kul ;)

Måste fråga vem han jobbar åt Pma om du inte vill skriva här ;)
En sådan rättvis tränare borde hyllas!!!:love:

kl

Får man inte traktamente nuförtiden om man reser?

Det är ju inte så sällsynt att man selar två hästar heller så då blir det 400+210 (heldag, 105 halvdag) i traktamente (om man får det ).

kl

Får man inte traktamente nuförtiden om man reser?

Det är ju inte så sällsynt att man selar två hästar heller så då blir det 400+210 (heldag, 105 halvdag) i traktamente (om man får det ).

Det hade iaf jag när jag jobbade, visserligen 6 år sen.

En annan jag jobbade åt hade jag OB o resetillägg till alla banor utom hemmabana.

En av anledningarna till att jag inte jobbar i travet längre.
Sviniga förhållanden må jag säga!
Beror ju på vem man jobbar åt. De större brukar betala bättre (de 10 största i sverige:()
Men ja....hästskötare är det få som är hela livet. Och BÖR inte vara det heller. Men det är ändå ett yrke jag rekomenderar unga i några år när man är obunden, fri och framför allt utan barn.
Rättvis lön på tävlingar tycker jag det skall vara, DVS full lön + OB under hela kvällen/natten, då behövs ingen utselningsavgift.
Det tycker jag ochså...men det är stor skillnad på att t y c k a något och hur verkligheten verkligen ser ut.
gulan

Jag fick 300 per häst i utselningsavgift när jag var hästskötare. Men som någon annan har nämnt, så åkte man mest för att det var kul.

När jag jobbade fick vi utselningspeng och traktamente, och det var hos en liten tränare på en liten bana och på vissa hästar kunde det vara procent på insprungna, fast det betalar ju inte arbetsgivaren.

Men å andra sidan - som hästskötare hann man inte göra av med pengar - man jobbade jämt...

Mannen har tok-gott rykte som en god granne också. Bland griniga Upplandsbönder (i mitt V75-gäng måste Tobbe streckas, vad han än kör... Jag känner honom inte, men får höra mycket historier)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
486
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Jeffery
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 293
Senast: Murray
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka