Lokselens spänning

Shettisar

Trådstartare
Ska nu inskaffa ny loksele :banana: Men jag undrar lite över hur hårt man ska spänna remmen mellan lokträna.Vilka mått använder ni (fingermått)??En del säger att man med svårighet ska få in en hand en del några fingrar,vilket gäller?

Sv: Lokselens spänning

Hej!
Övre och nedre lokrem ska vara spända såpass att du med viss
svårighet ska kunna dra fingrarna innanför lokorna uppifrån och ner med insidan på handen mot lokorna. Då är den spänd som den ska. Lokorna ska ha ett jämt tryck mot bogbladet hela vägen.
Tänk också på att en ny sele töjer sig i remmarna och att bossorna formar sig efter hästen så du får kolla att inställningen fortfarande är bra då och då, speciellt om du drar tyngre.
Hellre för hårt spänt än för löst, det sistnämnda kan ge brytskador.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: WildWilma
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
420
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 191
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
1 039
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka