Loksele...eller? :(

Michelly

Trådstartare
Har ett nordissto (kallblodstravare), som jag hade tänkt försöka köra.
Hon är inkörd, har endast promenadskörts. Så är ej travtränad, men jag känner att jag vill börja om helt då hon inte körts på minst två år.

Jag hade tänkt köpa någon billig, lite äldre loksele, och för att sedan, om det nu fungerar, köpa en typ marathonsele eller bröstsele eftersom det är det jag vill syssla med.:bump:

Vad tror ni?

Känns lite dumt och köpa en helt ny sele om hon ändå inte skulle gå att köras.:grin:
Har ni några tips på ngn bra 'första gångs' sele?

Borde jag köpa loksele eller bröstsele? Hur mäter man en loksele? Har ingen som helst erfarenhet utav just lokselar (inte för att jag kan speciellt mycket om bröstselen, men den vet jag iaf hur den ska sitta :grin: :D)

Sv: Loksele...eller? :(

Känner du någon (person eller körklubb) du kan låna ifrån ;)

Jajo, är medlem i stockholms körsällskap..

Menmen, det här inte speciellt aktuellt förens efter nyår.

tack iaf! :D

Hej! Jag t'nker såhär, om du köper en vanlig maratonsele begagnad och du har den ett halvår så sjunker ju inte priset på den för det, så vill du inte köra säljer du den. Detsamma gäller ju loksele. Men köp inget till "stockholmspriser" :)

Det viktigaste är ju vad du har för vagn. en maratonsele funkar till alla vagnar och en loksele bäst till fyrhjuliga vagnar.

Jaa jo, jag är inne på samma spår.

Men sen har hon (retas inte, för jag vet inte exakt hur jag ska skrivva, hehe) väldigt lite bog? kan det stämma? Kommer inte ihåg vad hon i stallet sa! Så hon rådde mig att pröva en typ collar-sele..

Bred/lågt ansatt hals mot liten bog ger väldigt lite plats för en normal brösta!
Lokor och coller sitter mycket bättre på en sådan häst.
Något i brösta-väg liknande denna nedan eller en mer svängd brösta.
fransgareel.jpg

Har man en väldigt lätt vagn och draglinor och svängel, brukar nog inte hästen bekymmra sig om att dra med bröstan över bogspetsarna, men kör man tyngre ger det säkert ogehag!

Med loksele är det ingen risk att draget hamnar över bogspetsarna och används på många hästar som inte har så mycket plats för bröstan.

eller skippa travselen då den är till för väldigt lätta vagnar och hästen drar med magskinnet! Aj! Jag använde travsele istället för maratonsele, men då med kompletterande draglinor, svängel, baksele och däckelunderlägg i kraftigt material. Dessutom ser du inte över hästen i en travrockard, helt värdelöst :)

Hon är inkörd, men har dragit både travrockard, släde osv. Så hon har haft loksele på sig enligt dom.. Men man vet ju aldrig, man får ta det mesta med en nypa salt. Eftersom det var så pass ''länge'' sen finns det inte några bildbevis som bekräftar att hon är inkörd.

Med loksele är det ingen risk att draget hamnar över bogspetsarna och används på många hästar som inte har så mycket plats för bröstan.

Hur mäter man lokor då? Alltså hur vet jag vilken storlek som passar min häst? Det mäts väl i tum? Vad motsvarar det i full?:cry::confused:

Eftersom det är en kallblodstravare, som ju i regel är "nättare" än en bruksnordis eller Ardenner, så är det inte säkert att det behövs en storlek "Full".

Mankhöjden blir nog lite mer avgörande.

T.ex. till min kallblodstravare på 150 cm i mankhöjd, passade lokor i Cob-storlek utmärkt, även om hon behövde storlek full i en hel del annan utrustning. Mina bruksnordisar i samma mankhöjd behöver helt klart större grejer.

Via Tärnsjös hemsida har man åtminstone tidigare kunnat hitta ett jättebra måttschema för att kunna mäta hästen och förstå hurdan loksele man behöver.

Tjuvar tråden lite :)

Vad ska man ha för selen till en rockard och travsulky ?
Kan man ha bröstsele till båda?

Man ska absolut inte bestämma lokseles storlek med hjälp av mankhöjden!!
Värsta jag tyvärr läst men visst, tur kan vi alla ha.....:angel:

(Min ponny på 128 behöver "cob" på lokorna men har strl ponny på annat...)

Senast ändrad:

Hur mäter man lokor då? Alltså hur vet jag vilken storlek som passar min häst? Det mäts väl i tum? Vad motsvarar det i full?:cry::confused:

Du mäter hästens hals! Det är avgörande för lokselens passform.
Du ska ta hem en loksele och prova, lokorna måste sitta bra i första hand.
47064_456168231848_639906848_5386795_3771124_n.jpg

Mät halsen vid "J", från manke till bog, före bogbladet.
Lokor mäts i tum = ca 2,53 cm.
Kolla efter bättre beg lokselar:idea:

Du mäter hästens hals! Det är avgörande för lokselens passform.
Du ska ta hem en loksele och prova, lokorna måste sitta bra i första hand.
47064_456168231848_639906848_5386795_3771124_n.jpg

Mät halsen vid "J", från manke till bog, före bogbladet.
Lokor mäts i tum = ca 2,53 cm.
Kolla efter bättre beg lokselar:idea:

Tack så jättemycekt!!! :bump::bow::D:D

Eftersom det är en kallblodstravare, som ju i regel är "nättare" än en bruksnordis eller Ardenner, så är det inte säkert att det behövs en storlek "Full".

Mankhöjden blir nog lite mer avgörande.

T.ex. till min kallblodstravare på 150 cm i mankhöjd, passade lokor i Cob-storlek utmärkt, även om hon behövde storlek full i en hel del annan utrustning. Mina bruksnordisar i samma mankhöjd behöver helt klart större grejer.

Via Tärnsjös hemsida har man åtminstone tidigare kunnat hitta ett jättebra måttschema för att kunna mäta hästen och förstå hurdan loksele man behöver.

Tyvärr har jag inte den sortens ''tur'', min tror hon är bruksnordis, bara råkade födas som trav :):rofl:

Hon hade typ... 65-70cm, kanske lite mer ( hon blev den mest ensammaste, bortglömda, oälskade hästen i världen och ville inte stå still) :rofl:
68 tror jag det var, så 68/2,5?= 27 tum typ?:banana:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 884
Senast: Tonto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 792
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Bison
·
Körning Jag är sugen på att testa att köra min kallblodstravare. Han är en fd detta travhäst och gjorde sista loppet 2020. Jag har noll...
Svar
12
· Visningar
2 826
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka