Loksele - draglinor

M

-Millan-

Hej alla glada,
En liten undran...
Jag har en loksele till min häst, till den har jag armens draglinor (rep med krok i ena änden och kedja i den andra). Detta använder jag när jag kör med redskap eller flakvagn. Nu är det så att jag har köpt en gammal fjädervagn och till den skulle jag vilja använda draglinor av läder eftersom jag tycker att det ser finare ut. Är det någon som vet hur jag fäster dom i ringarna på lokselen? Finns det lösa spännen med krok eller liknande som man hänger i ringen, eller hur gör man???
:confused:

Sv: Loksele - draglinor

Är inte så hemma på läderdraglinor, men hur ser dom ut i änden? Kan du helt enkelt ta en karbinhake?
Lotta

Karbinhake fungerar inte. Tack ändå. Man kan säga att läderdraglinor ser ut som en lång och kraftig livrem. Där är alltså bara ett gäng hål i änden som ska in i någon typ av spänne. Eller nåt.... Är här ingen som kör med loksele och läderdraglinor??? Jag skulle ju iofs kunna höra med min sadelmakare om han vet.

Tärnsjö gör sådana med hakar på, likadana hakar som på deras bakselar.
Men sen har väl börjes och hööks en billigare variant på läderdraglinor och där är det väl vanliga spännen på. Man bara trär läderremmen runt dragringen och spänner ihop.

Om du nu har läderdraglinor som bara har ett gäng hål i ändan så är det nåt som inte stämmer riktigt, då är nog de draglinorna till en lös brösta eller nåt.
Till loksele måste man nästan ha nån typ av hakar eller en sån annan som jag beskrev. Finns bild på den i hööks.

Senast ändrad av en moderator:

Tack,
Jag kör ut på Hööks och kollar i eftermiddag.

JAG KÖR MED DET!!
Det funkar precis som du skrev. Ser ut som en livrem i ena änden (den man fäster i ringarna)med ett spänne som man kan spänna så hårt man tycker att det passar. Alltså inte bara hålen utan även ett spänne som man kan dra åt med. Och sedan är det "öglor" i den man hakar på svängeln. Fungerar alldeles utmärkt och ser finare ut när man kör vagn. Jag skulle dock gärna vilja ha arméns draglinor (med rep +kätting) då jag kör jordbruksredskap och i skogen. LÄderlinor blir så skitiga ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 931
Senast: Milosari
·
Körning Hej, ska lämna in en gammal loksele till renovering, dvs byta ut allt läder o spännen. Om jag ska ha den till tyngre körning...
Svar
3
· Visningar
3 424
Körning Har från flera håll nu fått höra att de enda lokselarna som duger något till är Tärnsjös. En ny Tärnsjösele ligger dock liiite över min...
Svar
11
· Visningar
6 013
Senast: agtatoon
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 335
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30