loksele/bröstsele inkörning – långt

B

Blicken

Vi har kört in en del hästar genom åren. Håller på med en nu och en fundering har dykt upp i mitt huvud.

Förr kördes de in med loksele och de flesta jag sett efter inkörning har haft loksele eller hel/halv-coller.

För ett antal år sedan påbörjades inkörning av en ponny och den hade då bröstsele. Såg ut att känna obehag speciellt i ena varvet gick med mycket utåtställdt huvud. (Av olika anledning har inkörning inte slutförts men det har inte med kommande fundering att göra).

Nuvarande inkörnigs häst har också bröstsele och jag tycker mig känna igen beteendet som jag såg hos ponnyn. Ena varvet OK, i andra blir den utåtställd och kan låsa sig i svängar. Inga problem i släpa utan i vagn har för mig att det var så med ponnyn också.

Så nu till funderingen kan de vara så att bröstselen gör att de känner som om något hindrar dem. På nuvarande häst ska vi nu prova med loksele, får se vad resultatet blir.
Har också en fundering på om det är vagnen, skaklarna fästs med skakelremmar (alltså inte gigg-modell) och skaklarna på vagnen är nog lite kortare framför skakelfästet än vad släpan är och att de kanske trycker i svängarna på något viss och att hästen kanske är känsligare på ena sidan... eller jag vet inte. Får se hur det går när vi provar med loksele och fortsätta utifrån det resultatet.

Har använt ovanstående vagn på en häst som jag kört i några år och det var inga liknande problem med honom men han kördes in/körs med loksele. Tror att han kördes in med den vagnen också.
Är inne på att köpa gigg-sele då jag tycker att det verkar som hästen störs mindre av skaklarna när de fästs högre upp. Märker stor skillnad på honom när jag kör med 2-hjulig och 4-hjulig vagn, verkar jobba mer ostört framför 4-hjulig.

Detta blev nog lite rörigt...

Någon som har någon fundering?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: loksele/bröstsele inkörning – långt

Min första tanke var att du verkar använda en Skitbröstsele. Varför använder en som kör in hästar det? Klart att de känner sig låsta.

Köp en riktig bröstsele, typ gigg/maraton. Eller fortsätt med loksele, men det kanske är svårt att anpassa till olika hästar?

Tar du emot hästar? mvh jenny

Hej!

Snigelfarmor! Du och din "skitsele" :D !
Jag börjar nästan tröttna :D fast jag vet folk inte fattar förrän man tjatat...
MEN man kan faktiskt göra om den enkelt så att den passar hyffsat!
OK Inget jag provat men genom att fixa och använda sunt fönuft går det. Fast, ja jag vet att folk kan köpa sele och inte förstå ett dugg om körning och hur den ska sitta!
Och då när dom ända köper kan dom väl köpa en bra sele....
Jo men man behöver ju inte köpa en riktig bröstsele. Som sagt en travdäckel (mode iaf) och en lös bredbrösta med draglinor (o svängel) ger ju samma effekt!

Ja men nu till ponnyn.
En brösta trycker alltid lite på strupen (och ibland bogspetsarna) på ponnyer och kallblod, jag tror att det bara är vissa hästar (ev. raser) som har ett riktigt bra brösta-läge, altså mellan strupe och bogspetsar, obs. vid arbete/träning.
Har sett exemplar då bröstan tyvär kommer för långt ner då hästen sänkt halsen för att tex kunna arbeta rätt. Även om man har spännt upp den så att den varit för högt uppe, innan!

Så då kan man ju prova med special bröstor som jag tycker verkar bra! Men dom är ju dyra, fast om man har en travdäckel till blir ju inte priset mer än för en annan riktig bröstsele :D !
Annars är det loksele som gäller, fast det finns ju lätta o smidiga lokselar som passar bra till lättare körning. Men då måste man ha en lågt sittande svängel.

Annolunda brösta; Cliffords sida:
Empathy Breastcollar

Riktig bröstsele; finsele:
6022.jpg

Mvh Lisa

Håll i dig nu...

Jag har ju kört med travdäckel ett år, känner inte att jag nöjde mig med det när det blev allvar av körningen. Är så glad över mitt inköp av maratonsele!
En beg travdäckel med järn i däckeln, bra läder och bra med plats för manke samt bred anläggningsyta är svårt att få tag på. Oftast kostar det därefter. 2000-5000 begagnad.
det finns ju andra för en tusing men då oftast med trångt om plats för ryggrad och smal hård anläggningsyta. (har ju jobbat i travstall)
*En bra bredbrösta med korta remmar kostar ca 500-700 spänn. och du har bara en rem över nacken.
*Dessutom får du ingen baksele med, billigaste på marknaden är 320 spänn. Tillsammans blir det som billigast 3000 spänn.
*OCH, då får du ju bara travtömmar med, de når du inte med om du har en rockard. Lägg till minst 500 kr!
*och huvudlag, hur snyggt är det att inte ha matchande huvudlag till selen? Ett måste!
Det finns ju bra selar för 3700 nu, varför inte köpa en sån istället?
t.ex

shoppen_fil.php

Eller begagnat?

du ser Lisa, jag har svar på allt!

Till sist lite bilder på bra travdäcklar för att göra dig glad :)
en bra travdäckel
10210a.jpg

en dålig travdäckel för körning:
10001a.jpg

För inkörningens första veckor kan det visst vara idé att köra med bättre beg travdäckel för en tusing. Man vill ju inte att nåt ska hända ens älskling (selen) :banana:

/jenny

snigelfarmor skrev:
Min första tanke var att du verkar använda en Skitbröstsele. Varför använder en som kör in hästar det? Klart att de känner sig låsta.

Gjorde inte du det för ett år sedan? :smirk: :D

jo usch! mycket har hänt.
Jag gick ju iofs. ganska snabbt över till budgetvarianten travdäckel o bredbrösta. (jag hade en travsele redan)
Synd ingen envis tjatkärring berättade för mig om skitselens alla nackdelar!

Både halvblodet och Ilda fick ju skav av skitselen, och obekvämt att åka rockard även med svängel, svänga kändes bara plågsamt för hästen , och däckeln var sladdrig. NO MORE!
Här har ni bevisen från mitt förra liv i ovetskap :)

min shettis med storhästvagnen. Den hade ingen svängel. känner du igen bakselen Nora?

/jenny

Jodå! Men den ser ut att sitta rejält tajt! Eller är det bara en massa päls? Måste vart lite tryck på lilla shettisryggen :crazy:

tryck? från vad? vagnen är fyhjulig och skaklarna kan lyftas med lillfingret. :) men en massa päls är där! Alla har inte rakade snygga shettisar tyvärr, vissa måste dras med troll, som lille Zorro.

/J

Okej...dom ser nästan ut att luta neråt men är det en fyrhjulig vagn så gör det ju inte liak mycket! Jag körde shettisen på 4-H i sommras och då lutade skacklarna neråt och det var en rockard. Just den hästen skulle köras för den hade ont i ryggen och slängde av barn som red för länge. Arma ponny. Jag påpekade det men fick som svar att det inte var deras häst :eek:

lite tydligare bild på vad vi sysslade med den dagen :)

Stackars ponny, om den är kvar detta året ska jag gå dit o ta ett snack. Så kan det ju inte få gå till.

På shettisar med kass bröstsele är det ändå bättre om det lutar neråt än uppåt, för då stryps de ju.

/jenny

Det var en loksele, Men samma tryck på ryggen.

Hej!

Vilken bra förklaring du hade på allt! :banana:

Synd ingen envis tjatkärring berättade för mig om skitselens alla nackdelar!
:rofl: :D :rofl:

Tur att det finns dom som har reda på saker! :D

Jag hade ryslig tur jag att få tag i en travdäckel för 500 kr! Oanvänd men har dock nått år på nacken. Den hade nog hängt för torrt vissa remmar var spruckna (eller dåligt läder) MEN inte på själva däckeln!
Och jag vill ju köra med lokor så nu har jag värsta braiga selen nu med "giggdäckel look a like" "lös loka" och självklart baksele! Jag ska fixa upp nån bild nånstans hon går ju så fint att köra nu! Och jag med mina karbinhakar! Fast bättre snabbkopling får man leta efter! :D
(Och jag har den braiga travdäckeln, iaf bred o lång, och nu passar ju travhäst storleken perfekt på lillhästen, iof behövd en dyna under men den stör inte oss! Har inte ens provat på fjordingen då jag ser, hon är för bred över ryggen! :D)

Jaja blir ju annat om man tävlar.
Ja just det ska sägas, det är ju stor skillnad om man är tvekis och bara vill prova körning nått år eller om man är stensäker och vill satsa på tävling! Man skaffar sig ju sele därutöver. Men ingen häst borde trotyrköras som så många okunniga gör ändå, med fel sele och heller inte kanske sätter den rätt.

Jo! Man kan köpa en komplett bra travsele och sälja det som inte passar och dessutom göra tömmar och draglinor av rep då blir det ju billigare!! (Och jag som ska krångla till det!) :D!
Men det låter ju bättre med allt i samma för 3700kr!!

:D gullig shettis! Fast vilken grovis! :love: Mina shettisar är i jämförelse, mer som varmblod, smäckra!

Mvh Lisa

wow vilken bra tråd o här får vi se snigelframors förflutna....därför hon tjatar på mej :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Körning Har en 9årig connemaravalack som jag länge har velat ta upp körningen med. Han var körd en hel del när jag köpte honom av uppfödaren för...
Svar
3
· Visningar
1 722
Senast: a_c72
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 413
Senast: Nielaa
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka