Loksele/baksele/bröstsele

I

ilse_pilse83

Hej,

Behöver man en baksele när man har en loksele? Och, när behöver man bakselen då? Hur sitter den fast med skacklar?

Och när använder man en bröstsele i stället?

Jag har en ardenner och vill köra henne med vagn och släde. Nu behöver jag en sele..... Är en bröstsele (med baksele) bättre eller är en loksele (utan baksele eller med baksele) bättre?

Tackar!

Ilse

Sv: Loksele/baksele/bröstsele

baksele alt. svanskappa har man för att hästen ska kunna bromsa vagnen/släden/whatever. har man inget "där bak" så kommer skaklarna att trycka fram lokarna när hästen bromsar in och vagnen då trycker på.

ska du köra tunga grejer är en loksele helt klart att föredra. en bröstsele är mer för "finkörning" med lättare vagnar och liknande. jag har själv en bruksnordis som jag både kör en lätt rockard, drar lite timmer, kör lastvagn och släde med. har loksele till allt. selen som är till släden (risslan) har en bakselem, och den andra selen som jag använder till allt det andra har en svanskappa, men båda är lokselar.

Behöver jag draglinor med en loksele? Eller behöver jag de bara med en bröstsele?

det är nog lite olika från sele till sele, jag använder iaf inga draglinor utan skakeln sätts fast direkt i selen.

syns tyvärr inte så jättebra men så här ser iaf fästet ut på selen som jag använder (ca 50 år gammal sele + lastvagn som rustats upp)
100_14241.jpg

Senast ändrad:

Tack för bilden. Finn häst du har! Jag har bara kört en shettis förut. Det var med en bröstsele. Hade en vagn med 4 hjul, med svängel och då draglinor. Jag trodde att en svängel och draglinor hjälper till att göra det behagligare för hästen. Hur känner du det när du åker med i vagnen? Känner du att hästen går (varje steg)? Jag kände det inte med min shettis med bröstsele och draglinor (och svängel)....

Egentligen ska det ju vara draglinor. Och baksele. Bakselen är ju enda sättet hästen kan bromsa vagnen, genom att sätta sig i bakselen.

MEN det beror ju också lite på körning och vagntyp. Finns betydigt duktigare personer här som kan berätta mer.

Frågade driveout..... De berättade att det var bäst med draglinor. Spelar ingen roll om man har en bröstsele eller en loksele. Då blir det kanske ändå en bröstsele för mig.... Har sett jättefina. Det är syntet.... De finns i olika färger.

2rnylpt.jpg

Tack för bilden. Finn häst du har! Jag har bara kört en shettis förut. Det var med en bröstsele. Hade en vagn med 4 hjul, med svängel och då draglinor. Jag trodde att en svängel och draglinor hjälper till att göra det behagligare för hästen. Hur känner du det när du åker med i vagnen? Känner du att hästen går (varje steg)? Jag kände det inte med min shettis med bröstsele och draglinor (och svängel)....

Tack tack :)
jag tycker inte att stegen känns alls, det går väldigt mjukt. men då har den här pållen ett väldigt mjukt steg också, när man rider så känns det som att man sitter i en gungstol när hon travar :D
har aldrig använt mig av draglinor så jag har tyvärr ingen erfarenhet av det.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en gammal bjällerklang som jag vill använda igen. Troligen var den monterad på en egen däckel men det funkar ej för jag har en...
Svar
7
· Visningar
581
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 132
Senast: dukie
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 287
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka