Lokorna i konflikt med skalkarna

S

Svanhild

Undrar lite... jag håller på experimentera med ett projekt som heter bygga om gammal rockard o under resans gång provkör vi men nu undrar jag vad som är fel:crazy:

Lokselarna är ju oftast utrustade med dragring o där sitter selstickor för låg skakelinfästning. Nu finns ju även de som har öglor på däckeln för att ha hög skakelinfästning o då dras vagnen självklart i linor. Saken är den att när skaklarna sitter i det höga fästet tycker jag de kommer i konflikt med lokorna i de riktigt snäva svängarna:(

Kikat lite på bilder o det finns ju olika typer av skaklar. De som slutar direkt vid däckeln o de som fortsätter en bra bit fram. För att slippa det här problemet med konflikten måste vi antagligen kapa det som sticker framför däckeln?

Sv: Lokorna i konflikt med skalkarna

Har en kompis som upptäckte samma problem vid körning. Hon bytte ut de vanliga skackeländarna mot öglor (likadana som på de flesta maratonvagnar). Jag vet inte hur det gick sedan, har inte pratat med henne om det sen dess. Ska ta upp det nästa gång vi tränr ihop. Om jag kommer ihåg.

JA!! Gör det snälla du! Jag är sååå vetgirig:)

Ingen som har nån bild på ett körekipage med loksele o hög skakelinfästning i en riktigt snäv sväng? O då på insidan så man kan se hur långt det är mellan skaklarna o lokorna?

Är nyfiken om ingen har någon bild? Vill jättegärna se.

De vänder lätt med detta ekipage dvs inga problem med snäva svängar.

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 852
Senast: -Catherine-
·
P
Körning har bara lite frågor som ja helst(måste:angel::D) vill ha svar på. 1)Om man har en loksele, draglinor o en rockard utan svängel, vart...
Svar
8
· Visningar
2 462
Körning har precis börjat köra min 24 årige fjordkorsning (ca 140 cm mkh...) och det går kanon. *lite kaxig eftersom alla alltid sagt att "han...
2
Svar
32
· Visningar
2 546
Senast: MittNyaJag
·
D
Körning Nu har jag fått napp om en rockard som verkar hyfsad. Den är hemmagjord av en sadelmakare som kör hästar och som kört in en del hästar...
Svar
6
· Visningar
978
Senast: daysi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka