IngelaH
Trådstartare
Hur många av oss hästmänniskor, har egentligen koll på det?
Med tanke på hur det kan se ut på vägar, i skogar och i övrigt - måste jag få ställa frågan... både när det gäller sönderridna motionsspår och hästskit högt och lågt i motionsspår, på trottoarer och så vidare.
Jag kan bara ge exempel på vad som gäller "hos mig" i Örebro...
Länk till hela dokumentet: Lokala ordningsstadgar Örebro
Jag har ända sen den tiden, då jag skötte häst och hade med mig hästen ut till Närkes Kil om somrarna, städat upp efter hästen. Om jag inte har kunnat hoppa av och fixa till det på stört, så har jag ridit hem, tagit med sopsäck eller korg och grep, samt tagit bilen så snart som möjligt och städat upp efter mig. I motionsspår, som varit igång har jag aldrig ridit, mer än korsat, för att ta mig till bättre ridmöjligheter. Utan vid Karslund, hade vi ett nedlagt motionsspår, som vi fick använda och rida i, samt ett par motionsspår som var helt legalt att rida i efter samtal med kommunen.
Men om slarv mot ordningsföreskrifter fortsätter, så kommer hästmänniskor mer och mer bli oönskade på andra platser än på inhägnade områden och ridhus. Är det vad vi önskar?
Nu vill jag inte säga att vi allihopa är omedvetna om vad som gäller. Men det är dags att alla vi hästmänniskor tar vårt ansvar och kollar upp, vad som egentligen gäller. Och i övrigt tänker på vett och etikett, hur vi själva vill att det ser ut där vi ska gå, cykla och umgås med andra människor.
Så ta och knalla in på er kommuns hemsida, eller googla efter er kommuns lokala ordningföreskrifter, så kanske det finns ett och annat att tänka på, för oss allihopa. Och att det inte bara är att hänvisa till allemansrätten om någon säger något åt oss, när vi är ute och rider, kör eller promenerar med hästen.
Tack för ordet
/IH
Med tanke på hur det kan se ut på vägar, i skogar och i övrigt - måste jag få ställa frågan... både när det gäller sönderridna motionsspår och hästskit högt och lågt i motionsspår, på trottoarer och så vidare.
Jag kan bara ge exempel på vad som gäller "hos mig" i Örebro...
Allmänna lokala ordningsföreskrifter
för Örebro kommun
Antagna av kommunfullmäktige den 24 november 2010
Ridning, löpning och cykling.............................................................................................6
Överträdelse av lokal ordningsföreskrift............................................................................7
Bilaga A till Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Örebro kommun..............................8
1. Anläggningar för idrott samt motionsspår.....................................................................8
2. Badplatser......................................................................................................................9
Ridning, löpning och cykling
20 §
Ridning, cykling och mopedåkning får inte ske i iordningställda löp- eller skidspår. Löpning och promenad är förbjudet i anlagda skidspår. Förbuden gäller för de löp- och skidspår som anges i bilaga A.
Under tiden 1 maj-30 september får ridning inte ske på de badplatser som anges i särskild förteckning till dessa ordningsföreskrifter, bilaga A punkt II.
6
Överträdelse av lokal ordningsföreskrift
25 §
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av 6-14 §§, 15 § första och andra stycket, 16 §, 18-20 §§ och 22-23 §§ kan dömas till penningböter enligt 3 kap 22 § andra stycket ordningslagen. I ordningslagen finns också bestämmelser om förelägganden och förverkande.
7
Bilaga A till Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Örebro kommun
Områden som enligt 3 § i Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Örebro kommun ska jämställas med offentliga platser.
1. Anläggningar för idrott samt motionsspår
A. Anläggningar för idrott
Alkärret IP
Hälleboparken
Björkviksvallen
Björkvallen
Brickebackens IP
Dyltavallen
Ekeby Almby
Ekängens IP
Eyrafältet
Grenadjärvallen
Hampetorps IP
Hallskogsvallen
Hedens IP
Hovsta IP
Kilsbergsvallen
Kilsmovallen
Kärsta IP
Lyckevallen
Lillåvallen
Lugnets IP
Lundby IP
Lyckås
Mariebergs IP
Mellringe IP
Mosjövallen
Navets IP
Nya Ekängs IP
Odenvallen
Pettersbergs IP
Rosta gärde
Skölvboslätt
Stommens IP
Stora Mellösa IP
Sörbyvallen
Sörbyängen
Trängens IP
Täby motoranläggning
Vintrosa IP
Vivalla IP
Åbyparkens IP
Örnsro IP 8
B. Motionsspår
Adolfsbergspåret
Garphyttan/Ånnaboda spåret
Hampetorpspåret
Hovstaspåret
Karslundsspåret
Kilsmospåret
Lillåspåret
Markaspåret
Sörbyspåret
Varbergaspåret
Venaspåret
Vintrosaspåret
Vivallaspåret
Ölmbrotorpspåret
Sanatorieskogen
Spåret i Brickebacken
Spåret i Hjälmarsberg
Spåret i Närkes kil
Spåret i Skölvboslätt/Glanshammar
Spåret i Somarro
Spåret i Öknaskogen,
2. Badplatser
Badplats omfattar det område på land och i vattnet som utnyttjas av de badande och som inte utgör del av campingområde.
Alnängsbadet
Dimbobaden
Hampetorp
Hästhagen
Hjälmarbaden
Katrinelund
Lången, Kårstaö (privat)
Lögardammen
Norsebäck
Norra Ässundet
Ramsjön
Röda sand, Brevensbruk
Solbergabadet, Kilsmo
Södra Ånnabosjön
Tjugestasjön
Väringsbricka
Varbergabadet ÖBO
Vinön, norr
Vivallabadet ÖBO
Väståparken (plaskdamm)
Åstabadet
Länk till hela dokumentet: Lokala ordningsstadgar Örebro
Jag har ända sen den tiden, då jag skötte häst och hade med mig hästen ut till Närkes Kil om somrarna, städat upp efter hästen. Om jag inte har kunnat hoppa av och fixa till det på stört, så har jag ridit hem, tagit med sopsäck eller korg och grep, samt tagit bilen så snart som möjligt och städat upp efter mig. I motionsspår, som varit igång har jag aldrig ridit, mer än korsat, för att ta mig till bättre ridmöjligheter. Utan vid Karslund, hade vi ett nedlagt motionsspår, som vi fick använda och rida i, samt ett par motionsspår som var helt legalt att rida i efter samtal med kommunen.
Men om slarv mot ordningsföreskrifter fortsätter, så kommer hästmänniskor mer och mer bli oönskade på andra platser än på inhägnade områden och ridhus. Är det vad vi önskar?
Nu vill jag inte säga att vi allihopa är omedvetna om vad som gäller. Men det är dags att alla vi hästmänniskor tar vårt ansvar och kollar upp, vad som egentligen gäller. Och i övrigt tänker på vett och etikett, hur vi själva vill att det ser ut där vi ska gå, cykla och umgås med andra människor.
Så ta och knalla in på er kommuns hemsida, eller googla efter er kommuns lokala ordningföreskrifter, så kanske det finns ett och annat att tänka på, för oss allihopa. Och att det inte bara är att hänvisa till allemansrätten om någon säger något åt oss, när vi är ute och rider, kör eller promenerar med hästen.
Tack för ordet
/IH