lokal eller regional???

S

sanni

När blir en tävling regional..är det när sträckan är över 50km? Eller vad menas egentligen... :confused: ??

Sv: lokal eller regional???

Det har mer att göra med vilka klaser som får finnas.
Tanken från början var väl att orutinerade ekipage inte skulle behöva åka så långt, alltså ville man ha många tävlingar med lätta klasser så att det finns många i näheten- lokaltävling som är något lättare för arrangören än vad regionaltävling är.
Mer rutinerade kan åka lite längre när de kommit upp lite i klasserna till tävlingar med högre krav på arrangören - regionaltävling.

Lokaltävling - högsta klassen som får vara med är: dressyr LA, hoppning häst 1,10, hoppning ponny LB
Regionaltävling - högsta klassen som får vara med är: dressyr häst FEI S:t George, dressyr ponny FEI inledande för ponyrytare, hoppning häst 1,40, hoppning ponny Msv B

Alla tävlingar från 51km och uppåt är regionala i distansritt.
Tyvärr står det fel i propphäftet på Nybyggetrittens 60km, men på nätet står det rätt, den räknas som regional och reg.licens krävs + hästlicens, däremot räcker det med att ha ridit en CR för att få starta 60km. Det är det som är lite förvirrande med just 60km...

Aha, jag missade att det var frågan om distans. Det är nackdelen med att använda sig av funktionen 'Nya inlägg' istället för att gå in på varje gren för sig.

Ylva skrev:
Aha, jag missade att det var frågan om distans. Det är nackdelen med att använda sig av funktionen 'Nya inlägg' istället för att gå in på varje gren för sig.

hihi tack ändå för svaret... :idea: ;)

ok, jag hänger på här och kollar om jag har fattat rätt...

om man startar CR behövs ingen licens alls väl?
50km tävling = lokal licens
och 51km tävling = reg. licens

men om det står ca 50km?? lokal el regional???

jag har häller inte fattat det där med licenser. men nu börjar jag fatta..
När behöver man häst licens då? Och hur mkt kostar det ungefär?

Häatlicens behöver du för ritter över 50 km & den kostar 880.-
Löses bara en gång gäller resten av livet.

Madde71 skrev:
Alla tävlingar från 51km och uppåt är regionala i distansritt.
Tyvärr står det fel i propphäftet på Nybyggetrittens 60km, men på nätet står det rätt, den räknas som regional och reg.licens krävs + hästlicens, däremot räcker det med att ha ridit en CR för att få starta 60km. Det är det som är lite förvirrande med just 60km...

Det är lite knäppt.
Särskilt med tanke på att man får tävla ganska höga klasser inom hoppningen och dressyren på lokal licens, och så ska man inte kunna tävla en 60 km distans utan att lösa den dyrare licensen och ordna hästlicens....

Jag tycker att gränsen mellan lokal och regional snarare borde gå vid 79 km, så att allt under 80 km vore lokal. Då blir det också rimligare att ha 80 km CR som lokal (vilket är fallet nu). Sedan undrar jag hur det egentligen står till med de 50-km tävlingar som egentligen är 53 eller 55 km långa - det är ju inte ovanligt.

Har skrivit under en skrivelse om detta till DK för ett halvår sedan, men jag har faktiskt inte fått något svar om detta än.

Geshira skrev:
Det är lite knäppt.
Särskilt med tanke på att man får tävla ganska höga klasser inom hoppningen och dressyren på lokal licens, och så ska man inte kunna tävla en 60 km distans utan att lösa den dyrare licensen och ordna hästlicens....

Jag tycker att gränsen mellan lokal och regional snarare borde gå vid 79 km, så att allt under 80 km vore lokal. Då blir det också rimligare att ha 80 km CR som lokal (vilket är fallet nu). Sedan undrar jag hur det egentligen står till med de 50-km tävlingar som egentligen är 53 eller 55 km långa - det är ju inte ovanligt.

Har skrivit under en skrivelse om detta till DK för ett halvår sedan, men jag har faktiskt inte fått något svar om detta än.

Håller med dig! Visste inte om att de inom hoppning och dressyr får betala mindre..det finns ju mer pengar att hämta inom de grenarna..! Jag är ju ny inom detta med distans..men det finns alltså då tävlingar som är ca 55km fast det klassas då som 50km..får det verkligen vara så? En gräns vid 80km låter ju bra, sedan kan man lösa in den regionala licensen. Underligt att du inte fått svar..på ditt brev..men skriv igen..det måste nog sättas igång en liten debatt om detta ämne kanske..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att Kevin Stauts OS tog slut redan på den inledande veterinärbesiktningen har han hunnit rida två stora internationella tävlingar...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 013
Senast: Bison
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka