Logistikfråga: två dräktiga ston - en hage?

Tabitha

Trådstartare
Det börjar dra ihop sig för mina två dräktiga ston, som är beräknade att föla med tre veckors mellanrum; i slutet av denna månad och i mitten av nästa. Stona har gått ihop i flera år och det fungerar alldeles utmärkt. De ska naturligtvis fortsätta gå tillsammans med fölen också, men frågan är hur jag bäst ska göra innan de båda har fölat. Det yngsta/ranglägsta stoet ska alltså föla först - hade ni släppt ihop henne och fölet med det äldre ofölade stoet under veckorna fram till hon också fölar, och hur snabbt hade ni gjort det? Det är bara de två som går i hagen, och hagen är hyfsat stor men kuperad. Jag vill ju ogärna dela på dem, men funderar över hur den äldre/ranghöga ska reagera på den andras föl, och hur vaktig det yngre stoet kommer att bli. Min tro och förhoppning är iofs att det inte blir så dramatiskt, båda har haft föl innan och är hyfsat stabila mentalt, men jag vore ändå tacksam för alla tips och synpunkter!

Sv: Logistikfråga: två dräktiga ston - en hage?

Klokast att skilja av det yngre stoet från det äldre när man ser att det börjar bli dags. Därefter låta det yngre stoet gå med fölet några dagar, upp till en vecka så det präglas på mamman innan du släpper ihop dem.

Likadant för det äldre stoet när det är dags för henne. Även om det yndre förmodligen inte är lika intresserat då det har ett eget föl vid det laget.

Jag skulle försöka dela av den befintliga hagen om det går. Så de fortfarande kan se varandra och ha kontakt men att den nyblivna mamman inte känner sig så stressad att det andra stoet kommer för nära hennes föl.

//Waern

Det kanske löser sig alldeles av sig själv... Bli inte förvånad om de synkar ihop sina fölningar så att de blir betydligt närmare varandra än 3 veckor.
Förra året hade jag två ston som skulle föla med 2 veckors mellanrum. Den första av dem gick över tiden drygt 2 veckor och när hon väl hade fölat så såg jag hur sto nummer två snabbt fick alla tänkbara fölningstecken. Hon fölade sen 30 timmar efter sin kompis, så de två fölen blev väldigt jämngamla... :D

Haha, ja det vore ju optimalt om jag hade sån tur! :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Mistimed
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 872
Övr. Hund Har tyvärr fått dela på mina två tikar, 1 respektive 2 år. De har alltid varit bästa vänner, men den yngsta blev ett monster vid sitt...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: Midlingur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka